OK med EKLK infräst i vinkeln mellan golv/vägg och dold med vanlig 12mm golvsockel?

Om inte - tips på hur man smidigast fräser in spår för slang/rör nere vid golv/vägg vinkeln?
Handlar om 5G1.5mm2.

Kanske jag kan passa på att fråga,
jag har ekk från ett uttag, mellan golv och golvlist i ett spår under sen bakom köksskåp och upp ovanför köksskivan.
Är detta ok. Går mellan 2 uttag. En liten eftermonterad sak.

Nej, inget av ovanstående är tillåtet.

Ajdå, uttaget använder jag dagligen så får la se om jag gör nåt åt det.

Får den inte dras dolt alls?
Finns det nån kabel man får dra så?
Det är ju trevligt att man slipper se kabeln, men vore ju bra om det är godkännt.

Man får dra kabel dolt i hålrum i byggnadsdel men det är förknippat med en del regler, bl.a. ska spikskydd monteras där risk för genomspikning föreligger och dragavlastning i ändarna

Du får fräsa in flex-slang. Å andra sidan.. finns väl trä list som är urfasad enkom för att man ska lägga kabel bakom? De borde väl vara tillåtet? Jag har aldrig provat sådan dock.

hm, men hur liten flex slang finns det som tar 3 ledare och får plats bakom en list?

spikskydd känns inte nödvändigt men dragavlastning saknas ju.

Får se det som ett framtida projekt att fixa. Den förre ägare har troligen fixat också en dold skarv i köket också, iaf får jag inte igenom en dragfjäder utan den stannar i en dosa bakom kaklet. Förhoppningsvis är kabeln bytt och är hel utan skarv, men troligtvis inte. Dessutom satt det 2.5mm kabel mellan brytare och dosa bakom vägguttag, och även matning var 2.5mm, vilket det inte sak vara där.

Jaja, den dagen vi ska kakla om i köket får la man fixa till allt detta.

Jag får ska kika efter någon list som är urfräst för detta ändamålet antar jag...
Känns lite knepigt att det måste vara så dock, då förläggningen blir i stort sett likadan om jag fräser ur spånskivan längst ner så kabeln får plats under den / bakom sockeln.

Kabel måste ligga löst förlagd i väggar så den kan flytta sig om det kommer en spik eller skruv farande genom väggen. Detta är anledningen till att rör/slang med FK-ledare är godkänt, trådarna glider undan vid inträngning.

mycke_nu skrev:
Kabel måste ligga löst förlagd i väggar så den kan flytta sig om det kommer en spik eller skruv farande genom väggen. Detta är anledningen till att rör/slang med FK-ledare är godkänt, trådarna glider undan vid inträngning.
Ahaa, då är jag med... skall fundera på saken.
Tack!

Och det blir inte OK om man själv fräser ur en list/golvsockel, det finns färdiga som kostar skjortan. Ett sätt är att spackla in en "kulo" mot golvsockeln när den är målad i samma färg som sockeln syns den knappt.

Jag har en del kulo som jag fogat in med latex och målat, men som målare är jag lite petig. :D
Så jag hade helt velat dölja den helt.
Jag får väl helt enkelt rikta in mig på VP/Flexrör...

mycke_nu skrev:
Frågan är vart en EKK dragen i rör/slang ska ta vägen när en spik penetrerar röret/slangen :confused:

Normalt drar man inte EKK i rör, det får väl mer ses som undantag. Det brukar inte bli mer än nån kortare bit och skulle det bli lite längre så skalar åtminstone jag kabeln innan jag drar i den.

Jag ser då och då både EKK och EKLK dragna i rör, oskalade. Dock oftast inte så långa sträckor som du säger

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.