Vi har köpt en bostadsrätt med rejäla renoveringsbehov.
Det innebär att vi troligtvis kommer ta in hantverkare för 2 badrum, slipa golv samt dra om el.
Vi vill självklart använda vårt ROT till max så frågan är hur vi gör det, om vi säger till samtliga hantverkare att dom kan dra ROT, vad händer om det sen överskrider 100 000? Får hantverkarna problem eller blir vi bara återbetalningsskyldiga vid nästa deklaration?
 
Hantverkaren kommer att kräva er på de pengar dom inte får från Skatteverket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hantverkaren kommer att kräva er på de pengar dom inte får från Skatteverket.
Oj snabbt svar :)
Så dom får nekat från Skatteverket direkt?
 
Ja, om eran pott är slut.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ att fundera över kan vara att göra det mest nödvändiga nu direkt och sedan planera för att göra annat i början av nästa år, så kan ni utnyttja avdraget under två olika år.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ett alternativ att fundera över kan vara att göra det mest nödvändiga nu direkt och sedan planera för att göra annat i början av nästa år, så kan ni utnyttja avdraget under två olika år.
Mm förstår det.. men skulle vara skönt att få så mycket som möjligt gjort innan vi flyttar in också, får överväga.
Samtidigt blir det väl drygt 300 000 i arbetskostnad innan våra 100 000 tar slut.. det borde räcka rätt långt.
 
P pjkw skrev:
Mm förstår det.. men skulle vara skönt att få så mycket som möjligt gjort innan vi flyttar in också, får överväga.
Samtidigt blir det väl drygt 300 000 i arbetskostnad innan våra 100 000 tar slut.. det borde räcka rätt långt.
Ja, det stämmer, Max belopp blir 333.000 kr. Ni får hålla koll på era hantverkare vilka belopp det gäller. Det är företaget som begär pengarna från Skatteverket. Varje gång det beviljas får ni ett meddelande från Skatteverket. Så om maxbeloppet blir förbrukat så får ni välja mellan att betala mer för arbetet eller att skjuta upp det till nästa år.
Tänk också på att det är 50.000 kr per person, så ni bör ange er båda till respektive hantverkare och att halva beloppet ska upp på respektive person. Hantverkare kan missa detta , så kolla uppgifterna från Skatteverket att det stämmer.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Har ni kontrollerat att ni båda betalar in minst 50000 netto i skatt var, vilket krävs för fullt ROT-avdrag.

2 badrum, slipa golv, dra om el mm lär kosta bra mycket mer än de ca 300000 TS tror.
 
Ja vi betalar en bra bit över 50000 per person och år.
Vi får väl se vad gäller kostnaden, totalen mycket möjligt över 300 000 men jag tror inte arbetskostnaden överstiger det.. men som sagt, vi får se!
 
C
P pjkw skrev:
jag tror inte arbetskostnaden överstiger det..
Nu är det förvisso väldigt långt till årsskiftet, men det kan vara värt att notera att det är inbetalningsdatumet som avgör vilket år avdraget hamnar på, så gör man jobb i slutet på året räcker det med att fakturan betalas efter årsskiftet för att det skall hamna på nästkommande års "pott" trots att jobbet i sin helhet gjorts föregående år.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.