588 läst ·
13 svar
588 läst
13 svar
ROT-avdraget gäller utomlands(!)
På konsumentens sida
· 3 622 inlägg
Är det den 1 april idag? Jag var tvungen att titta efter när jag läste den här nyheten i Metro idag.
Du kan göra ROT-avdrag när du renoverar semesterhuset utomlands.
Skatteverket uppskattar att det handlar om uppemot 1 000 ansökningar per år om rotavdrag för byggprojekt utomlands. Enbart rotavdragen utomlands kostar Skatteverket mångmiljonbelopp varje år.
Du kan läsa blogginlägget här: ROT-avdraget gäller utomlands(!)
Du kan göra ROT-avdrag när du renoverar semesterhuset utomlands.
Skatteverket uppskattar att det handlar om uppemot 1 000 ansökningar per år om rotavdrag för byggprojekt utomlands. Enbart rotavdragen utomlands kostar Skatteverket mångmiljonbelopp varje år.
Du kan läsa blogginlägget här: ROT-avdraget gäller utomlands(!)
Det är ju pengar som staten konfiskerat av mig och som jag nu måste ansöka om att få använda. Inte mer än rätt att jag kan fixa stugan i Finland med mina pengar än att man ger dem till EU eller Grekland.
Egentligen borde det bli allmän sänkning av skatten så man kunde renovera i Thailand också.
Men staten vill vara med och styra våra pengar. Tror att Borg går med vinst med ROT. Ponera att man renoverar med arbetskostnade 100 000 kr. Man betalar 50 000 kr för det. Därav 12,5 i moms.
MEN man köper antagligen kök eller badrumsvaror också. Låt oss säga för 100 000 kr. För det betalar man 25 000 i moms. Sammanlagt 37,5 lakan till Borg.
ROTen har antagligen gett jobb åt några som dessutom förhoppningsvis betalar skatt så det går nog jämnt ut eller går med vinst.
RUTan däremot har inte mävstångseffekt.
Egentligen borde det bli allmän sänkning av skatten så man kunde renovera i Thailand också.
Men staten vill vara med och styra våra pengar. Tror att Borg går med vinst med ROT. Ponera att man renoverar med arbetskostnade 100 000 kr. Man betalar 50 000 kr för det. Därav 12,5 i moms.
MEN man köper antagligen kök eller badrumsvaror också. Låt oss säga för 100 000 kr. För det betalar man 25 000 i moms. Sammanlagt 37,5 lakan till Borg.
ROTen har antagligen gett jobb åt några som dessutom förhoppningsvis betalar skatt så det går nog jämnt ut eller går med vinst.
RUTan däremot har inte mävstångseffekt.
anpe: Fast den hävstångseffekten finns ju bara om du annars inte skulle gjort något med dina pengar. Om du istället konsumerar för dem, så köper du varor (vilka kräver folk för att producera och sälja) eller tjänster (vilket kräver folk), allt detta beskattat.
Hur många her egentligen så mycket pengar att de bara kan lägga dem på hög?
Hur många her egentligen så mycket pengar att de bara kan lägga dem på hög?
Ja, det är pga EU-regler. Men det vore synd om ROT skulle tas bort pga den möjligheten. Det mesta ROT-arbete görs ju ändå i Sverige. Känns nästan som om det är en kampanj mot ROT och RUT.
Man kan säga att om man tar bort ROT och RUT och sänker skatterna rent generellt då får man se en helt andra värdeöverflyttningar utomlands. Ungefär som i lågskattelandet USA och hur bra det har gått där har vi ju sett. Kalifornien i konkurs och det går inte att styra landet.
Man kan säga att om man tar bort ROT och RUT och sänker skatterna rent generellt då får man se en helt andra värdeöverflyttningar utomlands. Ungefär som i lågskattelandet USA och hur bra det har gått där har vi ju sett. Kalifornien i konkurs och det går inte att styra landet.
Troberg. Det finns många med pengar på hög. Det är just de som lockas att sätta dem i rörelse med hjälp av ROT för för att kunna utnyttja ROT ska man ha sparade pengar eller låna till det. Detta styr dessutom konsumtionen till en byggsektorn.
Hävstången handlar om hur stor output man får från en input. Av ROT kan man kanske få 1,5 eftersom den som bygger med hjälp av ROT köper sannolikt även varor till bygget. Idag såg jag att vitvaruhandeln går bra så det kan vara en effekt.
RUT däremot har ingen hävstångseffekt eftersom den inte genererar merförsäljning. En person får jobba några timmar men det köps inte något mer än lite trasor och skurmedel. Däremot kan den göra svart jobb till vitt vilket är en samhällelig vinst.
Hävstången handlar om hur stor output man får från en input. Av ROT kan man kanske få 1,5 eftersom den som bygger med hjälp av ROT köper sannolikt även varor till bygget. Idag såg jag att vitvaruhandeln går bra så det kan vara en effekt.
RUT däremot har ingen hävstångseffekt eftersom den inte genererar merförsäljning. En person får jobba några timmar men det köps inte något mer än lite trasor och skurmedel. Däremot kan den göra svart jobb till vitt vilket är en samhällelig vinst.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag hade missat det, är inte socialdemokrat men tycker ändå att det inte borde vara det som är meningen med ROT-avdraget ...
Om jag inte missminner mig så gällde ROT först bara i Sverige men regeringen fick bakläxa av EU och fick skriva om lagen. Det blir nog så att om det blir störande många. Artikel skriver om uppemot 1000 ansökningar per år. Det kan vi ställa i relation till exempel 2010 års totalsiffror enligt Skatteverket.
Under 2010 har 62 975 företag utfört ROT-arbeten åt drygt 870 000 personer.
Det finns alltid spill i alla system men så länge nyttan har är större än spillet (vilket jag anser att ROT innebär) så brukar man tåla spillet.
Personligen tycker jag inte ens att det är spill här eftersom jag anser att jag bara får tillbaka en del av den skatten som jag betalar till staten.
Det känns som att det pågår en kampanj mot ROT som folk hakar på utan att tänka efter.
Under 2010 har 62 975 företag utfört ROT-arbeten åt drygt 870 000 personer.
Det finns alltid spill i alla system men så länge nyttan har är större än spillet (vilket jag anser att ROT innebär) så brukar man tåla spillet.
Personligen tycker jag inte ens att det är spill här eftersom jag anser att jag bara får tillbaka en del av den skatten som jag betalar till staten.
Det känns som att det pågår en kampanj mot ROT som folk hakar på utan att tänka efter.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Ska tänka efter lite bättre nästa gång. Man är ju lite upprörd över Grekland just nu och det var egentligen tanken på att stimulera den utländska arbetsmarknaden med våra skattepengar som störde mig.
Klicka här för att svara