harry73
då gäller fortfarande att säljaren bestämmer om han vill sälja, till vem och till vilket pris. Köparen bestämmer om han vill köpa till det kontraktsvillkor säljaren erbjuder.
Så länge det inte finns på papper (enligt de formkrav som gäller för fastighetsköp) finns det inget avtal och därmed inget avtalsbrott.

Skulle du ta säljaren med brallorna nere, kan eventuellt anmäla mäklaren. Säljaren är mycket svårare
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
harry73
Vill du få mitt råd (och det är en elak råd). Förhala processen så mycket som möjligt och dra dig därefter ur.
Huset kommer på marknaden igen men säljprocessen är kontaminerad, så inte så många spekulanter.
Nu kan du lägga ett nytt bud, men den ska vara lägre än 4,5 miljoner.

Lyckas du inte, går du vidare till nästa objekt
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår dig, men du kommer knappast någonstans med att börja diskutera med säljaren om priset är rätt innan ni båda skrivit kontrakt och efteråt är det inte heller läge att ta upp diskussionen. Säljaren kan helt plötsligt få in köpare E som vill betala 2 miljoner och sälja till den, utan att någon som lagt ett högre bud kan invända.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Jo men A vill inte riskera att köparen ändå godkänner B som köpare och då blir det lång näsa.
Om mäklarens provision ökar markant om priset hamnar på B:s nivå så kommer han att jobba för att det blir den som skriver under om A tvekar att lägga sig på den nivån. Underförstått: mäklaren har så mycket att själv vinna på detta att han kommer att försöka övertala säljaren att B är den bästa köparen. Även om den får stå tom några månader extra, det handlar ändå bara om förlorade intäkter på < 15000.

Notera också att säljaren är en juridisk person och i ett sånt fall finns det mindre anledning att misstänka bulvaner.
Jag förstår inte resonemanget här. A hoppade av budgivningen vid 4,5 Mkr, nu är A helt plötsligt orolig för att inte få det för 4,7 Mkr, det hänger inte ihop.
Provisionsskillnaden mellan 4,5 och 4.7 handlar nog om ca 5-6000 kr. Mäklarens fokus är nog på att få till ett avslut snabbast möjligt. Ju längre tid man låter gå, desto större risk är det att även A försvinner.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
harry73 harry73 skrev:
då gäller fortfarande att säljaren bestämmer om han vill sälja, till vem och till vilket pris. Köparen bestämmer om han vill köpa till det kontraktsvillkor säljaren erbjuder.
Så länge det inte finns på papper (enligt de formkrav som gäller för fastighetsköp) finns det inget avtal och därmed inget avtalsbrott.

Skulle du ta säljaren med brallorna nere, kan eventuellt anmäla mäklaren. Säljaren är mycket svårare
Men det är inte säljaren som är problemet här. Säljaren är som sagt en juridisk person och inte speciellt priskänslig; 100-200k upp eller ner spelar mindre roll utan man är mer intresserad av är att det ska bli en bra och smidig affär och att det är en seriös köpare.

Säljaren går ju i princip bara på mäklarens rekommendationer och det är här det finns anledning att agera om han har mörkat vissa fakta eller använt otillbörliga metoder, alltså frångått god mäklarsed som det heter. Rent formellt gör man ju upp allt med mäklaren (sluter ett munligt avtal) men slutför sedan affären och tecknar avtalet med säljaren.

Får också påminna om att även munliga avtal gäller. Även om de är svårare att bevisa.

Underskrivna avtal kan förklaras ogiltiga i efterhand om ena parten undanhållit viktig information som är av betydelse för uppgörelsen. Men det är en rätt krävande process att dra igång.
 
I fastighetsaffärer är det enbart skrivna avtal som gäller!
 
  • Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
nizzehult
K kindvall skrev:
Jag förstår inte resonemanget här. A hoppade av budgivningen vid 4,5 Mkr, nu är A helt plötsligt orolig för att inte få det för 4,7 Mkr, det hänger inte ihop.
Provisionsskillnaden mellan 4,5 och 4.7 handlar nog om ca 5-6000 kr. Mäklarens fokus är nog på att få till ett avslut snabbast möjligt. Ju längre tid man låter gå, desto större risk är det att även A försvinner.
Det är inte så säkert. Det kan mycket väl vara så att mäklaren får 50% av allt som går över acceptpris och då handlar det om rätt mycket pengar. Såna avtal är inte ovanliga.

Inte riktigt. A hoppade av vid 4.5 men vill inte gå upp till 4.7 om nu båda budgivare inte ansågs kvalificera sig efter säljarens kvar. Mäklaren har alltså bara använt B och C som hävstänger för att få upp budet för han ansåg aldrig att dessa skulle få köpa objektet.
 
harry73
thomas33 thomas33 skrev:
I fastighetsaffärer är det enbart skrivna avtal som gäller!
Inte bara det, de ska också uppfylla övriga formkrav.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
harry73
nizzehult nizzehult skrev:
A hoppade av vid 4.5 men vill inte gå upp till 4.7 om nu båda budgivare inte ansågs kvalificera sig efter säljarens kvar. Mäklaren har alltså bara använt B och C som hävstänger för att få upp budet för han ansåg aldrig att dessa skulle få köpa objektet.
Ja du kan såklart anmäla mäklaren, men då kan det vara bra att ha lite mer bevis, för annars kommer det inte ge något.
 
nizzehult
thomas33 thomas33 skrev:
I fastighetsaffärer är det enbart skrivna avtal som gäller!
Ja när man kommit så långt att man ska ta över fastigheten och lagfarten så är det så.
Vid budgivingen - som räknas som en del av en fastighetsffär - tillämpas andra metoder. Telefonbud är inte ovanliga. Sen brukar det även finnas en klausul som säger att budet bara anses giltigt om budgivaren får klartecken från sin bank och detta kan ibland ske en tid efter budgivningen är avslutad.
 
nizzehult
harry73 harry73 skrev:
Ja du kan såklart anmäla mäklaren, men då kan det vara bra att ha lite mer bevis, för annars kommer det inte ge något.
Ja, här ligger pudelns kärna. Om både B och C säger att mäklaren tydligt och tidigt signalerat att dom inte uppfyller säljarens krav och säljaren även kan styrka att så är fallet så är man i mål.
Men det ska till en Serbilsky för att kunna bevisa det. :confused:
 
A bör stå fast vid 4,5 Mkr som uppenbarligen var takpriset och det som A från början var beredd att ge för huset. Inte låta sig dras med i mäklaren säljsnack och plötsligt vara beredd att betala lite till trots mycket tveksamma motspekulanter.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Vid budgivingen - som räknas som en del av en fastighetsffär - tillämpas andra metoder.
Så länge budgivningen pågår är det mer ge och ta. Inget som då sägs anses vara giltigt om det inte blir nedskrivet i kontraktet.
Som budgivare har jag inget ansvar att ha lånelöfte eller pengarna tillgängliga på annat sätt, även om mäklaren kan ställa frågan. Jag kan ljuga och förstöra hela budgivningen utan att riskera något, men blir då också ansedd som mycket opålitlig vid andra budgivningar som den mäklaren har framöver.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
Om de två som bjudit högre inte anses intressanta av säljaren så kommer de inte få köpa. Om mäklaren övertygar säljaren om att en av dem är ok att sälja till så är du helt plötsligt acceptabla köpare för säljaren.

A får välja om han tror att säljaren är mer intresserad av 200' eller en smidig affär. Det är en chansning som endast A kan göra.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ursäktar om jag inte läst hela tråden men.

Hade mer eller mindre en liknande budgivning på mitt objekt som jag vann och köpte.

A Jag stannar på 1,6mkr
B Bjuder 1,65
C Bjuder 1,7

C Vill ha tillträde ett par månade fram.
B Svara ej.
A Jag erbjuder tillträde omgående, vinner och betalar 1,6mkr

Dock ställer jag mig frågan, var budgivningen riggad? det är nog svårt att bevisa.

Som svar på TS fråga så hade jag erbjudit det sista budet alt. sänkt det, har fått så mycket i livet genom armbåga sig fram.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.