289 läst ·
5 svar
289 läst
5 svar
Vad gäller om maxbelopp för ROT?
Efter veckor av tjat så har jag idag äntligen fått fakturan från en hantverkare. Det är avdraget 47 000:- i rot. Jag har bara utnyttjat 5000:- hittills i rot men det blir ju ändå 2000:- för mycket. Kommer Skatteverket att underkänna hela fakturan eller endast att neka summan som skjuter över 50 000:- ?
Jag hade allra helst velat att fakturan delades upp så att det inte var några frågetecken men när det är så kort om tid att betala innan årskiftet så tror jag inte att jag vågar hoppas på en ny faktura...
någon som vet med säkerhet?
Jag hade allra helst velat att fakturan delades upp så att det inte var några frågetecken men när det är så kort om tid att betala innan årskiftet så tror jag inte att jag vågar hoppas på en ny faktura...
någon som vet med säkerhet?
Det som kommer hända är att skatteverket nekar roten, företaget får skicka in ny ansökan med korrekt belopp och skickar en ny faktura till kunden med beloppet som blir nekat. Så länge du har betalat innan nyår så har företaget på sig till 31 januari att skicka in ansökan till skatteverket.
Gör upp med företaget att skicka in beloppet ( förskottsbetalning ) på det belopp som ska gälla för ditt rotavdrag, och sen får du en faktura som registreras som belatd innan 1/1 - 2026. Lämpligt daterad 29/12 - 2025. Pengarna hamnar på företagets konto direkt.
Klicka här för att svara