Nerre skrev:
[länk]
Hur stort förtroende har hantverkare för kunderna då?

Att man har dåligt förtroende, innebär inte alltid att något fel är gjort. Missförstånd, och dålig kommunikation är en vanlig orsak. Det finns även människor som "älskar" att krångla/hitta fel.

Dessutom räcker det ofta att bli lurad en gång, för att generalisera hela branschen som dålig. Hantverkare är liksom kunder människor. Att det finns oseriösa människor är vida känt. Men det innebär inte att alla människor är det.

D
Nerre skrev:
Det som är rätt här är att elektrikern ska låta bli att sätta upp de där tre uttagen, eftersom då uppstår inte situationen att han "måste" göra tilläggsarbetet.

Annars är det ju elektrikern som själv orsakar situationen som kräver tilläggsarbetet och då skulle jag nästan våga påst att TS kan stämma elektrikern för att ha orsakat merkostnader.
Nej, där tror jag du har helt fel. Arbetet med att sätta dit tre nya uttag är de-facto beställt och elektrikern kan knappast bli stämd av kunden för att ha utfört beställningen. Det fanns ju inte direkt något underlag för att hävda att beställningen skulle vara ogenomförbar eller orimlig för kunden. Det krävdes bara lite tilläggsarbete utöver vad som var beställt.

Dessutom är ju avtalet och hela uppdraget skrivet med snickaren, som ni hela tiden har poängterat. Det betyder ju att "arbetet" redan var påbörjat sedan lång tid tillbaka antagligen (då elektrikerns del bara är ett litet delmoment i samma uppdrag). Så när man bedömer om priset för tilläggstjänsten är lågt i förhållande till priset för tjänsten, så är det ju hela offertens pris som man får jämföra med.

Detta börjar låta som någon "min pappa har snabbare bil än din"-diskussion.

Hantverksbranschen har ett dåligt rykte i Sverige. Det är ett faktum. I flera avseenden kan man inte bli förvånad över det samtidigt som det också finns områden som funkar mycket bättre än folk tror eller upplever.

Det finns hantverkare som är riktiga klåpare och inte borde kalla sig hantverkare. Det är fakta.
Det finns kunder som sätter i system att jävlas för att spara pengar. Det är fakta.
Det finns kunder som inte har tillräcklig kompetens för att ens beställa hantverkartjänster. Det är fakta.
Det finns hantverkare som har svårt att stötta privatkunder med bristande beställarkompetens. Det är fakta.

Finns väl inte mycket att vara oense om här egentligen?
Att det i huvudsak är problemfallen som diskuteras här är ju inte heller så konstigt.

• Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
AG A skrev:
Hur stort förtroende har hantverkare för kunderna då?
Hur menar du att en hantverkare skulle ha dåligt förtroende? I en normal affärssituation så är det köparen som behöver ha förtroende för säljaren. Säljaren behöver inte ha förtroende för kunden, för det enda säljaren ska ha av kunden är betalt, och finns det papper på allt så kan Kronofogden lösa den biten om det krisar.

DIY_freak skrev:
Nej, där tror jag du har helt fel. Arbetet med att sätta dit tre nya uttag är de-facto beställt och elektrikern kan knappast bli stämd av kunden för att ha utfört beställningen.
Jo, OM elektrikern gör jobbet utan att ha informerat kunden om att det kommer att kräva extrajobb.

Du får inte borra hål i båten och sen komma och säga att du måste ta extra betalt för att laga hålet innan båten sjunker.

Hantverkaren har en skyldighet att avråda från ett jobb som han vet kommer bryta mot reglerna:

http://www.konsumentverket.se/Globa.../Dokument/kov_tips_till_hantverkaren_2010.pdf

Du är skyldig att ge kunden lämpliga råd och anvisningar. Om
du av någon anledning inte tycker att arbetet borde genomföras
är du skyldig att avråda kunden. Till exempel om du inte
tror att konstruktionen kommer att hålla eller att arbetet bryter
mot säkerhetsföreskrifter.
Som det står där ska avrådandet göras skriftligt så att hantverkaren kan lägga över ansvaret på kunden.

Nerre skrev:
Hur menar du att en hantverkare skulle ha dåligt förtroende? I en normal affärssituation så är det köparen som behöver ha förtroende för säljaren. Säljaren behöver inte ha förtroende för kunden, för det enda säljaren ska ha av kunden är betalt, och finns det papper på allt så kan Kronofogden lösa den biten om det krisar.
Behöver du ha förtroende för din arbetsgivare. Det enda du ska ha av honom är ju betalt???
En kund är att betrakta som min arbetsgivare. Om han hela tiden hävdar att mitt jobb är felaktigt utfört, och vägrar betala, så innebär det att jag inte får någon lön.
Kronofogde kan i vissa fall, hjälpa till att ge tillbaka en mycket liten del av det kunden är skyldig. Detta tar dock lång tid. Om kunden bestridit fakturan, kan inte kronofogden göra någonting. Då krävs en rättslig prövning, vilket kan ta många månader/år att få färdigt.

D
Nerre skrev:
Jo, OM elektrikern gör jobbet utan att ha informerat kunden om att det kommer att kräva extrajobb.
Det hör till sakens natur att man inte alltid vet om tilläggsarbeten i förväg... Det är därför man kallar dem tillägg.... Hantverkaren har ingen skyldighet att gå igenom hela elanläggningen i förväg för att se om det kan uppstå några problem på vägen.

Hantverkaren har en skyldighet att avråda från ett jobb som han vet kommer bryta mot reglerna:
Ja, om han vet om det i förväg. Han har som sagt ingen skyldighet att undersöka precis allting i förväg för att försäkra sig om att inga problem kommer att uppstå. Dessutom diskuterades ju detta med TS

luscious skrev:
När elektrikern kommer hit konstaterar han att ALLA uttag i hela köket/vardagsrummet behöver bytas då allt räknas som ett rum pga öppen planlösning.
Det låter ju som om elektrikern på ett tidigt stadium varnade TS för att uttagen skulle behöva bytas och du kan inte på något sätt hävda att elektrikern har brustit i detta avseende. Nu är TS (avsiktligt?) luddig när det gäller vad TS svarade elektrikern när detta extraarbete påpekades. Sa TS:

A. Stopp och belägg, det vill jag inte vara med och betala så stoppa hela arbetet.
B. Jaha...
C. OK, men jag tänker inte betala ett öre extra.

Varför får vi inte veta hur TS reagerade när detta kom upp?

AG A skrev:
Behöver du ha förtroende för din arbetsgivare. Det enda du ska ha av honom är ju betalt???
En kund är att betrakta som min arbetsgivare. Om han hela tiden hävdar att mitt jobb är felaktigt utfört, och vägrar betala, så innebär det att jag inte får någon lön.
Kronofogde kan i vissa fall, hjälpa till att ge tillbaka en mycket liten del av det kunden är skyldig. Detta tar dock lång tid. Om kunden bestridit fakturan, kan inte kronofogden göra någonting. Då krävs en rättslig prövning, vilket kan ta många månader/år att få färdigt.
Nej, din kund är verkligen inte att betrakta som din arbetsgivare, kunden betalar t.ex. inte arbetsgivaravgift. Undantaget är väl möjligen det fallet att du tar uppdrag utan att ha F-skatt, men då lär du tillhöra en av de grupper MathiasS nämnde.

AG A skrev:
Då krävs en rättslig prövning, vilket kan ta många månader/år att få färdigt.
Så länge det inte är stora belopp så är det förenklat tvistemål, då behöver du bara skicka in papper till tingsrätten. Och eftersom du är en seriös hantverkare så har du ju sett till att allt är avtalat skriftligt och du har arbetsbok som dokumenterar vad som är gjort.

Redigerat:
DIY_freak skrev:
Det låter ju som om elektrikern på ett tidigt stadium varnade TS för att uttagen skulle behöva bytas och du kan inte på något sätt hävda att elektrikern har brustit i detta avseende. Nu är TS (avsiktligt?) luddig när det gäller vad TS svarade elektrikern när detta extraarbete påpekades. Sa TS:

A. Stopp och belägg, det vill jag inte vara med och betala så stoppa hela arbetet.
B. Jaha...
C. OK, men jag tänker inte betala ett öre extra.
Som jag ser det så innebär inget av de där alternativen att elektrikern kan få betalt för jobbet. Och bevisbördan ligger på elektrikern.

Att hävda att det är ett tilläggsarbete som man inte kan vänta med för att det skulle innebära fara håller inte. Det undantaget handlar om att det kanske skulle kunna börja brinna eller bli översvämmning. Att det råkar sitta ojordade uttag för nära köksön är inget som måste fixas akut, ingen skada uppstår om elektrikern inväntar kundens ok.

Elektrikern har i det här fallet två val:

1. Gör det avtalade jobbet, se eventuellt till att ge kund ett skriftligt avrådande

2. Låt bli att göra jobbet det avtalade jobbet

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D
Nerre skrev:
Som jag ser det så innebär inget av de där alternativen att elektrikern kan få betalt för jobbet. Och bevisbördan ligger på elektrikern.
.
.
Elektrikern har i det här fallet två val:

1. Gör det avtalade jobbet, se eventuellt till att ge kund ett skriftligt avrådande
2. Låt bli att göra jobbet det avtalade jobbet
Jag tror det vore bättre om du läste den aktuella lagtexten istället för en broschyr. Stycket som handlar om avrådan handlar om konsumentens nytta av tjänsten. Det kan handla om att inte reparera en vitvara då kostnaden för reparationen överstiger eller är nära kostnaden för att köpa en ny. Men det går knappast (med utgångspunkt från vad som framkommit här) att köksrenoveringen inte skulle ge förväntad nytta för kunden.

Att ev. avrådan skall vara skriftlig finns det heller inte någon lag om. Däremot är det naturligtvis lättare att bevisa att man avrått kunden om man har gjort det skriftligt och fått kundens underskrift på denna avrådan.

Det finns inget i arbetets art i det aktuella fallet som torde föranleda en avrådan från att montera 3 jordade uttag i köket. Däremot ser elektrikern att det kommer att medföra tilläggsarbeten och skall då informera kunden om detta och avvakta instruktioner från kunden (om inte några av de tidigare nämnda omständigheterna gör att man inte ens behöver/kan konsultera kunden). Återigen står det ingenting i lagen om att de överenskomna åtgärderna/tilläggsarbetena skall befästas i ett skriftligt avtal. Ordagrant står det "...skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar". Begära dennes anvisningar är väldigt långt från att skriva ett skriftligt avtal om tilläggsbeställning.

Eftersom TS inte på något sätt har redogjort för förloppet från det att elektrikern varnade TS för att tilläggsarbete krävdes (byta ojordade uttag till jordade) till att han satte igång med arbetet, så går det inte att avgöra om tilläggsarbetena är sanktionerade. Men det du tidigare har sagt är helt fel, att det krävs t.ex. skriftligt avtal för att tilläggsarbetena skall kunna debiteras. Det enda som krävs enligt lag är att hantverkaren informerat TS om behovet av tilläggsarbeten och begära dennes anvisningar. Det är ju konstaterat att elektrikern faktiskt har varnat TS för att det behövdes tilläggsarbeten (om det sedan stämmer att det behövdes eller inte är en annan fråga som diskuteras i tråden). Att sedan elektrikern fortsatt arbetet med att utföra tilläggsarbetena är ju en viss indikation på att TS i alla fall inte satt stopp för arbetet. Så då undrar man ju vad TS har gjort...

hempularen skrev:
Blandat jordat / ojordat har egentligen aldrig varit godkänt. Men det var väldigt vanligt fusktitidigare.

Mycket nu beror på om detta skall ses som en ombyggnad eller som underhåll. Är det ombyggnad så måste jfb skydda alla uttag.
Lite förvanskning av ordet aldrig. I hus byggda efter 1994 måste alla uttag vara jordade.

Enligt elsäkerhetsrådet.
"Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum.
I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Matplats kan ibland betraktas som ett separat rum, om det är väl avskilt från köket, till exempel med en bardisk. Om det i din bostad förekommer olika slags uttag i ett rum bör du ta kontakt med en elinstallatör! "

Nu ville ni sätta upp nya jordadeuttag vid bardisken. Elektrikern tolkar det som ombyggnad och ville sätta jordade uttag i hela rummet. Om ni skulle ha kvar blandade uttag så är det elektrikern som avgör och har ansvaret enligt en föreskrift Esv nr? om området är elsäkert utan jordfelsbrytare. Han har följt elsäkerhetsrådet och kan styrka sig med det. Sedan har det brustit i kommunikationen som det brukar göra vid tvist.

När vi gjorde om tvättstugan tyckte vår elektriker att det var bättre med en Jfl för hela huset än två små vilket han fick göra. Det blev någon timme extra som han fick lägga på elcentralen. Ett exempel på bra kommunikation.

Redigerat:
DIY_freak skrev:
Att ev. avrådan skall vara skriftlig finns det heller inte någon lag om.
Nej, det finns heller inte nån lag mot att bete sig som en skitstövel mot sina kunder. Broschyren var RÅD till hantverkare hur man ska bete sig för att få nöjda kunder. VIsst står det alla hantverkare fritt att strunta i de råden, men då ska man sen inte klaga på att man får missnöjda och gnälliga kunder.

Det finns inget i arbetets art i det aktuella fallet som torde föranleda en avrådan från att montera 3 jordade uttag i köket.
Jo, just eftersom det kommer att kräva tilläggsarbete som kommer att kosta mer.

Poängen med lagen är just att en hantverkare inte ska kunna lura i en kund att jobbet blir billigt och sen komma med en massa dyra tilläggsarbeten som kunden inte kan säga nej till.

Men det du tidigare har sagt är helt fel, att det krävs t.ex. skriftligt avtal för att tilläggsarbetena skall kunna debiteras.
Det har jag inte sagt, jag har sagt att bevisbördan ligger på hantverkaren. Om hantverkaren inte kan bevisa att man avtalat om tilläggsarbetet så får han inte betalt för det. Jag länkade ju till ett rättsfall t.o.m.

Sen är det konsumentverket som rekommenderar hantverkaren att se till att göra allt skriftligt.

slurppe99 skrev:
Om ni skulle ha kvar blandade uttag så är det elektrikern som avgör och har ansvaret enligt en föreskrift Esv nr? om området är elsäkert utan jordfelsbrytare. Han har följt elsäkerhetsrådet och kan styrka sig med det. Sedan har det brustit i kommunikationen som det brukar göra vid tvist.
Nej, elektrikern har aldrig ansvar för saker som han inte gjort.

Han kan aldrig kräva att få göra ett visst jobb, han kan möjligen neka att göra ett visst jobb.

I det här fallet kan inte elektrikern kräva att få byta alla uttagen i rummet, han kan bara neka att sätta upp de nya.

Det är fastighetsägaren som ansvarar.

Annars har jag en perfekt affärsidé för elektriker:

Åk runt och erbjud kunder elbesiktning av hela huset för 100 spänn. Sen när du hittar fel i anläggningen så säger du att du som elektriker är skyldig att åtgärda felen och kommer att göra det till en taxa av 1200 spänn timmen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.