41 517 läst ·
318 svar
42k läst
318 svar
Vad gäller när hantverkaren gör saker som inte finns i offerten?
Du har rätt. Men åtog han sig bara att sätta in de tre uttagen fick han bedöma om det var på ett elsäkert sätt utan jfl. Det skulle han också ha berättat.Nerre skrev:Nej, men han borde ha lagt fram det som ett alternativ.
Han kan inte sätta in de nya uttagen och sen komma och säga "nu när jag har satt in de här uttagen så måste jag byta alla andra".
Visst, i det här fallet sa han innan att de "måste bytas, men det är oklart vad fastighetsägaren svarade. Men elektrikern får inte automatiskt rätten att få göra arbetet.
Det är upp till fastighetsägaren att bestämma om uttagen ska bytas eller inte och vem som ska göra det bytet. Elektrikern kan inte förutsätta att han automatiskt får jobbet bara för att han påstår att det behöver göras.
Vore jag fastighetsägaren skulle jag be om prisuppgift på tilläggsarbetet och sen antagligen ta in offert från minst en annan elektriker om nu priset känns i överkant.
Kan då inte du som är så smart och duktig förklara för lilla inkompetenta mig hur man hittar informationen? Jag misslyckades ju uppenbarligen totalt med att hitta det, trots att jag både provade att googla på beloppet och företagsnamnet och dessutom söka på både företagsnamnet och "tilläggsarbete" i ARNs databas.DIY_freak skrev:
Ja, men samma sak där, han kan inte tvinga fastighetsägaren att låta honom installera jordfelsbrytare.slurppe99 skrev:
Han kan informera fastighetsägaren om att det behöver göras, och erbjuda sig att göra det. Men det är fortfarande fastighetsägaren som väljer vem som ska göra det.
Om elektrikern inte går med på det så har han bara valet att tacka nej till jobbet med de tre uttagen.
Svaret är nu här: de vill ha 12000:- extra för flytspackling av hallgolvet på 6kvm (de hade tittat på golvet innan och sen gett oss en offert) samt el och VVS. Elen 14500:- före ROT (byte av eluttag och installation av jordfelsbrytare).
Min man som var hemma när elektrikern tog upp det om uttagen har ingenstans sagt JA till att byta dem, vilket ju heller inte behövs så inget ändrats.
Frågor?
Min man som var hemma när elektrikern tog upp det om uttagen har ingenstans sagt JA till att byta dem, vilket ju heller inte behövs så inget ändrats.
Frågor?
Jag var inte hemma men enligt honom har han inte gett sitt medgivande. Han har alltså inte sagt Ja eller Ok... Han hade vad jag förstår det frågat varför och fått svar att lagen säger så. Inget mer. Han har INTE lämnat sitt medgivande.
Men alltså... Om elektrikern säger:luscious skrev:
Jag måste byta ut uttagen i resten av rummet för lagen säger så.
Då svarar ju din man någonting. Skall man tro dig så svarade han då "Det får du absolut inte göra" och så gick elektrikern ändå gjorde exakt det? Ursäkta mig, men jag tvivlar på att det gick till exakt så. Någonting måste ju din man ha svarat... Så jag är väldigt nyfiken på VAD DIN MAN SA... Vad var hans reaktion under denna diskussion? inte SÅ intresserad av vad du säger att han inte sa...
Strax under 5000:- efter ROT på ursprungliga offerten. Fast pris. Vi stod för klinker själva. Allt skulle ingå inkl avslutningslist och montering av denna.
Hennes man måste inte svara någonting, särskilt inte eftersom det inte ställts någon fråga.DIY_freak skrev:Men alltså... Om elektrikern säger:
Jag måste byta ut uttagen i resten av rummet för lagen säger så.
Då svarar ju din man någonting. Skall man tro dig så svarade han då "Det får du absolut inte göra" och så gick elektrikern ändå gjorde exakt det? Ursäkta mig, men jag tvivlar på att det gick till exakt så. Någonting måste ju din man ha svarat... Så jag är väldigt nyfiken på VAD DIN MAN SA... Vad var hans reaktion under denna diskussion? inte SÅ intresserad av vad du säger att han inte sa...
Det enda som hänt när elektrikern säger så, är att elektrikern informerat kunden om någonting som denne måste göra inom ramen för sitt arbete för att följa lagen.
Jag hade ju utan tvekan utgått ifrån att det är en del av det offererade arbetet eftersom det är något som måste göras enligt lagen. Jag utgår i alla fall ifrån att yrkesmän inte offererar jobb som är olagliga, och att jag inte ska behöva dubbelkolla att de följer lagen i sitt arbete.
Fast det är ganska ovanligt att en hantverkare säger någonting till dig om något som måste göras och att det bara bemöts med total tystnad... Hennes man MÅSTE inte ha svarat någonting, men jag håller det för osannolikt att det var frågan om en ren monolog...thomasx skrev:
Jag var som sagt INTE där. Och min man har INTE gett sitt samtycke. Det är allt som spelar någon roll. Hur du sen vill tolka det sagda är irrelevant. OM det Nu är enligt lag borde det varit med i offerten från början. Vilket inte stämmer i något av fallen.
Varför frågar du inte om vad hantverkaren sa? Sa hantverkaren att detta "enligt lagen måste jobbet" inte ingick i det avtalade priset, sa hantverkaren att det skulle tillkomma en kostnad, sa hantverkaren hur stor denna kostnaden var?DIY_freak skrev:
Varför undrar du ingenting om huruvida hantverkaren, som är den som är yrkesmannen här, har fullgjort sina plikter?
Det mest sannolika är väl att reaktionen på den information elektrikern kom med var - Jaha. I andemeningen, jag har uppfattat att detta är något du måste göra för att följa lagen.
Fast någonting säger mig att du kommer att ta det som ett godkännande för elektrikern att salta fakturan med godtycklig summa, trots att TS man varken fått någon information om att det är ett tilläggsarbete, fått någon information om kostnad, eller svarat på någon fråga om detta.
Du har påpekat att han inte givit sitt samtycke. Men huruvida man har uppnått ett samförstånd för att utföra en åtgärd eller inte är inte så lätt att du som beställare måste ha sagt "Jag ger mitt samtycke till att du utför den föreslagna åtgärden". Om elektrikern har påpekat att en utgärd är nödvändig och du inte säger någonting och sedan står och tittar på (eller är fullt medveten om) när åtgärden utförs, så kan ditt samtycke tolkas som underförstått.luscious skrev:
Vad som spelar någon roll i detta sammanhang är hur det hela skulle tolkas vid en ev. juridisk prövning och jag är inte alls övertygad om att du med säkerhet kan säga att det inte spelar någon roll vad som sagts eller inte sagts under den dialog som med sannolikhet föregått själva bytet.
Jag har ett flertal gånger efterfrågat en redogörelse för hur dialogen gick. Du håller alltså med om att den troligaste reaktionen skulle vara typ "Jaha"... Hur du eller jag tolkar en sådan reaktion spelar ingen som helst roll i sammanhanget. Det är frågan hur det hela skulle tolkas vid en juridisk/rättslig prövning som är relevant.thomasx skrev: