N
B nord123 skrev:
Det gäller att vara verkligt självkritisk för det är vanligt med villfarelser inom området.

Nu glömde jag att berätta det viktigaste. att jag råkat ut för skada p g a den felaktiga registerkartan Den remsan är nu avverkad. Uppenbarligen så har avverkningen gjorts efter den nya versionen av registerkartan som är helt felritad. Jag har alltså blivit rövad på en betydlig summa pengar på grund av Lantmäteriets nya "kvalitetsförbättring" av kartan. Jag tycker fortfarande att ansvarsfrågan vilar tungt på förvaltningen. Har inte de en kommuniceringsskyldighet när en gränslinje flyttas så pass många meter? och varför kan de inte förklara varför detta har hänt? Hade jag bara fått veta och förklarat tidigare så hade ju kanske den här fellavverkningen och felritningen kunnat stoppas på ett tidigt stadium. Jag är väl medveten om att register kartorna inte är juridiska, men trots detta så används de faktiskt av flera aktörer precis som om de vore just detta, däribland Skatteverket där arealuppgifter hämtas ur fastighetsregistret, värderingsuppdrag av Skogsstyrelsen med laserscanning mm. Vad skulle hända om en skogsbrand rasat i området och rösena blivit sönderkörda vid släckningsarbetet. Skulle jag få skadereglering efter min riktiga areal eller arealen som nu står inskriven i fastighetsregistret? Att få svaret från Lantmäteriet att jag själv måste bekosta en gränsbestämning får mig att fundera om inte Lantmäteriet även själva resonerar som om de vore juridiska så fort en ansvarsfråga dyker upp.
Men vad är vitsen med att LM får för sig att på eget initiativ ändra gränsmarkeringen på kartan så att den stämmer sämre överens med verkligheten?
Det stör mig att Lantmäteriet är så flagrant nonchalanta och allmänt dryga och gör ett hafs jobb för dyra pengar med många fel som de dessutom vill tjäna mer pengar på att få rätta till de egna fel och skador som de själva orsakar.
Får nog börja röra om lite i grytan.
Lugn och fin, ingen har kunnat missat det hemska du råkat ut.
Jag kan lugna dej med att arealen i fastighetsregistret ändras inte bara pga. Kvalitetsförbättringar i registerkartan. Arealen i fastighetsregistret registreras i och med en förrättning och är då den juridiskt korrekta arealen eller så står det i vissa fall att den endast är grafiskt beräknad. Den ändras oavsett inte bara för att det genomförs kvalitetsförbättringar i kartan. Det är två olika system.

Redigerat:
B
Fastighetsbildningskungörelsen består av föreskrifter för att kunna tillämpa Fastighetsbildningslagen på ett korrekt sätt och lagrummen bör därför tolkas gemensamt. 2-5 §§ FBK är de paragrafer som behandlar gode män och är därför viktiga att beakta

Gode män kan kallas in till tjänstgöring efter initiativ från förrättningslantmätaren eller genom yrkande från sakägarna. Av denna anledning är det av intresse att undersöka hur ofta lantmätarna informerar sakägarna om denna möjlighet.
Jag anser till och med att det borde vara en skyldighet att informera vid alla ärenden då parterna har svårt att enas
I vilken utsträckning informeras sakägare om möjligheten till gode män?
??
Tror ni att sakägarnas förtroende påverkas av gode mäns medverkan?
??

I förarbetena har särskilt framhållits att gode män bör medverka i förrättningar där stor komplexitet föreligger. Om det är enskilda intressen som står mot varandra eller om det är enskilda mot det allmänna skall inte påverka.
Gode män förväntas ha ett gott omdöme kring samhällsperspektivet i stort. Rimligt är även att personen inte tidigare är dömd för något allvarligt lagbrott. Samt förstår Svenska språket. Även god sakkunskap för att kunna göra en korrekt bedömning av ärendet är behövlig

Bestämmelserna om gode män i lantmäteriförrättningar liknar de som gäller för nämndemän tjänstgörande i tingsrätten, se RB 4:6 och 4:9

FBL 3§ Skall gode män medverka, åligger det förrättningslantmätaren att kalla dem till förrättningen. Till tjänstgöring bör företrädesvis kallas gode män med behövlig ortskännedom och sakkunskap.

Gode män utses genom val av kommunfullmäktige. God man skall inom kommunen vara valbar till nämndeman i tingsrätt. God man skall ha erfarenhet i fråga om tätortsförhållanden eller vara kunnig i jordbruks- eller skogsbruksfrågor.

B
Man har all rätt att begära gode män när man har legitima skäl till att försvara egendom mot tjänstemanna aktivism som saknar lagstöd eller saknar förtroende mot okunniga och arroganta som enväldigt beslutar eller i protokoll skriver något helt annat än vad som beslutats. och innebär att man blir ofrivilligt i underläge mot överheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.