3 157 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Vad gäller för gode män vid LM förrättning?
Sida 1 av 2
Läs fjärde kapitlet FBL
Lantmäterimyndigheten
1 § Vid fastighetsbildningsförrättning består lantmäterimyndigheten av en förrättningslantmätare. Dessutom skall två gode män ingå i myndigheten när förrättningslantmätaren finner att det behövs eller när sakägare begär det och oskäligt dröjsmål ej föranledes därav. I utförandet av tekniska göromål skall gode män aldrig deltaga.
Har förrättningen betydande omfattning, får antalet gode män ökas, om det kan påskynda handläggningen. Flera än två gode män får dock icke samtidigt deltaga i handläggningen av samma fråga.
Bestämmes att gode män skall medverka, rubbas icke därigenom vad som redan beslutats eller verkställts under förrättningen.
Sakägare betalar alltid förrättningskostnader.
Lantmäterimyndigheten
1 § Vid fastighetsbildningsförrättning består lantmäterimyndigheten av en förrättningslantmätare. Dessutom skall två gode män ingå i myndigheten när förrättningslantmätaren finner att det behövs eller när sakägare begär det och oskäligt dröjsmål ej föranledes därav. I utförandet av tekniska göromål skall gode män aldrig deltaga.
Har förrättningen betydande omfattning, får antalet gode män ökas, om det kan påskynda handläggningen. Flera än två gode män får dock icke samtidigt deltaga i handläggningen av samma fråga.
Bestämmes att gode män skall medverka, rubbas icke därigenom vad som redan beslutats eller verkställts under förrättningen.
Sakägare betalar alltid förrättningskostnader.
2 kap FBL
6 § Kostnaderna för genomförande av fastighetsbildning betalas enligt de bestämmelser som gäller för den fastighetsbildningsåtgärd om vilken är fråga. Kostnader som är gemensamma för skilda åtgärder fördelas på dessa efter vad som är skäligt.
Avvisas ansökan eller inställes förrättning, skall sökanden betala uppkomna kostnader, om icke särskilda omständigheter föranleder att betalningsskyldigheten fördelas mellan samtliga sakägare eller vissa av dem. Har förrättningen enligt 5 kap. 3 § fjärde stycket påkallats av länsstyrelsen, skall sådana kostnader betalas av staten.
Överenskommelse mellan sakägarna om fördelning av förrättningskostnaderna på annat sätt än som följer av lagen skall gälla, om det icke är uppenbart att överenskommelsen tillkommit i otillbörligt syfte.
Till förrättningskostnader hänföres taxeavgift, ersättning till sakkunnig och syssloman, utgift för hantlangning som ej ingår i taxeavgiften samt ersättning för skada enligt 4 kap. 38 § tredje stycket. Lag (1987:124).
6 § Kostnaderna för genomförande av fastighetsbildning betalas enligt de bestämmelser som gäller för den fastighetsbildningsåtgärd om vilken är fråga. Kostnader som är gemensamma för skilda åtgärder fördelas på dessa efter vad som är skäligt.
Avvisas ansökan eller inställes förrättning, skall sökanden betala uppkomna kostnader, om icke särskilda omständigheter föranleder att betalningsskyldigheten fördelas mellan samtliga sakägare eller vissa av dem. Har förrättningen enligt 5 kap. 3 § fjärde stycket påkallats av länsstyrelsen, skall sådana kostnader betalas av staten.
Överenskommelse mellan sakägarna om fördelning av förrättningskostnaderna på annat sätt än som följer av lagen skall gälla, om det icke är uppenbart att överenskommelsen tillkommit i otillbörligt syfte.
Till förrättningskostnader hänföres taxeavgift, ersättning till sakkunnig och syssloman, utgift för hantlangning som ej ingår i taxeavgiften samt ersättning för skada enligt 4 kap. 38 § tredje stycket. Lag (1987:124).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Tja, de flesta av oss har nog så mycket tilltro till att lantmätaren sköter sitt jobb att extra folk bara ses som en kostnad.
Bra att det finns, då både medborgarna i allmänhet har för dåliga kunskaper och lätt bli blåsta om man blir utsatt för försummelser eller vårdslösa felaktigheter....
Lantmätare är ju i överläge som både tar beslut och skriver protokoll egenmäktigt.
Att sen få upprättelse kostar stora pengar så många ger upp då man även är beroende av deras tjänster.
Det borde från LM:s sida marknadsföras som service till medborgarna som ger bättre rättssäkerhet.
Lantmätare är ju i överläge som både tar beslut och skriver protokoll egenmäktigt.
Att sen få upprättelse kostar stora pengar så många ger upp då man även är beroende av deras tjänster.
Det borde från LM:s sida marknadsföras som service till medborgarna som ger bättre rättssäkerhet.
Redigerat:
Det är väl tyvärr inte så enkelt idag att hitta goda män som har mer kunskap än gemene man om detta. Men visst är det bra att möjligheten finns.B nord123 skrev:Bra att det finns, då både medborgarna i allmänhet har för dåliga kunskaper och lätt bli blåsta om man blir utsatt för försummelser eller vårdslösa felaktigheter....
Lantmätare är ju i överläge som både tar beslut och skriver protokoll egenmäktigt.
Att sen få upprättelse kostar stora pengar så många ger upp då man även är beroende av deras tjänster.
Det borde från LM:s sida marknadsföras som service till medborgarna som ger bättre rättssäkerhet.
Det finns ex inom LRF, Villaägarna med fler föreningar skogsägarna mm.
Huvudsaken att de finns med som opartiska vittnen när LM ändrar i protokoll efter mötet eller skriver sånt som aldrig beslutats eller tagits upp på förrättningsmöte mm
Huvudsaken att de finns med som opartiska vittnen när LM ändrar i protokoll efter mötet eller skriver sånt som aldrig beslutats eller tagits upp på förrättningsmöte mm
Gode män är inte samma sak som sakkunnig…B nord123 skrev:
Gode män utses ju av kommunen och finns registrerade i en särskild lista. Privata organisationer och föreningar har inget med det att göra.
Du bör ändra ditt inlägg till OM LM ändrar protokoll och inte NÄR LM ändrar protokoll. Ditt lantmäteriförakt lyser igenom…
Du ändrar dig och svamlar på ?N Nils ST skrev:Gode män är inte samma sak som sakkunnig…
Gode män utses ju av kommunen och finns registrerade i en särskild lista. Privata organisationer och föreningar har inget med det att göra.
Du bör ändra ditt inlägg till OM LM ändrar protokoll och inte NÄR LM ändrar protokoll. Ditt lantmäteriförakt lyser igenom…
Det var du som skrev att det inte fanns gode män som hadde kunskap.
Som svar på ditt förakt över gode män utan kunskap så svarade jag att det mycket väl finns.
Då svarar du att gode män är inte samma sak som sakkunskap??
Varför påstår du det själv först då?
Nödvändigt och bra att det finns godemän är bevisat.
Nu är du där igen med personangrepp och ditt förakt, är inget jag eller någon annan bry sig om..
Har inget med saken att göra.
Redigerat:
Lugna dig lite. Jag skrev bara att det är svårt att hitta gode män som har koll på detta. Du skrev ju följande ”Bra att det finns, då både medborgarna i allmänhet har för dåliga kunskaper och lätt bli blåsta om man blir utsatt för försummelser eller vårdslösa felaktigheter....” och då antar jag att du tänker att de gode mannen skulle ha bättre koll på detta än medborgarna allmänhet eftersom dom blir utsatta för försummelser och vårdslösa felaktigheter.B nord123 skrev:Du ändrar dig och svamlar på ?
Det var du som skrev att det inte fanns gode män som hadde kunskap.
Som svar på ditt förakt över gode män utan kunskap så svarade jag att det mycket väl finns.
Då svarar du att gode män är inte samma sak som gode män??
Varför påstår du det först då?
Nödvändigt och bra att det finns godemän är bevisat.
Nu är du där igen med personangrepp och ditt förakt, är inget jag eller någon annan bry sig om..
Har inget med saken att göra.
Jag har ju inte svarat att gode män inte är samma som gode män…utan att gode män inte är samma som en sakkunnig. Det klart att det finns många som kan mycket och skulle kunna vara till stor hjälp men det är inte bara att ta in någon från LRF som god man bara så där. Det är inte så det fungerar. Jag har inget förakt mot goda män, var från du det ifrån? Jag tycker ju som sagt att det är kanon men man ska inte förvänta sig att det är några experter inom lantmäteri man tar in utan se det som två helt opartisk personer utan vare sig några djupare kunskaper i ämnet eller känslor för det specifika fallet.
Återinför tjänstemana ansvaret. då vi har tjänstemän som struntar i de lagar och regelverk som ska styra verksamheten och till och med förfalskar sökandes namn och förnekar vad som står i FBL och Al.
Dessutom driver privat LM-firma samtidigt och tar betalt privat att hjälpa de som betalar bäst. Detta utan att något ansvar krävs.
Dessutom har vi en justitieminister Morgan J. som inte verkar ha några skrupler och sprider osanningar runt om sig som sprider sig in bland tjänstefolket, att tolka att det är OK.
Det behövs fler Gode män..
Dessutom driver privat LM-firma samtidigt och tar betalt privat att hjälpa de som betalar bäst. Detta utan att något ansvar krävs.
Dessutom har vi en justitieminister Morgan J. som inte verkar ha några skrupler och sprider osanningar runt om sig som sprider sig in bland tjänstefolket, att tolka att det är OK.
Det behövs fler Gode män..
Är gode män immuna då mot Morgans osanningar? Det är bara tjänstemän som yrkesgrupp som har korruption djupt rotat i sin själ?B nord123 skrev:Återinför tjänstemana ansvaret. då vi har tjänstemän som struntar i de lagar och regelverk som ska styra verksamheten och till och med förfalskar sökandes namn och förnekar vad som står i FBL och Al.
Dessutom driver privat LM-firma samtidigt och tar betalt privat att hjälpa de som betalar bäst. Detta utan att något ansvar krävs.
Dessutom har vi en justitieminister Morgan J. som inte verkar ha några skrupler och sprider osanningar runt om sig som sprider sig in bland tjänstefolket, att tolka att det är OK.
Det behövs fler Gode män..
Det gäller att vara verkligt självkritisk för det är vanligt med villfarelser inom området.M Manfreds skrev:
Nu glömde jag att berätta det viktigaste. att jag råkat ut för skada p g a den felaktiga registerkartan Den remsan är nu avverkad. Uppenbarligen så har avverkningen gjorts efter den nya versionen av registerkartan som är helt felritad. Jag har alltså blivit rövad på en betydlig summa pengar på grund av Lantmäteriets nya "kvalitetsförbättring" av kartan. Jag tycker fortfarande att ansvarsfrågan vilar tungt på förvaltningen. Har inte de en kommuniceringsskyldighet när en gränslinje flyttas så pass många meter? och varför kan de inte förklara varför detta har hänt? Hade jag bara fått veta och förklarat tidigare så hade ju kanske den här fellavverkningen och felritningen kunnat stoppas på ett tidigt stadium. Jag är väl medveten om att register kartorna inte är juridiska, men trots detta så används de faktiskt av flera aktörer precis som om de vore just detta, däribland Skatteverket där arealuppgifter hämtas ur fastighetsregistret, värderingsuppdrag av Skogsstyrelsen med laserscanning mm. Vad skulle hända om en skogsbrand rasat i området och rösena blivit sönderkörda vid släckningsarbetet. Skulle jag få skadereglering efter min riktiga areal eller arealen som nu står inskriven i fastighetsregistret? Att få svaret från Lantmäteriet att jag själv måste bekosta en gränsbestämning får mig att fundera om inte Lantmäteriet även själva resonerar som om de vore juridiska så fort en ansvarsfråga dyker upp.
Men vad är vitsen med att LM får för sig att på eget initiativ ändra gränsmarkeringen på kartan så att den stämmer sämre överens med verkligheten?
Det stör mig att Lantmäteriet är så flagrant nonchalanta och allmänt dryga och gör ett hafs jobb för dyra pengar med många fel som de dessutom vill tjäna mer pengar på att få rätta till de egna fel och skador som de själva orsakar.
Får nog börja röra om lite i grytan.