K KungFreddie skrev:
Hej!

Har en liten fråga.. jag bor i en by ute på landet. Det är översiktsplan på området, ej detaljplan. Om det nu spelar roll.

Utanför min mur så är där en bit som ej är asfalterad innan vägbanan och som det växer massa ogräs på varje sommar.

Hade jag varit normal så hade det egentligen inte varit nåt problem, jag hade gått ut o rensat upp de precis som ja gjorde första 5 åren här.

Problemet nu är att jag har fått en del psykiska (klinisk depression) och fysiska krämpor.. spelar mindre roll egentligen.. de blir bara svårt för mig att ta hand om det så ofta så att det alltid ser fint och ordnat ut.

Ingen har egentligen sagt nåt till mig, de enda som gjorde de var en byggfirma som byggde nytt villaområde ovanför vår by för några år sen.. de gnällde (el la lapp i brevlådan snarare) o när ja inte agera snabbt nog tog de själv bort de. De va väl rädda att köpare inte skulle tycka de va "fint". Vilket jag ju kan förstå.

Det jag undrar är lagligheten i det hela. Är jag skyldig att sköta om det här enligt lag? Och hur mycket? För jag ser ju att grannarna tar hand om sina bitar..

O de är inte att jag är nån gnällspik som vill ställa sig på tvären o vägra sköta det. Det är bara att depression gör saker extremt svåra att ta tag i. Om de så bara gäller att hitta nån som man kan betala för att sköta om det.

Men det är ändå alltid bra att veta vad lagen säger om frågan skulle komma upp. Min lösning i de närmsta är ju att hoppas på att man kan hitta nå ungdom som man kan betala för o rensa d några ggr per sommar.

Sen är detta ju egentligen inget som hör hemma i detta forum.. men lägger till endå.. vad är bästa lösning egentligen om man inte vill ha så mycke ogräs där? Har tänkt på cement men då är problemet att min tomt ligger lågt o då kommer allt regnvatten in på min tomt. En annan lösning är kanske att gräva ur och sen lägga singel?
Och hur funkar ogräsmedel egentligen? På ena biten av muren vore detta kanske bra lösning.. men på andra har jag en häck på andra sidan muren så är rädd att de ska gå ner i mark o förgifta häcken?

Iaf.. här är en bild på hur de ser ut ungefär (gammal bild från streetview):

[bild]
Ring Veteranpoolen, eller 55+ eleer någon annan billig entreprenör som kommer o fixar även din gräsmatta på någon timme.

K KungFreddie skrev:
Jo är ju trimmer jag kört med.. men sen måste man frakta bort de också och de blir mer än man kan tro. De har redan byggts upp lite eftersom jag bara borstat in till sidan så jag slapp frakta bort de.

Jag brukar ju göra de nån gång per sommar.. bara att de känns som nog de hade velat ja gjort de oftare.
Blåser det inte bort ganska fort? Ser lite tråkigt ut en halv dag sedan är det torkat och flugit iväg.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
K KungFreddie skrev:
Usch ättika.. avskyr verkligen den lukten.. den står de ju att de är mest verksamt på fast underlag.. här är det typ 2dm jord mellan mur o asfalt där de växer.. är ganska tjockt.. undrar om de där kommer räcka..
Har du själv testat? Hur länge sitter lukten kvar?

Du vet ingen annan variant? Förr så fanns väl nåt som hette roundup.. men de kanske va farligt o förbjudet?
Använder det hela tiden.
Luktar någon timme inte mer.
Sprejar hela altanen med detta en vecka innan jag ska städa den så alla alger försvinner tex.

Har du ättika hemma så kan du testa att slänga på lite på en del och se vad som händer.

Eftersom du skriver här är gräset ett bekymmer som du går och tänker på. För att skapa mer lugn i sinnet är det väl bra att lösa det på något vis.

Dina grannar som du är vän med, känner de till din situation och mående? Kan du be dom om hjälp, antingen att de hjälper dig bara trimma det hela eller hjälpa dig anlita någon som kommer ett par gånger per säsong och trimmar. Kanske finns någon grannunge som vill tjäna en hundring per gång eller så?

Hade jag bott granne med dig och känt till hur det står till hade jag gjort det själv. Det är ju en snabb grej när man ändå är ute med trimmer. Ingen vits med att sopa bort och plocka upp efter sig, det löser naturen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Hej!

Har en liten fråga.. jag bor i en by ute på landet. Det är översiktsplan på området, ej detaljplan. Om det nu spelar roll.

Utanför min mur så är där en bit som ej är asfalterad innan vägbanan och som det växer massa ogräs på varje sommar.

Hade jag varit normal så hade det egentligen inte varit nåt problem, jag hade gått ut o rensat upp de precis som ja gjorde första 5 åren här.

Problemet nu är att jag har fått en del psykiska (klinisk depression) och fysiska krämpor.. spelar mindre roll egentligen.. de blir bara svårt för mig att ta hand om det så ofta så att det alltid ser fint och ordnat ut.

Ingen har egentligen sagt nåt till mig, de enda som gjorde de var en byggfirma som byggde nytt villaområde ovanför vår by för några år sen.. de gnällde (el la lapp i brevlådan snarare) o när ja inte agera snabbt nog tog de själv bort de. De va väl rädda att köpare inte skulle tycka de va "fint". Vilket jag ju kan förstå.

Det jag undrar är lagligheten i det hela. Är jag skyldig att sköta om det här enligt lag? Och hur mycket? För jag ser ju att grannarna tar hand om sina bitar..

O de är inte att jag är nån gnällspik som vill ställa sig på tvären o vägra sköta det. Det är bara att depression gör saker extremt svåra att ta tag i. Om de så bara gäller att hitta nån som man kan betala för att sköta om det.

Men det är ändå alltid bra att veta vad lagen säger om frågan skulle komma upp. Min lösning i de närmsta är ju att hoppas på att man kan hitta nå ungdom som man kan betala för o rensa d några ggr per sommar.

Sen är detta ju egentligen inget som hör hemma i detta forum.. men lägger till endå.. vad är bästa lösning egentligen om man inte vill ha så mycke ogräs där? Har tänkt på cement men då är problemet att min tomt ligger lågt o då kommer allt regnvatten in på min tomt. En annan lösning är kanske att gräva ur och sen lägga singel?
Och hur funkar ogräsmedel egentligen? På ena biten av muren vore detta kanske bra lösning.. men på andra har jag en häck på andra sidan muren så är rädd att de ska gå ner i mark o förgifta häcken?

[bild]
Grov vägsalt efter klippningen

kvirre kvirre skrev:
Har kört med gasol. Första gången eldade jag tills allt var kol! Tog lång tid och mycket rök. Fick först efter det lära mig att man inte alls ska elda upp det hela totalt utan sveda ogräset så det blir skadat. Lite småkokt så att säga . Då dör hela plantan ändå.
Aha! Tack för tipset!

T TEKILA skrev:
Ring Veteranpoolen, eller 55+ eleer någon annan billig entreprenör som kommer o fixar även din gräsmatta på någon timme.
Jo det r veteranpoolen som jag hade tänkt kontakta då jag egentligen skulle vilja fixa lite mer än bara de på utsidan. En del ogräs på insidan, en plankbit som blåste sönder sista årets storm osv. Hoppas de går att få tag i.. gjort av såna 1.8m segment. Får leta..

K KungFreddie skrev:
Hej!

[bild]
Skit i gnällspikarna, klipp ner och om du känner för det

K KungFreddie skrev:
Vad är marktäckare? Är ett begrepp jag inte hört innan.. jag trodde problemet med ogräs var att de är så livshärdiga att de konkurrera ut allt annat om man inte sköter om det?
En växt som du väljer att plantera som är lågväxande och brer ut sig. Man kan med fördel klipp ner ogräset, lägga kartongpapp så att det täcker hela ytan, fylla på med kompost, sly osv. Därefter fyller du på med jord och ev gödsel och planterar plantorna.

Exempel på växter.

https://www.blogg.shapeitgreen.se/marktackare-som-haller-ograset-borta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.