T TH885 skrev:
[länk]

+

[länk]

Snabbt och effektivt.

(Om du nu vill göra det själv annars skit i det)
Usch ättika.. avskyr verkligen den lukten.. den står de ju att de är mest verksamt på fast underlag.. här är det typ 2dm jord mellan mur o asfalt där de växer.. är ganska tjockt.. undrar om de där kommer räcka..
Har du själv testat? Hur länge sitter lukten kvar?

Du vet ingen annan variant? Förr så fanns väl nåt som hette roundup.. men de kanske va farligt o förbjudet?

T TH885 skrev:
Du kan även köpa

[länk]

Och strö ut utanför muren så kommer inget att växa där.
Jag har själv tänkt på de med salt.. men jag är lite rädd att de ska sippra ner i marken o döda häckarna ja har innanför muren. Men det e ju iofs bara på halva tomten.. på andra sidan infarten kan jag ju köra de.. då e de ju endå minst 5 meter från nån växtlighet jag vill ha.

E de nån som har koll på hur mycket salt förgiftar... dvs om man lägger ett halvkilo salt på 4 dm2 .. hur stor cirkel runt det kommer dö?

Nån som använt salt o har koll?

K KungFreddie skrev:
Jag har själv tänkt på de med salt.. men jag är lite rädd att de ska sippra ner i marken o döda häckarna ja har innanför muren. Men det e ju iofs bara på halva tomten.. på andra sidan infarten kan jag ju köra de.. då e de ju endå minst 5 meter från nån växtlighet jag vill ha.

E de nån som har koll på hur mycket salt förgiftar... dvs om man lägger ett halvkilo salt på 4 dm2 .. hur stor cirkel runt det kommer dö?

Nån som använt salt o har koll?
Då får du hålla på bra länge. De flesta växter längs vägarna är mycket salttåliga, många har sin naturliga utbrednig i karga kustmiljöer.

Som sagt, du har ingen skyldighet här och om det inte stör dig då sluta älta detta. Att följa alla råd och köpa på dig en massa utrustning och medel kommer bara ge dig mer stress och mindre i plånboken.

Blir det så mycket att det stör trafiken och sikten så kommer väghållaren att meja ner det åt dig. Helt gratis.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Salt försvinner inte utan löses som bekant i vatten, dit vattnet rinner följer saltet med. Salt på växterna gör att dessa inte kan ta upp vatten eller näring.

H Hybro skrev:
Lite effektivare är att ränna av med en gasolbrännare.
Häll på gatusalt, då dör gräset.

W
K KungFreddie skrev:
Hej!

Har en liten fråga.. jag bor i en by ute på landet. Det är översiktsplan på området, ej detaljplan. Om det nu spelar roll.

Utanför min mur så är där en bit som ej är asfalterad innan vägbanan och som det växer massa ogräs på varje sommar.

Hade jag varit normal så hade det egentligen inte varit nåt problem, jag hade gått ut o rensat upp de precis som ja gjorde första 5 åren här.

Problemet nu är att jag har fått en del psykiska (klinisk depression) och fysiska krämpor.. spelar mindre roll egentligen.. de blir bara svårt för mig att ta hand om det så ofta så att det alltid ser fint och ordnat ut.

Ingen har egentligen sagt nåt till mig, de enda som gjorde de var en byggfirma som byggde nytt villaområde ovanför vår by för några år sen.. de gnällde (el la lapp i brevlådan snarare) o när ja inte agera snabbt nog tog de själv bort de. De va väl rädda att köpare inte skulle tycka de va "fint". Vilket jag ju kan förstå.

Det jag undrar är lagligheten i det hela. Är jag skyldig att sköta om det här enligt lag? Och hur mycket? För jag ser ju att grannarna tar hand om sina bitar..

O de är inte att jag är nån gnällspik som vill ställa sig på tvären o vägra sköta det. Det är bara att depression gör saker extremt svåra att ta tag i. Om de så bara gäller att hitta nån som man kan betala för att sköta om det.

Men det är ändå alltid bra att veta vad lagen säger om frågan skulle komma upp. Min lösning i de närmsta är ju att hoppas på att man kan hitta nå ungdom som man kan betala för o rensa d några ggr per sommar.

Sen är detta ju egentligen inget som hör hemma i detta forum.. men lägger till endå.. vad är bästa lösning egentligen om man inte vill ha så mycke ogräs där? Har tänkt på cement men då är problemet att min tomt ligger lågt o då kommer allt regnvatten in på min tomt. En annan lösning är kanske att gräva ur och sen lägga singel?
Och hur funkar ogräsmedel egentligen? På ena biten av muren vore detta kanske bra lösning.. men på andra har jag en häck på andra sidan muren så är rädd att de ska gå ner i mark o förgifta häcken?

Iaf.. här är en bild på hur de ser ut ungefär (gammal bild från streetview):

[bild]
Men alltså, vad är problemet egentligen? Hur kan lite grönt gräs ses som ett problem? Jag hade hellre kompletterat med lite blomster där.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Jo är ju trimmer jag kört med.. men sen måste man frakta bort de också och de blir mer än man kan tro. De har redan byggts upp lite eftersom jag bara borstat in till sidan så jag slapp frakta bort de.

Jag brukar ju göra de nån gång per sommar.. bara att de känns som nog de hade velat ja gjort de oftare.
Jag har inte läst alla svar, men kanske är det ett alternativ att trimma och slänga ut på vanliga gräsmattan innan du kör med klipparen. Då behöver inte något fraktas bort. Trimmar du nog ofta kan det rent av ligga kvar. Men jag vet hur det kan vara med depression och orkeslöshet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Hej!

Har en liten fråga.. jag bor i en by ute på landet. Det är översiktsplan på området, ej detaljplan. Om det nu spelar roll.

Utanför min mur så är där en bit som ej är asfalterad innan vägbanan och som det växer massa ogräs på varje sommar.

Hade jag varit normal så hade det egentligen inte varit nåt problem, jag hade gått ut o rensat upp de precis som ja gjorde första 5 åren här.

Problemet nu är att jag har fått en del psykiska (klinisk depression) och fysiska krämpor.. spelar mindre roll egentligen.. de blir bara svårt för mig att ta hand om det så ofta så att det alltid ser fint och ordnat ut.

Ingen har egentligen sagt nåt till mig, de enda som gjorde de var en byggfirma som byggde nytt villaområde ovanför vår by för några år sen.. de gnällde (el la lapp i brevlådan snarare) o när ja inte agera snabbt nog tog de själv bort de. De va väl rädda att köpare inte skulle tycka de va "fint". Vilket jag ju kan förstå.

Det jag undrar är lagligheten i det hela. Är jag skyldig att sköta om det här enligt lag? Och hur mycket? För jag ser ju att grannarna tar hand om sina bitar..

O de är inte att jag är nån gnällspik som vill ställa sig på tvären o vägra sköta det. Det är bara att depression gör saker extremt svåra att ta tag i. Om de så bara gäller att hitta nån som man kan betala för att sköta om det.

Men det är ändå alltid bra att veta vad lagen säger om frågan skulle komma upp. Min lösning i de närmsta är ju att hoppas på att man kan hitta nå ungdom som man kan betala för o rensa d några ggr per sommar.

Sen är detta ju egentligen inget som hör hemma i detta forum.. men lägger till endå.. vad är bästa lösning egentligen om man inte vill ha så mycke ogräs där? Har tänkt på cement men då är problemet att min tomt ligger lågt o då kommer allt regnvatten in på min tomt. En annan lösning är kanske att gräva ur och sen lägga singel?
Och hur funkar ogräsmedel egentligen? På ena biten av muren vore detta kanske bra lösning.. men på andra har jag en häck på andra sidan muren så är rädd att de ska gå ner i mark o förgifta häcken?

Iaf.. här är en bild på hur de ser ut ungefär (gammal bild från streetview):

[bild]
Jag vet inte om någon föreslagit detta ännu men ett projekt du kan betala ungdomarna att göra är att plantera någon marktäckare eller liknande som gör att ogräs inte får plats. Plantera på kartong för att rotogräset ska krävas. Då får du mer eller mindre underhållsfritt.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Just nu klipper ja inte gräset heller.. min gräsklippare vägra starta förra året.. skulle starta den med skruvdragare men hitta ingen hylsa som passa så jag tänkte jag skulle tillverka en och sen blev de ett helt projekt och jag bara la mig på soffan istället.. har en trimmer o den har jag använt.
Men jag antar lösningen kortsiktigt blir o hitta nån jag kan betala för o sköta de tills ja mår bättre.. har mer pengar än ork just nu.

Var mer intresserad av lagligheten så jag vet var jag står ifall nån skulle göra en grej av det typ.

Typ om jag har en skyldighet enligt lag så får ja väl bara ringa första bästa o betala va de kostar. Annars kanske man kan kolla runt lite o hitta nån ungdom el liknande som gör d billigare.
Du får rutavdrag om du anlitar en trädgårdsfirma. 50% på arbetskostnaden.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
W widheg skrev:
Men alltså, vad är problemet egentligen? Hur kan lite grönt gräs ses som ett problem? Jag hade hellre kompletterat med lite blomster där.
Alltså.. de enda som någonsin sagt nåt är ju de som byggde nytt villaområde som man måste köra förbi vid mig för att komma till. De la en lapp i brevlådan o gnällde.. o när ja inte gjort nåt på typ 1-2v så skicka dom dit nån som trimma ner de själva.
Alltså de stör ju inte mig mer än att jag ser hur fint andra grannar sköter sin bit.. typ perfekt gräsplätt eller singel utan en enda ogrästuva.. o ja misstänker att de måste tycka att de e för jävligt att jag inte sköter mitt.

Har inte så bra kontakt med grannarna här utom 3 par. Och de bor inte i direkt anslutning. När vi flytta hit så fanns de problem me vildkatter här.. ett övergivet hus som de bodde vid, föddes nog 2-3 kullar om året. Eftersom ja e kattvän så fixa jag så alla blev infångade, kastrerade och bortadopterade om de gick. Säkert 30 katter i slutändan. Och nu har de nog inte kommit nå kullar de sista 6 åren. Poängen är att de är de 3 paren som bodde där de fanns katter som ja har en bra kontakt med. Medan resten verkar tycka lite si o så om mig för jag inte sköter allt till "villaområdesstandard". Tex gnällde de att jag hade en extrabil o en motorbåt på min uppfart på ett bymöte. Går inte själv på dem men ett av paren som ja e vän me gör o de berätta. (Den röda bilen som ni ser lite av på fotot). Som för den delen är borta nu då min mor tog över den förra året när hennes rasa.

Och på grund av att jag vet de gnällt på att jag haft en extra bil o båt på uppfarten så tar jag för givet att de tycker samma om denna situationen.

Och även om jag inte går sönder inombords för folk inte tycker om mig så går jag ju inte heller igång på bråka med folk.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Alltså.. de enda som någonsin sagt nåt är ju de som byggde nytt villaområde som man måste köra förbi vid mig för att komma till. De la en lapp i brevlådan o gnällde.. o när ja inte gjort nåt på typ 1-2v så skicka dom dit nån som trimma ner de själva.
Alltså de stör ju inte mig mer än att jag ser hur fint andra grannar sköter sin bit.. typ perfekt gräsplätt eller singel utan en enda ogrästuva.. o ja misstänker att de måste tycka att de e för jävligt att jag inte sköter mitt.

Har inte så bra kontakt med grannarna här utom 3 par. Och de bor inte i direkt anslutning. När vi flytta hit så fanns de problem me vildkatter här.. ett övergivet hus som de bodde vid, föddes nog 2-3 kullar om året. Eftersom ja e kattvän så fixa jag så alla blev infångade, kastrerade och bortadopterade om de gick. Säkert 30 katter i slutändan. Och nu har de nog inte kommit nå kullar de sista 6 åren. Poängen är att de är de 3 paren som bodde där de fanns katter som ja har en bra kontakt med. Medan resten verkar tycka lite si o så om mig för jag inte sköter allt till "villaområdesstandard". Tex gnällde de att jag hade en extrabil o en motorbåt på min uppfart på ett bymöte. Går inte själv på dem men ett av paren som ja e vän me gör o de berätta. (Den röda bilen som ni ser lite av på fotot). Som för den delen är borta nu då min mor tog över den förra året när hennes rasa.

Och på grund av att jag vet de gnällt på att jag haft en extra bil o båt på uppfarten så tar jag för givet att de tycker samma om denna situationen.

Och även om jag inte går sönder inombords för folk inte tycker om mig så går jag ju inte heller igång på bråka med folk.
Du verkar vara en bra och fin person. Låt inte andra tråkiga personer diktera hur du ska leva och vad du ska göra. Ogräset är där, du störs inte av det, det är inte ditt problem.

• Gilla
Joakim654 och 5 till
  • Laddar…
K Karldanaxel skrev:
Du får rutavdrag om du anlitar en trädgårdsfirma. 50% på arbetskostnaden.
Är de 50? Trodde de sänkt till 30? Ahh.. rut.. va rot ja tänkte på!
Problemet me rot o rut är bara att de känns som alla firmor har höjt priset för o kompensera. Men de e kanske bara min paranoia.. men jo.. resten av tomten behövs ju fixas till också.. o då aktiemarknaden gått bra på sistone så..

• Gilla
linneac
  • Laddar…
J MariaJä skrev:
Jag vet inte om någon föreslagit detta ännu men ett projekt du kan betala ungdomarna att göra är att plantera någon marktäckare eller liknande som gör att ogräs inte får plats. Plantera på kartong för att rotogräset ska krävas. Då får du mer eller mindre underhållsfritt.
Vad är marktäckare? Är ett begrepp jag inte hört innan.. jag trodde problemet med ogräs var att de är så livshärdiga att de konkurrera ut allt annat om man inte sköter om det?

N NoiseMaker skrev:
Jag har inte läst alla svar, men kanske är det ett alternativ att trimma och slänga ut på vanliga gräsmattan innan du kör med klipparen. Då behöver inte något fraktas bort. Trimmar du nog ofta kan det rent av ligga kvar. Men jag vet hur det kan vara med depression och orkeslöshet.
Frakta bort var kanske fel ordval.. de jag mena var att jag måste samla upp det och slänga det någon annanstans. Jag hade en plätt på baksidan jag gjorde de på innan.. kanske 1×2m.. problemet va att efter 6-7 år så hade markytan höjts 2-3dm (slängde från gräsmatta också)... Så kunde inte fortsätta där.

De sista 4-5 år så har jag bara sopat in de till kanten efter trimmat.. men nu går ja ju samma problem där.. att de blir till jord o marken höjs. Så för en permanent lösning måste man nog gräva bort en 2×1 dm jord på kanske 25 meter eller nåt.. så blir ju en del. Så de får ju bli att hitta nån som kan göra de.

Vill ju bara hitta den bästa och mest underhållsfria lösning när jag väl gör de.. så jag inte hamnar i samma situation igen.

Nu har de ju iofs hamnat utanför forumets fråga då jag fått svar på den redan.

Vilket jag tackar alla för!

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Testade sån på ogräs på min uppfart.. iofs modell mindre men tyckte inte den funka så bra. Tog för lång tid typ.. mycket snabbare me trimmern.
Har kört med gasol. Första gången eldade jag tills allt var kol! Tog lång tid och mycket rök. Fick först efter det lära mig att man inte alls ska elda upp det hela totalt utan sveda ogräset så det blir skadat. Lite småkokt så att säga . Då dör hela plantan ändå.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.