Hej!

Har en liten fråga.. jag bor i en by ute på landet. Det är översiktsplan på området, ej detaljplan. Om det nu spelar roll.

Utanför min mur så är där en bit som ej är asfalterad innan vägbanan och som det växer massa ogräs på varje sommar.

Hade jag varit normal så hade det egentligen inte varit nåt problem, jag hade gått ut o rensat upp de precis som ja gjorde första 5 åren här.

Problemet nu är att jag har fått en del psykiska (klinisk depression) och fysiska krämpor.. spelar mindre roll egentligen.. de blir bara svårt för mig att ta hand om det så ofta så att det alltid ser fint och ordnat ut.

Ingen har egentligen sagt nåt till mig, de enda som gjorde de var en byggfirma som byggde nytt villaområde ovanför vår by för några år sen.. de gnällde (el la lapp i brevlådan snarare) o när ja inte agera snabbt nog tog de själv bort de. De va väl rädda att köpare inte skulle tycka de va "fint". Vilket jag ju kan förstå.

Det jag undrar är lagligheten i det hela. Är jag skyldig att sköta om det här enligt lag? Och hur mycket? För jag ser ju att grannarna tar hand om sina bitar..

O de är inte att jag är nån gnällspik som vill ställa sig på tvären o vägra sköta det. Det är bara att depression gör saker extremt svåra att ta tag i. Om de så bara gäller att hitta nån som man kan betala för att sköta om det.

Men det är ändå alltid bra att veta vad lagen säger om frågan skulle komma upp. Min lösning i de närmsta är ju att hoppas på att man kan hitta nå ungdom som man kan betala för o rensa d några ggr per sommar.

Sen är detta ju egentligen inget som hör hemma i detta forum.. men lägger till endå.. vad är bästa lösning egentligen om man inte vill ha så mycke ogräs där? Har tänkt på cement men då är problemet att min tomt ligger lågt o då kommer allt regnvatten in på min tomt. En annan lösning är kanske att gräva ur och sen lägga singel?
Och hur funkar ogräsmedel egentligen? På ena biten av muren vore detta kanske bra lösning.. men på andra har jag en häck på andra sidan muren så är rädd att de ska gå ner i mark o förgifta häcken?

Iaf.. här är en bild på hur de ser ut ungefär (gammal bild från streetview):

Ogräsbeklädd mark vid en vägkant utanför en mur, med asfalterad väg och ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ser ut som kantremsan till vägen. Normalt är det väghållaren som ansvarar för röjning av den, t ex en vägförening eller kommunen. Men i praktiken har man säkert sparat in på det, d v s man upphandlar inga klipptjänster och hoppas att tomtägarna sköter det. Mycket vanlig lösning i småhusområden. Allt bygger på frivillighet här.

• Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Om det är jämt så skulle jag iallafall ta gräsklipparen och gå längs med muren när jag sköter övrigt gräs.
Men förstår dig att det kan kännas tungt att gå andra sidan murer och göra det samtidigt också.
Hoppas du hittar lämpligt system för dig

• Gilla
Fredrik Ehrensvärd och 3 till
  • Laddar…
Jag hade bara kört av ytan med gräsklipparen/trimmern.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Ja, några minuter med trimmern så är det borta.

Tveksamt om någon kan tvinga dig till någonting men jag kan ju hålla med de som tycker att det ser lite tråkigt ut.

Lite effektivare är att ränna av med en gasolbrännare.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K KungFreddie skrev:
Hej!

Har en liten fråga.. jag bor i en by ute på landet. Det är översiktsplan på området, ej detaljplan. Om det nu spelar roll.

Utanför min mur så är där en bit som ej är asfalterad innan vägbanan och som det växer massa ogräs på varje sommar.

Hade jag varit normal så hade det egentligen inte varit nåt problem, jag hade gått ut o rensat upp de precis som ja gjorde första 5 åren här.

Problemet nu är att jag har fått en del psykiska (klinisk depression) och fysiska krämpor.. spelar mindre roll egentligen.. de blir bara svårt för mig att ta hand om det så ofta så att det alltid ser fint och ordnat ut.

Ingen har egentligen sagt nåt till mig, de enda som gjorde de var en byggfirma som byggde nytt villaområde ovanför vår by för några år sen.. de gnällde (el la lapp i brevlådan snarare) o när ja inte agera snabbt nog tog de själv bort de. De va väl rädda att köpare inte skulle tycka de va "fint". Vilket jag ju kan förstå.

Det jag undrar är lagligheten i det hela. Är jag skyldig att sköta om det här enligt lag? Och hur mycket? För jag ser ju att grannarna tar hand om sina bitar..

O de är inte att jag är nån gnällspik som vill ställa sig på tvären o vägra sköta det. Det är bara att depression gör saker extremt svåra att ta tag i. Om de så bara gäller att hitta nån som man kan betala för att sköta om det.

Men det är ändå alltid bra att veta vad lagen säger om frågan skulle komma upp. Min lösning i de närmsta är ju att hoppas på att man kan hitta nå ungdom som man kan betala för o rensa d några ggr per sommar.

Sen är detta ju egentligen inget som hör hemma i detta forum.. men lägger till endå.. vad är bästa lösning egentligen om man inte vill ha så mycke ogräs där? Har tänkt på cement men då är problemet att min tomt ligger lågt o då kommer allt regnvatten in på min tomt. En annan lösning är kanske att gräva ur och sen lägga singel?
Och hur funkar ogräsmedel egentligen? På ena biten av muren vore detta kanske bra lösning.. men på andra har jag en häck på andra sidan muren så är rädd att de ska gå ner i mark o förgifta häcken?

Iaf.. här är en bild på hur de ser ut ungefär (gammal bild från streetview):

[bild]
Det finns ingen lag som säger att du måste rensa ogräs vare sig det är på din eller kommunens fastighet. Låt det vara bara, och ta det lugnt i stället.

• Gilla
Joakim654 och 12 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Ja, några minuter med trimmern så är det borta.

Tveksamt om någon kan tvinga dig till någonting men jag kan ju hålla med de som tycker att det ser lite tråkigt ut.
Jo är ju trimmer jag kört med.. men sen måste man frakta bort de också och de blir mer än man kan tro. De har redan byggts upp lite eftersom jag bara borstat in till sidan så jag slapp frakta bort de.

Jag brukar ju göra de nån gång per sommar.. bara att de känns som nog de hade velat ja gjort de oftare.

S Gangstersmed skrev:
Det finns ingen lag som säger att du måste rensa ogräs vare sig det är på din eller kommunens fastighet. Låt det vara bara, och ta det lugnt i stället.
E de så?

Jag vet bara att typ inne i stan så har man nå ansvar att ta hand om trottoaren utanför sitt hus.. typ skotta o så på vintern, eller e de bara som jag fått för mig?

Nu är de ju inte trottoar här.. e en 70 väg som gjordes om till 40 för nå år sen.. men folk går ju där för är enda vägen o komma till vissa hus.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Lite effektivare är att ränna av med en gasolbrännare.
Testade sån på ogräs på min uppfart.. iofs modell mindre men tyckte inte den funka så bra. Tog för lång tid typ.. mycket snabbare me trimmern.

• Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Om det är jämt så skulle jag iallafall ta gräsklipparen och gå längs med muren när jag sköter övrigt gräs.
Men förstår dig att det kan kännas tungt att gå andra sidan murer och göra det samtidigt också.
Hoppas du hittar lämpligt system för dig
Just nu klipper ja inte gräset heller.. min gräsklippare vägra starta förra året.. skulle starta den med skruvdragare men hitta ingen hylsa som passa så jag tänkte jag skulle tillverka en och sen blev de ett helt projekt och jag bara la mig på soffan istället.. har en trimmer o den har jag använt.
Men jag antar lösningen kortsiktigt blir o hitta nån jag kan betala för o sköta de tills ja mår bättre.. har mer pengar än ork just nu.

Var mer intresserad av lagligheten så jag vet var jag står ifall nån skulle göra en grej av det typ.

Typ om jag har en skyldighet enligt lag så får ja väl bara ringa första bästa o betala va de kostar. Annars kanske man kan kolla runt lite o hitta nån ungdom el liknande som gör d billigare.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Sitt lugnt i båten, du har absolut noll skyldighet att sköta det där.

• Gilla
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Tror jag har fått lite koll nu på vad som gäller.. öppnar en tråd i nå mer lämpligt forum för att fråga vad man kan göra för att fixa till de på bästa sätt så de inte kommer så mycket ogräs. För även om de inte e min skyldighet lagligt sett så vill jag ju ej ha de så.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.