Byggahus.se
Denna historia gäller lyckligtvis inte mig, men tyvärr ändå någon i min närhet.

Det som hänt är att huset sålts via mäklare, handpenning har betalats och en vecka innan tillträde så visar det sig att huset inte ägs av säljaren, utan det är kronofogden som tagit över det.

Till kråksången hör ju då att säljaren har problem som troligen för att handpenningen aldrig kommer att kunna betalas av säljaren, även om köparen skulle stämma säljaren.

Finns det något skydd man som privatperson har i ett sådant fall, eller riskerar man att förlora handpenningen?

Vad jag har förstått så ät mäklarens skyldighet att kolla upp vem som är ägare när huset ska säljas och vid tillträde, men de har ingen ersättningsskyldighet.

• Gilla
  • Ledsen
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Det är inte så att kronofogden tagit huset mellan kontraktskrivning och tillträde?

Varför skulle KF gå in och utmäta ett hus mitt under en försäljningsprocess, det måste ju vara mycket bättre att vänta och utmäta kontanter efteråt? Såvida det inte handlar om en skenförsäljning till ett orimligt lågt pris?

• Gilla
Citrona och 10 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Denna historia gäller lyckligtvis inte mig, men tyvärr ändå någon i min närhet.

Det som hänt är att huset sålts via mäklare, handpenning har betalats och en vecka innan tillträde så visar det sig att huset inte ägs av säljaren, utan det är kronofogden som tagit över det.

Till kråksången hör ju då att säljaren har problem som troligen för att handpenningen aldrig kommer att kunna betalas av säljaren, även om köparen skulle stämma säljaren.

Finns det något skydd man som privatperson har i ett sådant fall, eller riskerar man att förlora handpenningen?

Vad jag har förstått så ät mäklarens skyldighet att kolla upp vem som är ägare när huset ska säljas och vid tillträde, men de har ingen ersättningsskyldighet.
Det är väl mäklaren som har handpenningen , går inte köpet igenom lär köparen få igen den.

• Gilla
Festlund och 15 till
  • Laddar…
Om det är sålt via mäklare så lämnas handpenningen över till säljaren först när nycklar överlämnas på tillträdesdagen och slutlikviden betalas. Dvs går köpet inte igenom pga säljaren går handpenningen åter.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
kronofogden går före allt annat men det som är intressant är datum när allt vunnit laga kraft. En i min närhet lyckades hålla en ganska stor fastighet utanför sin privata konkurs genom att snabbt sälja och skriva kontrakt innan konkursen var ett faktum. Handlade om några dagar bara.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Kan ju vara bra för berörd part att ta kontakt med kronofogden för att vara säker på att få rätt info. Dvs var det så att säljaren var bedräglig och försökte sälja huset efter att det blivit utmätt? Om så skall det göras en polisanmälan för försök till bedrägeri. Om kronofogden istället mät ut huset efter kontraktsskrivningen så tror jag de faktiskt gjort fel eller inte förstått att huset är sålt. I princip är ju huset inte längre förra ägarens, i alla fall inte efter tillträdesdagen. Kronofogden har nog inte rätt att annullera kontraktet men skulle det vara så att säljaren försöker gömma undan pengar genom att sälja till en vän/släkting till underpris är det inte orimligt att detta igen är en form av bedrägeri, kan det påvisas att köparen är medveten om upplägget så lär de kunna åtalas också.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om det är sålt via mäklare så lämnas handpenningen över till säljaren först när nycklar överlämnas på tillträdesdagen och slutlikviden betalas. Dvs går köpet inte igenom pga säljaren går handpenningen åter.
Fast handpenningen har kanske kronofogden redan tagit hand om, såvida den inte gått till att lösa andra skulder eller bara spenderats.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Fast handpenningen har kanske kronofogden redan tagit hand om, såvida den inte gått till att lösa andra skulder eller bara spenderats.
Den går ju aldrig till säljaren, så hur skulle de få tag på den?

• Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Det finns inget krav på att den ska stanna hos någon mäklare. Så utgå inte ifrån att den finns hos mäklaren.

Ta kontakt med kronofogden, det kan ju vara så att de ser det som lämpligt att fullfölja affären. En försäljning på auktion medför jobb för kronofogden och i allmänhet ett lägre pris.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 13 till
  • Laddar…
Attitudeswe
T TypRätt skrev:
Så fungerade det inte vid vår senaste bostadsaffär. Vi fick handpenning minus mäklararvodet innan köparen fick tillträde. Detta var 2017.

När vi köpte 2012 så var kronofogden inblandad. Dom hade lagt en spärr i systemet så att säljaren inte fick pengar innan fogden bar nöjd. Fogden fick väl tycka till om köpeskillingen antar jag också...

• Gilla
JanneJanne123 och 7 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Så fungerade det inte vid vår senaste bostadsaffär. Vi fick handpenning minus mäklararvodet innan köparen fick tillträde. Detta var 2017.

När vi köpte 2012 så var kronofogden inblandad. Dom hade lagt en spärr i systemet så att säljaren inte fick pengar innan fogden bar nöjd. Fogden fick väl tycka till om köpeskillingen antar jag också...
Låter konstigt, nomalt ligger pengarna på mäklarens konto fram till dess att slutbetalning genomförs och alla eventuella lån löses. Säljaren har rätt till ersättning om köparen inte genomför affären (tex fick inte eget hus sålt för att ha råd), dvs kan dra pengar från handpenningen för tex mellanskillnad i säljpris om en senare försäljning ger mindre klirr, mäklaren drar också sin del. Skulle det istället vara säljaren som inte slutför affären går pengarna oavkortat tillbaka. Men det är ju inte skrivit i lag hur det ska gå till så alla varianter finns antar jag.

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
T TypRätt skrev:
Låter konstigt, nomalt ligger pengarna på mäklarens konto fram till dess att slutbetalning genomförs och alla eventuella lån löses.
Är det normalt? Jag har aldrig varit med om det och det verkar vara fler som varit med om att handpenningen betalas ut så snart kontraktet är klart, dvs inga besiktningar eller liknande som är kvar.
Det låter på mig som att den varianten är vanligare och borde vara det som är normalt.
När jag googlar lite på det så verkar SBAB ha en skrivelse som överensstämmer med din variant, medan exempelvis Mäklarfirmor skriver att det betalas ut när kontraktet är klart.

• Gilla
jpsjogren och 8 till
  • Laddar…
När kontrakt är klart och ev klausultid har löpt ut.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det normalt? Jag har aldrig varit med om det och det verkar vara fler som varit med om att handpenningen betalas ut så snart kontraktet är klart, dvs inga besiktningar eller liknande som är kvar.
Det låter på mig som att den varianten är vanligare och borde vara det som är normalt.
När jag googlar lite på det så verkar SBAB ha en skrivelse som överensstämmer med din variant, medan exempelvis Mäklarfirmor skriver att det betalas ut när kontraktet är klart.
Ja är det så att majoriteten av er upplevt ett annat förfarande så rättar jag mig fogligt. Vid mina försäljningar så har det vid alla gånger varit precis som jag beskrev det och vad jag förstått så även för mina närmaste. Jag har sålt med Notar två gånger och köpt via Mäklarringen senaste gången. Har visserligen SBAB som bank för lån om det skulle påverkar hur mäklaren lägger upp processen men svårt att se att köparens bank skulle kunna ställa krav som påverkar säljaren?

• Gilla
Lindalolsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.