79 653 läst ·
230 svar
80k läst
230 svar
Vad för verktyg behöver jag för att spräcka en sten
Gott , hos mig så blir det lite torra fläckar vid torka , enär det är dåligt med jord , men det får man leva med ,, dom större du talar om , det gäller att komma ner en bit annars blir det småbitar som släpper och ryggar som är svåra att få bort , om du tänker fortsätta med stenhuggeri , så ta åt dig av som sagts av alla inläggen här , så går det nog braL Lennart Lind skrev:
Ja kan lägga upp nästa sten lite senare. Vill ha ren klyvning annars ger jag upp!!
Ser dock svåra ut dom här med.. skulle vilja ha av skiten på mitten direkt.. frågan är om inte snigeldynamit är mer effektivt att dela en stor sten på!
Denna
Då gäller det att det är storsten och inte berg , men för storsten är detsamma som berg , då får du problemL Lennart Lind skrev:
att tänka till
Sätter man 6 ST på rad så tycker ja den borde klyvas. Men som sagt då behöver man säkert 30 cm långa kilar..mina var på 12 cm. Vilket säkert gör att små delar bara klyvs bort. Borra du 40 cm djupt och lägger i snigeldynamit så är jag övertygad att stenen klyvs på mitten
Tror det gå mycket fortare med dynamit
Mina var bara 10 cm ser jag nu
Eller kanske man inte ska borra några hål uppifrån och ner. Enbart på sidorna in i stenen för att plocka bort toppen i delar?
Tror man måste ha långa kilar annars blir det små klyvbningar
Jag hade gått på den snett uppifrån i två skapligt parallella linjer med kilar och lyft av toppen som ett V. Sen borrat neråt/utåt från det första snittet. Den ser sllt annat än omöjlig ut.
Att klyva den rakt neråt är att be om problem om du inte vet var stenen slutar. Den kanske fortsätter 2 meter rakt ner i marken.
Att klyva den rakt neråt är att be om problem om du inte vet var stenen slutar. Den kanske fortsätter 2 meter rakt ner i marken.