L
L Lennart Lind skrev:
Fick ner den den 15 cm under gräset. Så nu ligger det jord i hålan och så få vi se om gräset börja växa. Är en hel del sten kvar som ser lite annorlunda ut. Blir dom lika svåra så få dom allt ligga kvar..dom andra stenarna ligger mycket högre upp så kanske spricker dom enklare
Gott , hos mig så blir det lite torra fläckar vid torka , enär det är dåligt med jord , men det får man leva med ,, dom större du talar om , det gäller att komma ner en bit annars blir det småbitar som släpper och ryggar som är svåra att få bort , om du tänker fortsätta med stenhuggeri , så ta åt dig av som sagts av alla inläggen här , så går det nog bra

Ja kan lägga upp nästa sten lite senare. Vill ha ren klyvning annars ger jag upp!!

Ser dock svåra ut dom här med.. skulle vilja ha av skiten på mitten direkt.. frågan är om inte snigeldynamit är mer effektivt att dela en stor sten på!

köp på dig ett gäng till kilar och ett gäng borrar så du får upp produktionen lite och större längd på spänningen i stenen så ska du se att det går bättre.

L
L Lennart Lind skrev:
Ser dock svåra ut dom här med.. skulle vilja ha av skiten på mitten direkt.. frågan är om inte snigeldynamit är mer effektivt att dela en stor sten på!
Då gäller det att det är storsten och inte berg , men för storsten är detsamma som berg , då får du problem :confused:, knäcka på mitten med snigel , den biten kanske väger 300KG ,, kanske
att tänka till :)

Sätter man 6 ST på rad så tycker ja den borde klyvas. Men som sagt då behöver man säkert 30 cm långa kilar..mina var på 12 cm. Vilket säkert gör att små delar bara klyvs bort. Borra du 40 cm djupt och lägger i snigeldynamit så är jag övertygad att stenen klyvs på mitten

• Sten med markerad spricklinje och verktyg för stenklyvning liggandes på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det gå mycket fortare med dynamit

Mina var bara 10 cm ser jag nu

Eller kanske man inte ska borra några hål uppifrån och ner. Enbart på sidorna in i stenen för att plocka bort toppen i delar?

Tror man måste ha långa kilar annars blir det små klyvbningar

D09
Jag brukar följa naturliga former i stenen och be till gudarna. Svårt att se men att lägga något hål längs linjerna borde nog fungera.

Jag kör med 20mm kilar.

• Sten med påmålade linjer och pilar, verktyg och kilar ligger på marken bredvid.
    Skapa konto
Vilken lite goding!
Det ser ut som det är hel del naturliga sprickor i stenen redan. Använd dig av dem.

F
Jag hade gått på den snett uppifrån i två skapligt parallella linjer med kilar och lyft av toppen som ett V. Sen borrat neråt/utåt från det första snittet. Den ser sllt annat än omöjlig ut.

Att klyva den rakt neråt är att be om problem om du inte vet var stenen slutar. Den kanske fortsätter 2 meter rakt ner i marken.

Typ så här eller? Måste det vara raka linjer. Se ut som stenen är lite jack rundad form

• Stor sten med mossa markerad med svarta och rosa linjer för att visa rundade former, intill trädgårdsverktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.