79 666 läst ·
230 svar
80k läst
230 svar
Vad för verktyg behöver jag för att spräcka en sten
Jag brukar kyla genom att göra annat under några minuter. Dvs ett hål sen kyla
Tar lite längre tid men det finns alltid något man kan bila i, bära undan etc
Borde ha två tre borr att alternera mellan men är en fattig individ
Tar lite längre tid men det finns alltid något man kan bila i, bära undan etc
Borde ha två tre borr att alternera mellan men är en fattig individ
Jag med, men på annan skala. Biltemaborrarna kostar bara 99 kr/st så jag köpte helt enkelt ett gäng. När man räknar på vad min tid är värd (inte bara vad jag får i lön då) så är det lätt värt det.
Menar att jag kyler dem på gräsmattan, har alltid 2 stycken så jag ej behöver avbryta i arbetet. Går som en dans tycker jag. Men jag tvivlar inte en sekund på att andra märken är bättre än Biltemas och håller längre. Nu håller dom för många hål men dom slits snabbt och man får nöta längre men förstörda blir dom ej.
Jag är ganska lat och kasserar ett borr ganska snabbt då man vill att den ska borra som när den är ny. Där håller nog ett dyrare borr längre.
Jag är ganska lat och kasserar ett borr ganska snabbt då man vill att den ska borra som när den är ny. Där håller nog ett dyrare borr längre.
Vissa berg som det ser ut som det är det du har är värdelösa att spräcka med kilar, där blecket slutar är det stopp, inget gratis alls, kan bli bättre om man borrar djupare men offtast är det bara tålamod som hjälper, du kan ju köpa några grövre borr och häva i någon burk med snigel som hjälp
Tror också berget stenen är jävligt svår foserad.. men om man hade borrat rakt ner ca 40 cm. Skulle inte snigel dynamit klyvt stenen på mitten då? Tror snigel expandera mycket merK Kaboff skrev:
Tummen mitt i handen här.
Läste de första tre sidorna i denna tråd sen blev jag lat.
Men som jag fattade det så verkade de flesta tycka kilar vara bästa alternativet.
Själv tycker jag kilar verkar roligast och tänkte därför testa det.
Måste knäcka stenen på bilden. Vet inte om den växer vidare neråt. Tror ni det är görligt att knäcka denna med kil?
Måste få bort den från platsen.
Har denna slagborrmaskin hemma. Är den för klen för jobbet tror ni?
Rekommenderar ni att man kör med slagfunktionen på när man borrar?
En sista fråga. Har ni tips på bra sida för att köpa kilar relativt billigt. Tänkte mig 20mm kilar.
Men som jag fattade det så verkade de flesta tycka kilar vara bästa alternativet.
Måste knäcka stenen på bilden. Vet inte om den växer vidare neråt. Tror ni det är görligt att knäcka denna med kil?
En sista fråga. Har ni tips på bra sida för att köpa kilar relativt billigt. Tänkte mig 20mm kilar.
Lite svårt att avgöra storlek, men den bör gå att ta i omgångar med kilar. Borrhammaren är sannolikt för klen, kör själv på en större modell från Biltema (sniklösning för 1500 kr).
Vad som är förvånansvärt kostsamt är kilar och borr - jag har köpt från HME tools (kanske finns någon billigare). Det behövs ganska många kilar och borrarna tar tyvärr slut, även om man kör med flera och låter dem kylas av.
Angående själva spräckningen. Borra tätt (15 cm) och lägg tid på att hitta bra linjer i stenen.
Vad som är förvånansvärt kostsamt är kilar och borr - jag har köpt från HME tools (kanske finns någon billigare). Det behövs ganska många kilar och borrarna tar tyvärr slut, även om man kör med flera och låter dem kylas av.
Angående själva spräckningen. Borra tätt (15 cm) och lägg tid på att hitta bra linjer i stenen.
Det är en borrhammare, inte slagborrKrusagården skrev:
Tummen mitt i handen här.
Det kan fungera att borra hål med 20 mm diameter med den men det kommer ta tid för maskinen är underdimensionerad för jobbet, granit bokstavligen stenhårt och det krävs vad jag förstår tätt med hål för att spräcka med kilar.
Läste att de/ni rekommendera minst tre borrar så tänkte köpa det.
tack för tipsen.
tack för tipsen.
Tummen mitt i handen!nanowire skrev:
tack för infon.
ja bara inse att man behöver bättre verktyg.
Vad gäller maskin så finns bra paket att hyra, om det finns i närheten. Du kan borra upp hela stenen under en helg och knäcka därefter. Vad gäller hårdhet så är det en nackdel vid borrandet, men det spricker samtidigt fint med kilar. Vad gäller dimension så kör jag på 20 mm men upplever det som aningen klent. Samtidigt är den ekonomiska faktorn ganska påtaglig om man går upp i dimension på norr och kil.
Kan tillägga att det är väldigt kul när stenen spricker!
Kan tillägga att det är väldigt kul när stenen spricker!
Du skall endast köra med slag annars knäcker du borren direkt. Kilarna rår garanterat på stenen om man tar det i lagom stora omgångar, det jobbiga blir själva borrningen. Det är värre att knäcka ”natursten” än att ge dig på bumlingar från sprängning.
Fördelen med snigeldynamit är att man kan borra mycket och djupt och få mycket att hända sen när man drar på med snigeln. Med kilar så är det aldrig mer avverkning än man har kilar. Men det är ganska kul.
Fördelen med snigeldynamit är att man kan borra mycket och djupt och få mycket att hända sen när man drar på med snigeln. Med kilar så är det aldrig mer avverkning än man har kilar. Men det är ganska kul.