Jag blir galen på den här och jag kan inget om pumpar.. Men den har successivt blivit sämre på så vis att den tappat tryck och måste pumpa upp trycket allt oftare över tid. Nu vill den inte suga vatten alls och jag får inget vatten ut på ledningarna. Brunnen vet jag ej var den finns då detta är en gammal pump och huset är nu anslutet till kommunalt V/A. Är det luft i systemet? Dålig backventil? Läckage på någon slang i backen? Dock inget jag kan se för ögat i trädgården.
Det är föredömligt gjort att det går att fylla på pumpen och sugslangen (vänstra röret rakt upp med ändpluggen - man tar bort ändpluggen och fyller med vatten tills det rinner över och det slutar att bubbla upp luft, skruva tillbaka ändpluggen innan man startar), har en öppningsbar ventil för att släppa ut luft blandat med vatten på trycksidan när man försöker få igång pumpen. Tänk på att pumpen kan behöva få upp en del mott-tryck på sin utlopp innan den börja dra vatten ordentligt ur brunnen, så det kan vara en del lirkande med att släppa ut vatten blandat med luft innan det blir luftfri flöde ur pumpen. Sjunker trycket så fort pumpen stannat och det inte beror på öppen kran, så blir det att leta läckor och i värsta fallet kan backventilen i brunnen läcka vatten baklänges.
Denna pump liksom de flesta andra vattenpumpar (utom deplacementpumpar som impellerpumpar och membran/kolvpumpar) behöver ha vatten i pumphuset innan det kan börja dra vatten från brunnen, även om slangen fortfarande har en hel del luft kvar. - därför har man ventilen på utloppet för att kunna öppna och släppa ut den med luft blandade vattnet.
slutligen om impellern i pumpen och ejektordelen är i plast i pumphuset så kan dessa eroderas av partikelrik vatten och pumpverkan blir allt sämre (svårare att nå avslagstryck). Är det bättre märke/sorts jetpump kan det finnas reservdelar att köpa.
Denna pump liksom de flesta andra vattenpumpar (utom deplacementpumpar som impellerpumpar och membran/kolvpumpar) behöver ha vatten i pumphuset innan det kan börja dra vatten från brunnen, även om slangen fortfarande har en hel del luft kvar. - därför har man ventilen på utloppet för att kunna öppna och släppa ut den med luft blandade vattnet.
slutligen om impellern i pumpen och ejektordelen är i plast i pumphuset så kan dessa eroderas av partikelrik vatten och pumpverkan blir allt sämre (svårare att nå avslagstryck). Är det bättre märke/sorts jetpump kan det finnas reservdelar att köpa.
Tack för svar. Tryck i blåsan är stadigt 1,9 bar och sjunker ej undan. Har hällt i vatten flera gånger i rad men den orkar liksom inte suga upp vattnet. Och när jag öppnar ändpluggen så låter det som att vatten rinner undan, men så kanske det ska vara?X xxargs skrev:Det är föredömligt gjort att det går att fylla på pumpen och sugslangen (vänstra röret rakt upp med ändpluggen - man tar bort ändpluggen och fyller med vatten tills det rinner över och det slutar att bubbla upp luft, skruva tillbaka ändpluggen innan man startar), har en öppningsbar ventil för att släppa ut luft blandat med vatten på trycksidan när man försöker få igång pumpen. Tänk på att pumpen kan behöva få upp en del mott-tryck på sin utlopp innan den börja dra vatten ordentligt ur brunnen, så det kan vara en del lirkande med att släppa ut vatten blandat med luft innan det blir luftfri flöde ur pumpen. Sjunker trycket så fort pumpen stannat och det inte beror på öppen kran, så blir det att leta läckor och i värsta fallet kan backventilen i brunnen läcka vatten baklänges.
När jag öppnar ventilen kommer vatten, inte mycket till luft vad jag kan förstå, men ska jag köra på öppen ventil en längre stund när pumpen jobbar?
Problemet är också att jag inte kommer åt backventilen så hoppas inte felet ligger där. Kan det vara lönt att helt enkelt köpa en ny jetpump?
Klicka här för att svara