C Crash_anka skrev:
Du kan alltid säga att du är papperslösa och kräva att få vård
Du behöver inte sägs någonting, alla människor har rätt till akut sjukvård i Sverige. Men så fort den inte är akut så har du ingen rätt till sjukvård och det får du inte heller.

• Gilla
Nymölla
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Virrigt inlägg, vad menar du? Att Kuba straffbeskattar medborgarna? Kuba har inte beskattat sina medborgare på 50 år. Vad menar du ”lika för alla”? Konstigt att flera av er blir så agiterade. Jag har tagit upp en ganska enkel fråga: Är det ok att betala in oskattade inkomster i Sverige som pension och vid ett senare tillfälle ta ut den utan att betala skatt. Det är inte olagligt men är fel eller rätt?
Enkelt, svaret är RÄTT eftersom majoriteten har röstat fram detta. Tråden handlar inte om detta, håll dig till ämnet då slipper du trampa folk på tårna…

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enkelt, svaret är RÄTT eftersom majoriteten har röstat fram detta. Tråden handlar inte om detta, håll dig till ämnet då slipper du trampa folk på tårna…
Här är det fritt fram att tycka, men majoriteten har röstar fram en regering som (jag inte sympatiserar med) kommer att motverka oskattat uttag i andra länder (spec Portugal) Nya regler kommer nästa år.

D Dr Jumping Jack skrev:
Du behöver inte sägs någonting, alla människor har rätt till akut sjukvård i Sverige. Men så fort den inte är akut så har du ingen rätt till sjukvård och det får du inte heller.
I vilket annat land kan jag som utlänning få gratis akutvård. Pröva i Thailand,
Om du är papperslös får du akut tandvård för 50 kr, men jag som betalar skatt fick betala 3000 kr.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
C Crash_anka skrev:
Om du är papperslös får du akut tandvård för 50 kr, men jag som betalar skatt fick betala 3000 kr.
Österrike har liksom Portugal också ganska förmånlig beskattning för den som flyttar dit som pensionär.

C Crash_anka skrev:
I EU samt några få andra länder. I övrigt får du det på hemförsäkringen.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast värmen gillade du ju?

Jaja, vi får hoppas du slipper hamna i fängelse för en mindre förseelse och blir torterad, för då lär du väl skrika högt om att du är svensk medborgare och vill ha alla fördelar med att bo i ett fritt land...
Ja precis, värmen har jag inget emot nu när jag är 36år men precis som jag skrev vill vi slippa den när vi blir äldre. Du läser inte så noga tror du har mycket fokus på att få fram att araberna behandlar alla som boskap.

Mindre förseelse fängelse och torterad :crysmile: den va fin du har bra koll, är Fria Tider din enda nyhetskälla?
Själv har jag bara goda erfarenheter av polisen här... Den enda jag vet som fått fängelse ett tag och blivit deporterad (inte torterad) var en svensk på jobbet som misshandlade sin fru och barn. Det blev fängelse och utvisning så nu är han kanske med dig i Västra Götaland i det fria landet Sverige. Ta väl hand om honom :heart:

MVH
Daggen

• Gilla
Coolman och 2 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Ja precis, värmen har jag inget emot nu när jag är 36år men precis som jag skrev vill vi slippa den när vi blir äldre. Du läser inte så noga tror du har mycket fokus på att få fram att araberna behandlar alla som boskap.

Mindre förseelse fängelse och torterad :crysmile: den va fin du har bra koll, är Fria Tider din enda nyhetskälla?
Själv har jag bara goda erfarenheter av polisen här... Den enda jag vet som fått fängelse ett tag och blivit deporterad (inte torterad) var en svensk på jobbet som misshandlade sin fru och barn. Det blev fängelse och utvisning så nu är han kanske med dig i Västra Götaland i det fria landet Sverige. Ta väl hand om honom :heart:

MVH
Daggen
Tja, jag väntar fortfarande på nackdelarna...

Tja, jag väntar fortfarande på nackdelarna...
Naturen och värmen när vi blir äldre

MVH
Daggen

Daggen84 Daggen84 skrev:
Naturen och värmen när vi blir äldre

MVH
Daggen
Så det är allt? Lite sand och att du några månader per år inte kan gå ut ur din luftkonditionerade kokong? Annars är allt perfekt?

Så det är allt? Lite sand och att du några månader per år inte kan gå ut ur din luftkonditionerade kokong? Annars är allt perfekt?
Ja precis, jag gjorde min research innan jag flyttade och är nöjd med valet. Brott ska bestraffas, arbete ska belönas, fackförbund som är olagligt här är inget jag saknar, lönen följer marknaden upp och ner. Jag vet vad jag får inga konstigheter. Är det jobbigt för dig att jag känner så?

MVH
Daggen

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Ja precis, jag gjorde min research innan jag flyttade och är nöjd med valet. Brott ska bestraffas, arbete ska belönas, fackförbund som är olagligt här är inget jag saknar, lönen följer marknaden upp och ner. Jag vet vad jag får inga konstigheter. Är det jobbigt för dig att jag känner så?

MVH
Daggen
Nej, absolut inte, du får känna precis hur du vill .. Lite intressant bara att någon försöker sälja in en diktatur som ett slags himmelrike ... lite lagom blåögt kanske .. men å andra sidan, du är ju garanterat övervakad, så att skriva negativa saker kanske inte riktigt är på sin plats ..

• Gilla
  • Haha
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Ett av brotten som bestraffas är att bli våldtagen.

• Ledsen
Roffe_riff
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:

MVH
Daggen
Du skriver ju i #78 att du inte bryr dig om ev aspekter som lite mer analys av systemen kanske kan ge. Det är ju bra så och inget direkt ovanligt oavsett var man bor och vlll blunda lite inför hur det förhåller sig där.

Huvudsaken du är nöjd och att du trots allt tillhör en försvinnande liten minoritet som bara ser enögt och med sitt lilla perspektiv före "allt" annat. Själv väljer jag alltid att försöka se helheter och min egna maximering i olika fall klarar jag mig bra utan för att hela stacken trots allt ska fungera. Det är alltså inget angrepp mot dig och valen bara en observation från sidan långt utanför pyramidens både topp och botten där man lite lättare kan få perspektiv på hela fältet.

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Tack för bra feedback!!
Korkad investering, kanske, kanske inte?

För mig personligen så skulle bostadsköp i två ytterligare länder vara en investering med förhoppningen om stigande bostadspriser även där över tid samt inkomster från eventuell korttidsuthyrning.

Motto:
Hellre än att köpa t.ex en större dyr bostadsrätt med hög månadshyra eller ny villa i Sverige så skulle man t.ex kunna köpa en ägandelägenhet eller villa till bättre pris i annat land plus chans att njuta av mildare klimat och lära sig mer om andra kulturer. Lite spänning och omväxling på köpet med andra ord.
Då är det väl bättre att köpa ett fritidshus som man kan hyra ut när man inte använder det?
Man får ju äga ett fritidshus fast man flyttar utomlands och då räknas det ju inte som permanentbostad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.