D Dr Jumping Jack skrev:
Om du har flyttat till Portugal (dvs du måste fylla vissa krav; borta mer än 6 mån, ingen anknytning till Sverige osv) och då har begränsad skattskyldighet i Sverige så betalar du ingen skatt i Sverige. Om du har betslat skatt i Sverige så är det för att du inte flyttat ”fullt ut”. Det kommer dock att ändras nästa år.
Nej, du har helt fel. Om man har flyttat ut och och inte längre är "obegränsat skattskyldig" i Sverige så betalar man fortfarande 25% skatt på den statliga pensionen till Sverige. Har man pension från det offentliga betalar man 25% till Sverige på den också. I Portugal är pensioner skattefria i 10 år. Det som sker nästa år är att Sverige skall börja beskatta även privata pensioner med 25%. Självklart skall man ha rätt till sjukvård i Sverige när man betalar skatt där

• Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
När man flyttar utomlands gör nog varje person det utifrån egna skäl.

Grundregeln är att man måste bo (ha bostad) I Sverige mer än 6 månader för att räknas som boende i Sverige och skatta I Sverige. Visst, välfärden är väl bra, vet inte riktigt vad du tänker på men antar det är främst sjukvård. Vad gäller a-kassa, sjukpenning och försörjningsstöd vet jag faktiskt inte hur det fungerar. Men om du är anställd av ett svenskt bolag så borde du väl få sjukpenning iaf,och uppsägningstid mm om det blir aktuellt.

Men om du ser Sverige som det enda landet som kan ge dig trygghet så bör du nog stanna. Och skaffa en sommarstuga eller semesterlägenhet i nåt land.

Jag har inte alls din rädsla. Jag bor I ett EU-land, väldigt många lagar gäller i hela EU. Jag kan när som helst flytta tillbaka till Sverige om jag vill.

Jag skrev tidigare varför jag flyttade hit. Och det gjorde vi efter ganska omfattande undersökningar. För din del skulle det dessutom säkerligen innebära lägre inkomstskatter vilket jag förstår att du behöver eftersom du inte kan köpa ett hus i Sverige. Att då skaffa sig ytterligare två hus i olika länder verkar korkat och dyrt och inte på något sätt bidrar till att du får en bättre ekonomisk tillvaro i Sverige. Sverige har dessutom halkat ner en bra bit på listan över sjukvård.

Läs på om de olika länder du är intresserad av. Åk och besök och känn av stämningen.
Man anses som boende och skattskyldig i Spanien eller Portugal om man är i något av länderna 183 dagar eller mer. Man kan vara kortare tid i Sverige men ändå vara skattskyldig där (ockå), fast man inte är folkbokförd där, om man har väsentlig anknytning t ex genom att delar av familjen bor i Sverige, man har bostad (sommarstuga tror jag också räknas) eller företag i Sverige. Det finns avtal som gör att man inte ska dubbelbeskattas. Skatten i den ena landet får räknas av när man betalar skatten i det andra landet.

Vi bor i Portugal sedan några år. Vi jobbar iofs inte längre men har flera vänner här som gör det.

Fördelarna är att
- internet och fiber är väl utbyggt och driftsäkert
- EU-land
- fri och gratis sjukvård
- billigare bostäder (utom i centrala Lissabon)
- 1 timmes tidsskillnad
- billigare levnadskostnader
- billigt att gå på café o billigare på restaurang
- "alla" talar engelska (utom kanske gamla)
- lägre skatt, lite beroende på hur mkt man tjänar
- härligt klimat
- direktflyg till Sverige från Faro, Lissabon och, tror jag, Porto
- ett demokratiskt styre
- man får rösta I kommunalval även om man inte är medborgare
- man får alltid uppehållstillstånd eftersom det är ett EU-land
- mycket vänligt och trevligt folk
- portugisiska är ett svårt språk
- byråkratin kan upplevas som jobbig
Sorry, nu hamnar jag lite utanför ämnet men vet du om jag kan besiktiga min svenska bil i Algarve-området? Det måste göras enligt EU-direktiv 2014/45 för att godkännas i Sverige. Är i Portugal nu och de verkar inte ha hört talas om direktivet. I Spanien går det att ordna.

En liten fingervisning om fördelar nackdelar med utlandsflytt Infograf med jämförelse av pension och skatt för pensionärer i olika länder, med silhuetter av ett par.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sailor 75 och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Bor du i Portugal så drar Sverige ingen skatt på din pension. Har du privatpension är du skattebefriad i Portugal och har du pension från landsting/kommun så betalar du låg Portugisisk skatt. Du bidrar inte i Sverige.
Ah, och alla de som är papperslösa och får gratis vård? Alla de som aldrig arbetat i Sverige men ändå får samma vård och sociala skyddsnät som de som arbetat hela sina liv? Är de omoraliska? Bidrar de i Sverige?

Där kan det finnas anledning att fundera men inte i det fall som du rotar i.

• Gilla
Nidhogg och 11 till
  • Laddar…
F forsstugan skrev:
En liten fingervisning om fördelar nackdelar med utlandsflytt [bild]
Bra överblick av beskattning på pensionen, men som någon skrev tidigare så har jag för mig att allmän pension skattas i Sverige medans tjänstepensionen i landet du bor. Det stämmer ju inte med denna uträkning som antar att all pension skattas i landet du bor.

Hemmakatten
F forsstugan skrev:
En liten fingervisning om fördelar nackdelar med utlandsflytt [bild]
Tror att den där sammanställningen är ett antal år gammal. Den är felvisande iaf vad gäller Portugal.

Hemmakatten
A aries skrev:
Sorry, nu hamnar jag lite utanför ämnet men vet du om jag kan besiktiga min svenska bil i Algarve-området? Det måste göras enligt EU-direktiv 2014/45 för att godkännas i Sverige. Är i Portugal nu och de verkar inte ha hört talas om direktivet. I Spanien går det att ordna.
Ta kontakt med "Faotir", ett företag i Faro som håller bl.a. på med omregistrering av fordon mm.

Jorge Fernandes, +351289803226, jorgefaotir@gmail.com har vi anlitat men för omregistrering, han pratar utmärkt engelska.

Finns några "specialbesiktningsställen", tror den vi var på hette Carauto, eller ingick i en sån företagskedja.

V videopac skrev:
Ah, och alla de som är papperslösa och får gratis vård? Alla de som aldrig arbetat i Sverige men ändå får samma vård och sociala skyddsnät som de som arbetat hela sina liv? Är de omoraliska? Bidrar de i Sverige?

Där kan det finnas anledning att fundera men inte i det fall som du rotar i.
Det där är helt feltänkt. Bara för att du hittar något som är värre blir inte det första mindre fel. En rån blir inte mindre fel för att en mördare går lös. Skärp din argumentation.

• Haha
  • Gilla
Nymölla och 1 till
  • Laddar…
Om inte bananerna varit världens trögaste folk hade många fler flytt landet för länge sen…

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dr Jumping Jack skrev:
Bor du i Portugal så drar Sverige ingen skatt på din pension. Har du privatpension är du skattebefriad i Portugal och har du pension från landsting/kommun så betalar du låg Portugisisk skatt. Du bidrar inte i Sverige.
Ska det inte bli ändring på det 2022, 25% Svensk skatt om man bor i Portugal?

• Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
Min röst går på Spanien eller Portugal. Jag har själv varit bosatt bla i Spanien några år när jag var yngre och jobbade i både Spanien och portugal. Man kan hitta billiga bra hus och lägenheter där och generellt är livet relativ billig, om det är vad man är ute efter. Jag var dessutom inlagd ca 1 mån i allvarligt tillstånd på sjukhus i Spanien. Otroligt bra sjukvård och typ gratis som i Sverige. De har också progressiv beskattning, dvs mycket låg skatt vid låga inkomster upp till strax över 40% vid höga. Det var ett tag sedan men så mkt borde inte ha ändrats.
Numera trivs jag o Sverige trots brutala huspriser och liv.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
När man flyttar utomlands gör nog varje person det utifrån egna skäl.

Grundregeln är att man måste bo (ha bostad) I Sverige mer än 6 månader för att räknas som boende i Sverige och skatta I Sverige. Visst, välfärden är väl bra, vet inte riktigt vad du tänker på men antar det är främst sjukvård. Vad gäller a-kassa, sjukpenning och försörjningsstöd vet jag faktiskt inte hur det fungerar. Men om du är anställd av ett svenskt bolag så borde du väl få sjukpenning iaf,och uppsägningstid mm om det blir aktuellt.

Men om du ser Sverige som det enda landet som kan ge dig trygghet så bör du nog stanna. Och skaffa en sommarstuga eller semesterlägenhet i nåt land.

Jag har inte alls din rädsla. Jag bor I ett EU-land, väldigt många lagar gäller i hela EU. Jag kan när som helst flytta tillbaka till Sverige om jag vill.

Jag skrev tidigare varför jag flyttade hit. Och det gjorde vi efter ganska omfattande undersökningar. För din del skulle det dessutom säkerligen innebära lägre inkomstskatter vilket jag förstår att du behöver eftersom du inte kan köpa ett hus i Sverige. Att då skaffa sig ytterligare två hus i olika länder verkar korkat och dyrt och inte på något sätt bidrar till att du får en bättre ekonomisk tillvaro i Sverige. Sverige har dessutom halkat ner en bra bit på listan över sjukvård.

Läs på om de olika länder du är intresserad av. Åk och besök och känn av stämningen.
Tack för bra feedback!!
Korkad investering, kanske, kanske inte?

För mig personligen så skulle bostadsköp i två ytterligare länder vara en investering med förhoppningen om stigande bostadspriser även där över tid samt inkomster från eventuell korttidsuthyrning.

Motto:
Hellre än att köpa t.ex en större dyr bostadsrätt med hög månadshyra eller ny villa i Sverige så skulle man t.ex kunna köpa en ägandelägenhet eller villa till bättre pris i annat land plus chans att njuta av mildare klimat och lära sig mer om andra kulturer. Lite spänning och omväxling på köpet med andra ord.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Tack för bra feedback!!
Korkad investering, kanske, kanske inte?

För mig personligen så skulle bostadsköp i två ytterligare länder vara en investering med förhoppningen om stigande bostadspriser även där över tid samt inkomster från eventuell korttidsuthyrning.

Motto:
Hellre än att köpa t.ex en större dyr bostadsrätt med hög månadshyra eller ny villa i Sverige så skulle man t.ex kunna köpa en ägandelägenhet eller villa till bättre pris i annat land plus chans att njuta av mildare klimat och lära sig mer om andra kulturer. Lite spänning och omväxling på köpet med andra ord.
Men som sagt det är en sak att fundera på det och ett annat att göra slag i saken. Jag är i funderandefasen just nu.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.