Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du har helt fel! Både Sverige och Portugal drar skatt.
Om man nu skall vara petig så betalar du 25% på allmän pension som är max 22000Sek/mån dvs max 5000/mån i Sverige. På den stora delen, om du har en privat tjänstepension, betalar du ingen skatt i Sverige och ingen skatt i Portugal.

Redigerat:
Daggen84 Daggen84 skrev:
Vilken intressant tråd kul att höra att fler flyttat/funderar på att flytta utomlands så låt mig dela med mig av min resa...

Jag valde att lämna Sverige för 13år sedan för att jobba utomlands. Tröttnade på ekorrhjulet i Sverige och att man betalar skatt till förbannelse utan att riktigt få tillbaka någon vidare kvalitet. Svenskar tror alltid att sjukvården är bäst i världen men där har man faktiskt fel. Funkar minst lika bra i de länder jag bott utan långa köer och frustration. Pensionen man blir belönad med efter ett yrkesliv är dessutom ett hån.

Hursomhelst bor jag och min fru sedan 6 år just nu i Dubai. Dubai erbjuder ett års visum till företagare som vill testa på att bo i landet. Vi är dock inte företagare utan anställda på olika företag. Dubai är absolut inte optimalt för resten av livet, man får ge och ta som många andra ställen men det funkar bra för oss just nu i vår livssituation.
Det är otroligt trevligt varje månad när arbetsgivaren betalar ut mina 120.000kr som faktiskt också blir 120.000kr in på kontot. Sjukförsäkring betalar de också för både mig och frun, skola för 3 barn men just nu har vi inga barn.
Jag låtsas vara min egen skattmas och tar halva lönen direkt och sparar/investerar och använder de resterande 60.000kr till att leva och bo. 5.000kr i månaden för jag över till min mamma också som är pensionerad sedan ett helt yrkesliv inom vården (den fina pensionen hon skulle få blev inte så fin efter ett helt yrkesliv).
Frun betalar ingenting hemma men hennes lön på 50.000kr netto i månaden delar hon upp i 40.000kr i sparande och 10.000kr på hårsalongen, kläder, naglar och några tusenlappar till sin mormor som också är pensionerad från vården. Hennes mamma jobbar fortfarande men om några år har vi nog 3 vuxna vi bidrar med pengar för att kunna sätta lite guldkant på tillvaron, det är vår "skatt" eftersom den riktiga skatten de betalat hela livet inte riktigt ger så mycket tillbaka.

Dubai har för och nackdelar... Det är varmt och skönt, väldigt säkert och internationellt. Det vi kan sakna är en riktig natur och vill helst slippa 45 graders värme på sommaren när vi blir äldre därför sneglar vi med ett öga på södra europa i framtiden. Portugal eller Spanien, kanske Kroatien men Sverige är inte ens ett alternativ för det finns inget som riktigt lockar. Det är kul att åka till Sverige och träffa kompisar och familj då och då, fira midsommar och ta en kräftskiva resten av tiden kommer familjen och hälsar på oss. Världen är liten, flyg går överallt och är billigt idag.

Blev ett långt inlägg nu tar jag emot "skattesmitare" och "egoist" anklagelserna med öppna armar ;)
För den som kommer kommentera "ja men tänk på alla byggarbetare och andra som jobbar som slavar i Dubai" kan jag bara ta vår städerska som exempel... När corona drog igång grät hon av rädsla att hon kommer bli av med jobbet som städerska och bli tvungen att flytta hem till Indien. Hon försörjer två familjer i Indien och trots det har hon lyckats köpa två hus till sin pension som hon hyr ut för sina slavpengar på 6.000kr i månaden. I Indien hade hela familjen levt under extrem fattigdom.
Så ser världen ut och jag vet att det inte är lätt att förstå det när man bott i Sverige ett helt liv. Alla kör sitt eget race.

MVH
Daggen
Varför skulle vi anklaga dig för skattesmitning? Du bor ju i Förenade arabrepubliken där du har din inkomst och där du skattar( som råkar vara noll). Hur kan det bli skattesmitning?
Man kan en mängd andra invändningar men det har inte med skatt i Sverige att göra.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du har fortfarande inte berättat om nackdelarna? Vad är egentligen nackdelen med att jobba i en diktatur?
Jodå jag skrev redan vilka nackdelar det är i första inlägget du måste ha missat det bland allt det positiva. Vi saknar naturen och gillar inte 45 grader på sommaren särskilt mycket därför tittar vi på södra europa som nästa destination. Diktatur eller ej bryr jag mig inte om. Det skjuts inga barn på öppen gata eller våldtäktsmän som får 1 miljon av skattebetalarnas pengar så det funkar helt ok för vår del.

MVH
Daggen

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Varför skulle vi anklaga dig för skattesmitning? Du bor ju i Förenade arabrepubliken där du har din inkomst och där du skattar( som råkar vara noll). Hur kan det bli skattesmitning?
Man kan en mängd andra invändningar men det har inte med skatt i Sverige att göra.
Stackarn som flyttat till Portugal fick sig en dos av hur omoraliskt det är att nyttja svensk välfärd trots att han/hon betalat skatt ett helt arbetsliv i Sverige så ja, jag förväntar mig att höra lite smågodis från moralmuppar angående min skattesituation också.

MVH
Daggen

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Stackarn som flyttat till Portugal fick sig en dos av hur omoraliskt det är att nyttja svensk välfärd trots att han/hon betalat skatt ett helt arbetsliv i Sverige så ja, jag förväntar mig att höra lite smågodis från moralmuppar angående min skattesituation också.

MVH
Daggen
Det är lugnt så länge du inte flyttar hem igen, Qvisslingar hängs…

• Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Jodå jag skrev redan vilka nackdelar det är i första inlägget du måste ha missat det bland allt det positiva. Vi saknar naturen och gillar inte 45 grader på sommaren särskilt mycket därför tittar vi på södra europa som nästa destination. Diktatur eller ej bryr jag mig inte om. Det skjuts inga barn på öppen gata eller våldtäktsmän som får 1 miljon av skattebetalarnas pengar så det funkar helt ok för vår del.

MVH
Daggen
Fast värmen gillade du ju?

Jaja, vi får hoppas du slipper hamna i fängelse för en mindre förseelse och blir torterad, för då lär du väl skrika högt om att du är svensk medborgare och vill ha alla fördelar med att bo i ett fritt land...

• Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om man nu skall vara petig så betalar du 25% på allmän pension som är max 22000Sek/mån dvs max 5000/mån i Sverige. På den stora delen, om du har en privat tjänstepension, betalar du ingen skatt i Sverige och ingen skatt i Portugal.
Så var det enligt ett avtal mellan Sverige och Portugal men vad jag vet har Sverige sagt upp avtalet och från 2022 ska man betala skatt i Sverige igen, vet dock inte hur mycket.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ta kontakt med "Faotir", ett företag i Faro som håller bl.a. på med omregistrering av fordon mm.

Jorge Fernandes, +351289803226, jorgefaotir@gmail.com har vi anlitat men för omregistrering, han pratar utmärkt engelska.

Finns några "specialbesiktningsställen", tror den vi var på hette Carauto, eller ingick i en sån företagskedja.
Stort tack, kontaktar honom imorgon.

D Dr Jumping Jack skrev:
Bor du i Portugal så drar Sverige ingen skatt på din pension. Har du privatpension är du skattebefriad i Portugal och har du pension från landsting/kommun så betalar du låg Portugisisk skatt. Du bidrar inte i Sverige.
Det där stämmer inte. Sverige drar skatt i upp till 7 år och pensioner från det offentliga beskattas alltid i Sverige. Det bli GD som gäller då med 25% skatt. Läs på här. Du får inte ha fastighet kvar i Sverige och inga aktier i fåmansbolag eller delägare i HB eller KB (vid flytt). När du sen flyttat ut kan du köpa fastighet o.s.v. Sjuka regler.

Daggen84 Daggen84 skrev:

MVH
Daggen
”Stackare”? Varför är det synd om honom. Han flyttade väl frivilligt?
Förstår jag dig rätt, du tycker att om man har betalat skatt ett helt arbetsliv (vilket de flesta av oss har, men inte du) då har man rätt att slippa betala skatt när man går i pension? Alla? Eller bara de som flyttar till Portugal (eller likvärdiga ställen)?

jaktstugan jaktstugan skrev:
Det där stämmer inte. Sverige drar skatt i upp till 7 år och pensioner från det offentliga beskattas alltid i Sverige. Det bli GD som gäller då med 25% skatt. Läs på här. Du får inte ha fastighet kvar i Sverige och inga aktier i fåmansbolag eller delägare i HB eller KB (vid flytt). När du sen flyttat ut kan du köpa fastighet o.s.v. Sjuka regler.
Stämmer bra, jag har läst på och jag har justerat det i #76.

D Dr Jumping Jack skrev:
”Stackare”? Varför är det synd om honom. Han flyttade väl frivilligt?
Förstår jag dig rätt, du tycker att om man har betalat skatt ett helt arbetsliv (vilket de flesta av oss har, men inte du) då har man rätt att slippa betala skatt när man går i pension? Alla? Eller bara de som flyttar till Portugal (eller likvärdiga ställen)?
Du låter bitter. Lika för alla, bara att välja hur du vill leva ditt liv. Eller är det bättre att köra lite Kubanskt/USSR, kanske stänga in medborgarna och straffbeskatta dom hela livet?!

• Gilla
videopac
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Ja och får sjukvård hela sitt liv, om man sen skatteflyr är det väl rimligt att man inte har tillgång till svensk sjukvård, man betalar ju ingen skatt i Sverige
Du kan alltid säga att du är papperslösa och kräva att få vård

C Crash_anka skrev:
Du kan alltid säga att du är papperslösa och kräva att få vård
Men det funkar nog inte för mig som pratar Öschötska, jag behöver nog ha ett försäkringskort om jag ska få vård utomlands och legitimation eller kredit/betalkort för att få vård här.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du låter bitter. Lika för alla, bara att välja hur du vill leva ditt liv. Eller är det bättre att köra lite Kubanskt/USSR, kanske stänga in medborgarna och straffbeskatta dom hela livet?!
Virrigt inlägg, vad menar du? Att Kuba straffbeskattar medborgarna? Kuba har inte beskattat sina medborgare på 50 år. Vad menar du ”lika för alla”? Konstigt att flera av er blir så agiterade. Jag har tagit upp en ganska enkel fråga: Är det ok att betala in oskattade inkomster i Sverige som pension och vid ett senare tillfälle ta ut den utan att betala skatt. Det är inte olagligt men är fel eller rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.