Bostadsrätter med hög månadshyra för mångmilionbelopp och villor som kostar en livsinkomst.
Kolonistugor i Göteborg som kostar 2 miljoner kr onor,
Ja listan på hur galen bostadsmarknaden är i lilla Sverige kan göras hur lång som helst.

Nu när det öppnas upp för mer distansarbete börjar iallafall jag fundera att dra mitt pick och pack till något annat ställe med varmare klimat och där man kan få mer kåk för pengarna.

Är det fler än jag här som är i samma tankar? Några tips på var man ska dra? Gärna med liknande tidszon som Sverige så man kan koppla upp och jobba under normala tider.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi bor i Portugal sedan några år. Vi jobbar iofs inte längre men har flera vänner här som gör det.

Fördelarna är att
- internet och fiber är väl utbyggt och driftsäkert
- EU-land
- fri och gratis sjukvård
- billigare bostäder (utom i centrala Lissabon)
- 1 timmes tidsskillnad
- billigare levnadskostnader
- billigt att gå på café o billigare på restaurang
- "alla" talar engelska (utom kanske gamla)
- lägre skatt, lite beroende på hur mkt man tjänar
- härligt klimat
- direktflyg till Sverige från Faro, Lissabon och, tror jag, Porto
- ett demokratiskt styre
- man får rösta I kommunalval även om man inte är medborgare
- man får alltid uppehållstillstånd eftersom det är ett EU-land
- mycket vänligt och trevligt folk
- portugisiska är ett svårt språk
- byråkratin kan upplevas som jobbig
 
Redigerat:
  • Gilla
kortis och 9 till
  • Laddar…
Tack för bra tips och tydliga synpunkter.
Lägger portugal till listan.

Har funderat på Spanien men där pratar nästan ingen engelska på icke turistorter.
 
Hemmakatten
Kan tillägga att det inte finns några bostadsrätter här, utan alla är vad vi i Sverige kallar andelslägenhet.

Det bra med det är att det inte tillkommer någon månadsavgift. Dvs om du köper en lägenhet för €120' så tillkommer inga avgifter, förutom en liten avgift för städning av trapphuset, entréen mm på kanske €25 per månad.

Vill man inte köpa finns det oftast gott om hyreslägenheter i städerna.
 
Jag var nere på Malta och jobbade något år för ett par år sedan. Det är ju inte väldigt billigt, men civiliserat så när som på vänstertrafik och brittiska elkontakter, engelskspråkigt och med vanligen trevligt väder. Det är väldigt mycket stad, och inte så stort, men busskort är larvigt billigt, 12 resor för 15€ och taxi kostar typiskt 20-25€. Många svenskar bor där och jobbar i främst spelindustrin. Direktflyg brukar gå direkt några gånger i veckan, annars får man byta i Milano eller Frankfurt. Tur och retur Malta - Stockholm för under 2000kr finns ofta. Internet är väl utbyggt, mobiltelefoni är ganska billigt eftersom det är världens fjärde mest tätbefolkade land. Kranvattnet är odrickbart, men flaskvattnet billigt. Strikt katolskt med abortförbud och knepigt att skilja sig, skoluniform i grundskolan, men liberalt i HBTQ-frågor, gambling och krogliv.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det är låga priser på hus i Spanien just nu. Lite spanska lär du dig lätt.
 
  • Gilla
Woddan
  • Laddar…
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Bostadsrätter med hög månadshyra för mångmilionbelopp och villor som kostar en livsinkomst.
Kolonistugor i Göteborg som kostar 2 miljoner kr onor,
Ja listan på hur galen bostadsmarknaden är i lilla Sverige kan göras hur lång som helst.

Nu när det öppnas upp för mer distansarbete börjar iallafall jag fundera att dra mitt pick och pack till något annat ställe med varmare klimat och där man kan få mer kåk för pengarna.

Är det fler än jag här som är i samma tankar? Några tips på var man ska dra? Gärna med liknande tidszon som Sverige så man kan koppla upp och jobba under normala tider.
Varför dra utomlands?

Det finns billiga bostäder även i Sverige, det brukar finnas fullt beboeliga hus i Småland för 1 eller 2 normala årslöner. Korta avstånd, bra klimat, lätt språk, på sina ställen finns fortfarande ett fullt fungerande föreningsliv, acceptabla skolor åtminstånde de första 9 åren och vård som du är van vid eller bättre , det borde gå att bli skuldfri inom 5år förutsatt att man har kvar sin "storstadsinkomst" även om man inte klarar att casha boendet vid köp.
Det kanske inte är så normala arbetstider, företagare kan lägga ner sin själ och det mesta av sin vakna tid och anställda jobbar ofta hela tiden mellan 7-16, många jobbar heltid fast de är skuldfria och skulle klara sej utmärkt på att jobba 3-4 månader om året.
 
  • Gilla
Najkire och 9 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför dra utomlands?

Det finns billiga bostäder även i Sverige, det brukar finnas fullt beboeliga hus i Småland för 1 eller 2 normala årslöner. Korta avstånd, bra klimat, lätt språk, på sina ställen finns fortfarande ett fullt fungerande föreningsliv, acceptabla skolor åtminstånde de första 9 åren och vård som du är van vid eller bättre , det borde gå att bli skuldfri inom 5år förutsatt att man har kvar sin "storstadsinkomst" även om man inte klarar att casha boendet vid köp.
Det kanske inte är så normala arbetstider, företagare kan lägga ner sin själ och det mesta av sin vakna tid och anställda jobbar ofta hela tiden mellan 7-16, många jobbar heltid fast de är skuldfria och skulle klara sej utmärkt på att jobba 3-4 månader om året.
Vilka jobb finns det där man jobbar 3-4 mån om året?
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
MrJay
D Dr Jumping Jack skrev:
Vilka jobb finns det där man jobbar 3-4 mån om året?
Asfaltläggare t.ex.
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Vilka jobb finns det där man jobbar 3-4 mån om året?
Det går att göra på många ställen om man är överens med arbetsgivaren, heltid må vara norm men det är inget som hindrar att man jobbar säsong eller bara enstaka dagar i veckan om man trivs med det.

Signaltekniker,snickare, grovis, "fibertattare", skidlärare, kock, elektriker, hyrläkare, ställningsbyggare och rörsvetsare passar utmärkt om man vill ha tillfälliga anställningar.
 
F fribygg skrev:
Varför dra utomlands?

Det finns billiga bostäder även i Sverige, det brukar finnas fullt beboeliga hus i Småland för 1 eller 2 normala årslöner. Korta avstånd, bra klimat, lätt språk, på sina ställen finns fortfarande ett fullt fungerande föreningsliv, acceptabla skolor åtminstånde de första 9 åren och vård som du är van vid eller bättre , det borde gå att bli skuldfri inom 5år förutsatt att man har kvar sin "storstadsinkomst" även om man inte klarar att casha boendet vid köp.
Det kanske inte är så normala arbetstider, företagare kan lägga ner sin själ och det mesta av sin vakna tid och anställda jobbar ofta hela tiden mellan 7-16, många jobbar heltid fast de är skuldfria och skulle klara sej utmärkt på att jobba 3-4 månader om året.
Du tänker att man köper ett hus i Småland för 400’-800’ (1-2 årslöner) (är det ens möjligt). Sen har man bil (rimligen, eftersom ett sånt hus knappast kan ligga nära allmänna kommunikationer), avbetalningar och alla andra utgifter och det skall dras runt på 25%lön (ca 100 000 brutto). Du tror att man kan köpa och bo i ett hus och tjäna i snitt 7000/mån (efter skatt/25% arbete).
Låter helt orealistiskt.
 
  • Gilla
fredriklundell95 och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du tänker att man köper ett hus i Småland för 400’-800’ (1-2 årslöner) (är det ens möjligt). Sen har man bil (rimligen, eftersom ett sånt hus knappast kan ligga nära allmänna kommunikationer), avbetalningar och alla andra utgifter och det skall dras runt på 25%lön (ca 100 000 brutto). Du tror att man kan köpa och bo i ett hus och tjäna i snitt 7000/mån (efter skatt/25% arbete).
Låter helt orealistiskt.
7000kr/mån(Inkomst som en kvinnlig pensionär), det finns hus på hemnet för 300", klarar man inte att slanta upp det kan man knappast vara aktuell att köpa bostad i storstadsregionerna heller.
 
Hemmakatten
Gamla, billiga hus i Sverige behöver definitivt repareras, renoveras och underhållas. Ett billigt hus i Medelhavsomådet är oftast ok. Och eventuella reparationskostnader innefattar inte åtgärder för att skydda mot 1/2 m snö. Betydligt enklare, både byggda hus i södra Europa, och underhållskostnader. Man kan, och gör, bo i enklare hus.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Gamla, billiga hus i Sverige behöver definitivt repareras, renoveras och underhållas. Ett billigt hus i Medelhavsomådet är oftast ok. Och eventuella reparationskostnader innefattar inte åtgärder för att skydda mot 1/2 m snö. Betydligt enklare, både byggda hus i södra Europa, och underhållskostnader. Man kan, och gör, bo i enklare hus.
Att ta in hsntverkare är extremt dyrt i norra Europa. Speciellt för småreparationer etc. I Södra och Östra Europa är det betydligt mer prisvärt. Kvalitén verkar dock varieta. Men det gör det även i Sverige.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Rumänien funderar jag på, kan jobba varannan vecka i Sverige heltid men siktar på halvtid, isf en vecka av fyra.
 
  • Gilla
EMIL Emil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.