5 547 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Vad får jag göra själv?
Det kan lätt bli en soppa, men man måste ha rutiner och delegeringar.TLovskog skrev:Att få ABL eller ABH kräver en del utbildning teoretiskt och en massa praktik, men vad gäller igentligen då för utbildning/praktikkrav om man arbetar under en annans behörighet?
Är den med behörighet ute och undersöker alla jobb gjorda utav obehöriga installatörer, innan godkännande av elanläggningen? Vad jag förstår så är detta upplägg med ett antal anställda utan behörighet som hänger på chefens behörighet vanligt, vilket borde bli en soppa för den med behörighet om han var tvungen att kontrollera allt.
Den behörige ska se till att den som han sätter på att utföra jobbet har tillräckliga kunskaper + att den som sätts att göra jobbet har ansvar för att inte göra jobb som denne inte klarar av.
Bara för att någon står för behörigheten innebär inte det att montören är helt utan ansvar.
Som jag har ordnat det så ska det finnas protokoll på alla installationer som görs, och det är både okulärbesiktning och provning som ska göras av montören innan ett jobb är klart.
Men det finns rekomendationer på hur man ska ordna jobben så att det inte blir en soppa.
Men sedan görs ju mycket jobb innan någon kommer och spikar upp grejorna, då har man redan kontrollerat och dimensionerat kabel/säkringar/central, så den biten behöver montören aldrig bry sig om.
Som Sverre skriver så använder man sig av en egenkontroll i branschen där man delar in de olika momenten i ett jobb.
Därefter skriver varje montör under och intygar att just deras moment är gjort enligt alla förordningar.
Det sätts därefter in i en Kvalitetskontroll pärm som lämnas till besiktningsman däreter till beställaren.
Har inte stött på någon montör som slarvat med något dom skriver under med sitt namn på.
Då är man bra dum och kan inte sova gott om nätterna.
Så går det ialafall till på de seriösa firmorna.
Därefter skriver varje montör under och intygar att just deras moment är gjort enligt alla förordningar.
Det sätts därefter in i en Kvalitetskontroll pärm som lämnas till besiktningsman däreter till beställaren.
Har inte stött på någon montör som slarvat med något dom skriver under med sitt namn på.
Då är man bra dum och kan inte sova gott om nätterna.
Så går det ialafall till på de seriösa firmorna.
ja jag har då aldrig skrivit under något sådant på mina tidigare arbetsställen, och det har inte varit några garageföretag precis, utan STORA välkända företag. senär det väl inte heller någon elektriker som vill vara "besvärlig" och tjata på arbetsledningen om att få skriva på papper...
Exakt, hela skalan finns garanterat representerad, precis som i andra yrken.
Skillnaden tycker jag är att vi(elektriker) ska se till att en såpass farlig del i vårat samhälle fungerar och är så säkert det kan vara med dagens teknik, och det får man inte fuska med anser jag!
Skillnaden tycker jag är att vi(elektriker) ska se till att en såpass farlig del i vårat samhälle fungerar och är så säkert det kan vara med dagens teknik, och det får man inte fuska med anser jag!
tyvärr är det ju så att man blir "besvärlig" om man påpekar att ingen (varken med eller utan) elbehörighet är utsedd att övervaka vad installatörerna gör. ingen kontrollerar heller att dom som arbetar med el har tex avd C osv... Det går bra tills det händer en olycka, då står dom där med skägget i brevlådan " vi hade ingen aning...."
Klicka här för att svara