På konsumentens sida
· 3 600 inlägg
Vi ställde sex kvalitetshammare mot varandra för att hitta den bästa och vad som skiljer dem åt i jakten på den bästa snickarhammaren.
Du kan läsa artikeln här: Test: Bästa hammaren när snickare och hemmafixare får avgöra
Du kan läsa artikeln här: Test: Bästa hammaren när snickare och hemmafixare får avgöra
Hur ska en bra hammare vara?
Jag intervjuade Mårten, som har arbetat som snickare i 33 år, och bad honom svara på 12 frågor om hammare. Se vad han tycker i videon!
Jag intervjuade Mårten, som har arbetat som snickare i 33 år, och bad honom svara på 12 frågor om hammare. Se vad han tycker i videon!
Redaktionen skrev:
Sätt en Estwing Titanhammare i händerna på honom.. Tyckte den vägde på tok för lite men, jisses, vilket driv det var i den. Verkade inte som armbågen tog stryk alls. Nåja, på tok för dyr dock, 6000:- Nej, jag fortsätter med min Estwing 16, läderhandtag och Vaughan 20 vid tuffare jobb. Det har jag använt i närmare 40 år, går några år till.Andrea Rosberg skrev:
vad dyr den var i sverige hitta den i england för 4460krR Rotekopp skrev:Sätt en Estwing Titanhammare i händerna på honom.. Tyckte den vägde på tok för lite men, jisses, vilket driv det var i den. Verkade inte som armbågen tog stryk alls. Nåja, på tok för dyr dock, 6000:- Nej, jag fortsätter med min Estwing 16, läderhandtag och Vaughan 20 vid tuffare jobb. Det har jag använt i närmare 40 år, går några år till.
@Marlen Eskilsson
Märkligt urval, varför inte göra ett professionellt urval istället. När det gäller Vaughan har ni valt den sämre modellen, varför? Och varför alla dessa 3 varianter på Estwing? Hade det inte varit bättre att bredda på urvalet istället för att koncentrera er på Estwing?
Ur ergonometrisk synpunkt är Estwing en katastrof. Absolut snyggaste hammaren men ...
Skaftet är totalt stumt, så alla vibrationer mm går rakt upp i underarmen. Kanske inte märks för en hobbysnickare men är det många spik som ska slås in under en längre tid så är det påtagligt. Har personligen minst 10 års erfarenhet av den sedan min tid som timmerman/snickare. Fördelen med den är att skaftet är oförstörbart, vilket var en fördel när man satte "plåtform", och då och då träffade skaftet järnbalkar mm. I alla andra lägen är Vaughan överlägsen.
Ska man ha en hammare med både bra driv och en effektiv stötdämpning rekommenderar jag den här modellen av Vaughan (inte den med glasfiberskaft som ingår i testen):
https://toolab.se/sv/products/vaughan-snickarhammare-tubstalskaft-16oz
16oz räcker mer än väl för den här hammaren, ytterst få tillfällen som en 20oz behövs på en Vaughan eftersom dess konstruktion ger ett extremt bra driv om man spikar med rätt "sving".
Hemligheten med Vaughan är att den har en rekyldämpning i form av en hickoryplugg i ögat med förlängning in i handtaget som förhöjer styrkan och mycket effektivt absorberar vibrationer. Typ som en gammal trähammare, men med ett helt annat driv.
Ang. kvaliteten på Vaughan så använder jag regelbundet min första Vaughan som jag köpte typ 1990, funkar perfekt fortfarande, jag har iofs "planat" huvudet som efter 35 års flitigt användande hade blivit lite "avrundat". Det är tom så att jag i vissa situationer föredrar min första Vaughan som har lite kortare skaft än min nuvarande som jag länkade till ovan
Redigerat:
Klicka här för att svara