Hej!
Jag förstår att detta kan upplevas som en ganska dum fråga, men det är väl bättre att iallafall försäkra sig än att vara oviss.
Det är så att jag har ett "extrarum" som jag har använt som ett sovrum lite provisoriskt. Det som har vart väldigt positivt är att jag sover extremt bra i detta rummet.
Det är väldigt svalt, ljuddämpat, mörkt och litet. Med bruset av frånluftsventilen så är det otroligt behagligt, så behagligt att jag tänkte börja använda det som sovrum.
Det som jag tänker på, vilket kan tyckas löjligt, är att ovanför detta rummet är det en vind som nås via en vindstrappa. Uppe på vinden finns det lösisolering. Jag sover med vindstrappen stängd, fast den tätar inte helt, utan är ett litet luftdrag.
Min fråga är om det på någon sätt skulle bli så att det kommer isolering in i rummet där jag sover via luftdrag? Vad jag förstår är isolering mest skadlig om den liksom blir manupilerad (d.v.s. att man rör på den eller liknande).
Det finns ventilation i rummet via en ventil som går till en frånluftvärmepump och sedan antar jag att det sugs in ny luft via springar i dörren/litet drag mot vinden.
Tack!
Jag förstår att detta kan upplevas som en ganska dum fråga, men det är väl bättre att iallafall försäkra sig än att vara oviss.
Det är så att jag har ett "extrarum" som jag har använt som ett sovrum lite provisoriskt. Det som har vart väldigt positivt är att jag sover extremt bra i detta rummet.
Det är väldigt svalt, ljuddämpat, mörkt och litet. Med bruset av frånluftsventilen så är det otroligt behagligt, så behagligt att jag tänkte börja använda det som sovrum.
Det som jag tänker på, vilket kan tyckas löjligt, är att ovanför detta rummet är det en vind som nås via en vindstrappa. Uppe på vinden finns det lösisolering. Jag sover med vindstrappen stängd, fast den tätar inte helt, utan är ett litet luftdrag.
Min fråga är om det på någon sätt skulle bli så att det kommer isolering in i rummet där jag sover via luftdrag? Vad jag förstår är isolering mest skadlig om den liksom blir manupilerad (d.v.s. att man rör på den eller liknande).
Det finns ventilation i rummet via en ventil som går till en frånluftvärmepump och sedan antar jag att det sugs in ny luft via springar i dörren/litet drag mot vinden.
Tack!
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Det låter som en god idé.J jhall skrev:
Mäter den sådan t.ex. om det finns skadliga partiklar i luften (typ isolering) också eller mer koldioxid nivåer m.m.? Vilken modell har du? Skulle helst vilja ha en utan en app men det är väl inte direkt lätt att få
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden






