Hej!

Jag förstår att detta kan upplevas som en ganska dum fråga, men det är väl bättre att iallafall försäkra sig än att vara oviss.

Det är så att jag har ett "extrarum" som jag har använt som ett sovrum lite provisoriskt. Det som har vart väldigt positivt är att jag sover extremt bra i detta rummet.

Det är väldigt svalt, ljuddämpat, mörkt och litet. Med bruset av frånluftsventilen så är det otroligt behagligt, så behagligt att jag tänkte börja använda det som sovrum.

Det som jag tänker på, vilket kan tyckas löjligt, är att ovanför detta rummet är det en vind som nås via en vindstrappa. Uppe på vinden finns det lösisolering. Jag sover med vindstrappen stängd, fast den tätar inte helt, utan är ett litet luftdrag.

Min fråga är om det på någon sätt skulle bli så att det kommer isolering in i rummet där jag sover via luftdrag? Vad jag förstår är isolering mest skadlig om den liksom blir manupilerad (d.v.s. att man rör på den eller liknande).

Det finns ventilation i rummet via en ventil som går till en frånluftvärmepump och sedan antar jag att det sugs in ny luft via springar i dörren/litet drag mot vinden.

Tack!
 
  • Klädkammare med hyllor fyllda med kläder, en madrass lutad mot väggen och hängande kläder och väskor på krokar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsöppning i takhörnet av ett rum, omgiven av vit taklist, med ett mörklagt hörn av väggen inklusive synlig dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varningsskylt från Sjömarkens Isolering: "Gå inte i isoleringen!" med markering för installerad lösfyllnadsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindöppning med trätrappa och synlig lösisolering på vindsgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindstrappa som leder till ett loft med trägolv och synlig isolering på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa som leder upp till en mörk vind, omgiven av klädhängare och hyllor med förvaringskorgar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att du kan fortsätta sova där ( i klädkammaren?) utan att oroa dig, själv vill jag ha sovrum med tillluft och morgonsol
 
  • Gilla
  • Älska
mrbackstrom och 6 till
  • Laddar…
Köp en luftkvalitetsmätare om det är det du är orolig över. Jag har en airthings som ger all data man kan tänka sig. Jag tror dock att det är mer mental påverkan man ska vara orolig över här =)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F
Varför inte täta luckan?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker att du kan fortsätta sova där ( i klädkammaren?) utan att oroa dig, själv vill jag ha sovrum med tillluft och morgonsol
F Fideliox skrev:
Varför inte täta luckan?
Det kan jag absolut göra, går det bra med motsvarande tätningslist för dörrar (tänk altan/ytterdörr)?
 
  • Gilla
D-Lundmark och 4 till
  • Laddar…
J jhall skrev:
Köp en luftkvalitetsmätare om det är det du är orolig över. Jag har en airthings som ger all data man kan tänka sig. Jag tror dock att det är mer mental påverkan man ska vara orolig över här =)
Det låter som en god idé.

Mäter den sådan t.ex. om det finns skadliga partiklar i luften (typ isolering) också eller mer koldioxid nivåer m.m.? Vilken modell har du? Skulle helst vilja ha en utan en app men det är väl inte direkt lätt att få ;)
 
F
M Mihdrin skrev:
Det kan jag absolut göra, går det bra med motsvarande tätningslist för dörrar (tänk altan/ytterdörr)?
Ja absolut.

Kolla också så det är tätt i ramen, ser ut som att där är lite isolering redan dock men kolla det iaf.

Uppfällbar trappa och träfoder med pilar som pekar mot otätheter i ramen där även isolering syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mihdrin
  • Laddar…
Airthings view plus har jag, den har skärm är man kan se det man vill se plus en app där du får långtidsdata. Den är rätt dyr men jag köpte den när den var nedsatt en tusenlapp vill jag minnas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
De ska inte vara någon fara om inte luckan är uppen å man är inne på isoleringen varje dag..
Skulle inte kalla de för extra rum, mer klädkammare eller garderob möjligen även förråd..
 
  • Gilla
mrbackstrom och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.