Jag har tänkt dra ut el i vårt blivande garage. Vad får jag göra själv? Min tanke är, elcentral på väggen, kabel till lysrör, tre-fas och motorvärmare ska spikas på väggen. Med andra ord, all el utanpåliggande, inget innbyggt i väggarna! Att jag inte får koppla in och i centralen fattar jag, men får jag spika upp allt och låta en elektriker sköta kopplandet, borde spara en del pengar?

Tyvärr  :'( så får du inte göra någonting alls. Detta har varit uppe ett antal gånger, kolla på forumet.

Får jag inte ens spika upp kablen själv? En annan fråga, hur är el-centralerna som säljs på jula/biltema? Är de skrot eller är det samma grejor com elfirmorna säljer. De kostar ca 1500, är det billig eller dyrt?

Granit999 skrev:
Tyvärr  :'( så får du inte göra någonting alls. Detta har varit uppe ett antal gånger, kolla på forumet.
Är en "kvällsarbetande" elektriker ok? Gäller hans behörighet utanför jobbet?

Bara om hans chef (som innehar ansvarsförsäkringen) godkänner det, så vitt jag förstår.

Däremot så är det ju ganska vanligt att man kan diskutera med en elektriker (i förväg, innan man gjort något) och att han tillåter att man drar rör etc. själv. Och sedan kommer och kopplar ihop det hela. Detta är egentligen olagligt, men som sagt ganska vanligt.

Tack för det, då kan jag nog göra som jag tänkt!

RilleRock
hempularen skrev:
Bara om hans chef (som innehar ansvarsförsäkringen) godkänner det, så vitt jag förstår.
Helt korrekt om inte den "kvällsarbetande" själv har ABL.

hempularen skrev:
Öhh, var står detta??
I alla förordningar om el och jobben är att man ska behörighet... är du elektriker har du väl behörigheten hela tiden? Eller? Gäller den bara vissa timmar om dygnet?
Har inte sett nånstans att jobbet måste beställas genom en firma utan bara att det är en behörig elektriker.

Benny_o_Lina skrev:
Öhh, var står detta??
I alla förordningar om el och jobben är att man ska behörighet... är du elektriker har du väl behörigheten hela tiden? Eller? Gäller den bara vissa timmar om dygnet?
Har inte sett nånstans att jobbet måste beställas genom en firma utan bara att det är en behörig elektriker.
En behörighet är en behörighet och har man "ABL" så får man jobba när helst man vill. Dock kan alltså en installatör arbeta under någon annans behörighet exempelvis sin chef om denne i sin tur har rätt behörighet.

Sen finns det lite mer finsilt och annat trevligt men principen är ungefär som ovan.

För att förtydliga det hela så brukar alltså vanliga "elektriker", anställda alltså inte ha ABL behörighet. Dom får alltså inte göra ett skvatt mer än vad du som lekman får göra enligt installatörsförordningen. Däremot får dom som elyrkesmän jobba under en behörig installatörs överinseende. Detta gäller givetvis inte om dom gör svartjobb på sidan om. Det är lika olagligt som att du själv skulle göra samma jobb.

ANDHOL skrev:
[quote author=Benny_o_Lina link=1140546816/0#7 date=1140768098]
Öhh, var står detta??
En behörighet är en behörighet och har man "ABL" så får man jobba när helst man vill. Dock kan alltså en installatör arbeta under någon annans behörighet exempelvis sin chef om denne i sin tur har rätt behörighet.

Sen finns det lite mer finsilt och annat trevligt men principen är ungefär som ovan.[/quote]

Tack för ett bra svar.. det förklarar min fråga iallafall... En del svar är lite otydliga här ibland..

en elektriker kan ha behörighet men ingen försäkring som nämnts tidigare, händer det något så får han personligen stå för kostnaderna :(

jag har ABH och har varit anställd där någon annan stått för behörigheten, har spekulerat i vad som gäller om jag gör "fel" jämfört med en elektriker utan behörighet...
har jag då större ansvar?

Att få ABL eller ABH kräver en del utbildning teoretiskt och en massa praktik, men vad gäller igentligen då för utbildning/praktikkrav om man arbetar under en annans behörighet?

Är den med behörighet ute och undersöker alla jobb gjorda utav obehöriga installatörer, innan godkännande av elanläggningen? Vad jag förstår så är detta upplägg med ett antal anställda utan behörighet som hänger på chefens behörighet vanligt, vilket borde bli en soppa för den med behörighet om han var tvungen att kontrollera allt.

RilleRock
TLovskog skrev:
Att få ABL eller ABH kräver en del utbildning teoretiskt och en massa praktik, men vad gäller igentligen då för utbildning/praktikkrav om man arbetar under en annans behörighet?

Är den med behörighet ute och undersöker alla jobb gjorda utav obehöriga installatörer, innan godkännande av elanläggningen? Vad jag förstår så är detta upplägg med ett antal anställda utan behörighet som hänger på chefens behörighet vanligt, vilket borde bli en soppa för den med behörighet om han var tvungen att kontrollera allt.
Det tar elbesiktningen hand om.
På vårt företag har över 50% ABL så oftast är det alltid ngn ute på "bygget" som ledande montör som har behörigheten.
I övrigt så dubelkollar vi med mer erfarenhet alltid de yngre automatiskt då man är rädd om företagets rykte, rädd om elsäkerheten samt att det blir ett estetiskt snyggt jobb.

Det är samma som att få göra jobb inom teleanläggningar så måste ngn på företaget ha ett telecertifikat.
Vissa beställlare kräver att alla har det som skall jobba med det.
Men nu snackar vi inte husbyggen.

där jag jobbar nu är det någon i andra änden av landet som står för behörigheten. hörde att han eventuellt jobbade utomlands nu, lite svårt att för honom att utöva någon kontroll av elektrikerna då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.