Närbild på ett svart plasthjul med smuts och hårtrådar fast i hjulaxeln på en hushållsapparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en svart knapp med slitage och utspridda trådar eller fibrer. En finger vidrör knappen, bakgrunden är suddig.
Skapa konto

Dammsög och kändes va trögt det går, vänder på den och tanteens hår är helt inlindat, går inte å dra ut.
Kan man bända i sidled så dom ploppar ut eller har man sönder dem?

Hur ser det ut här, det sitter inte en skruv där? En närbild av en skruvplats utan skruv, omgiven av damm och smuts, med en finger pekande mot hålet, markerad med en blå pil.
Skapa konto

Centano Centano skrev:
Hur ser det ut här, det sitter inte en skruv där?[bild]
Nä det är nog mer som en axel på båda sidor.

A A-Man_08 skrev:
Löste ett liknande problem genom att skära av håret med rakblad och dra loss det med en spetstång, gick fint.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Det kanske är så att man trycker ut/in axeln genom hjulet med ett dorn t ex?. Om axeln inte är låst dessutom.
Annars är som sagt rakblad och tång det manuella projektet.
Troligen för mycket plast där, men hår kan också brännas bort (men luktar illa). Kanske smal lödkolv eller "glödtråd" med ett kraftigt batteri?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kläm ihop de båda halvmånarna med en näbbtång, så får du ut hela hjulfästet. Går säkert lättare att lösa resten när den är lös.

Intet Intet skrev:
Kläm ihop de båda halvmånarna med en näbbtång, så får du ut hela hjulfästet. Går säkert lättare att lösa resten när den är lös.
Klämma på båda sidor mot hjulet?

A A-Man_08 skrev:
Klämma på båda sidor mot hjulet?
Nej nej. På "centrumbulten" i bild 1

Bågfilsblad river bra..

Intet Intet skrev:
Går hjulet då att plocka ur fästet?
Jag tänkte försöka böja å kända så lite som möjligt man vet aldrig med gammal plast.

ja men ta bort hårstråna bara. du har redan fått tips om hur det går till. gjort på en minut.

och ingår i normalt underhåll av en dammsugare.

irriterande att det skall behövas:)? javisst!

• Haha
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Elda bort dom. Med en tändare. Men bara snabbt, så du inte eldar upp hjulet

A A-Man_08 skrev:
Går hjulet då att plocka ur fästet?
Jag tänkte försöka böja å kända så lite som möjligt man vet aldrig med gammal plast.
Allting har en risk.
Tänkte att det är lättare att pilla bort hår när du har hjul och fäste i handen.

rakt09 rakt09 skrev:
ja men ta bort hårstråna bara. du har redan fått tips om hur det går till. gjort på en minut.

och ingår i normalt underhåll av en dammsugare.

irriterande att det skall behövas:)? javisst!
Om det bara var att plocka bort så hade inlägget inte skrivits det sitter hårt tvinnat och lossnar inte med tång.
Därför tänkte jag få bort hjulet, från hjulhuset, att ta bort hjulhuset från chassiet kommer inte hjälpa om det ändå inte går att plocka bort hjulet från dess insida.

Som sagt det brukar gå att bända på hjul av denna typ så ploppar de ut. bänder jag och skiten spricker då är hela dammsugaren förstörd så jag tänkte om någon vet säkert.

A A-Man_08 skrev:
Om det bara var att plocka bort så hade inlägget inte skrivits det sitter hårt tvinnat och lossnar inte med tång.
Därför tänkte jag få bort hjulet, från hjulhuset, att ta bort hjulhuset från chassiet kommer inte hjälpa om det ändå inte går att plocka bort hjulet från dess insida.

Som sagt det brukar gå att bända på hjul av denna typ så ploppar de ut. bänder jag och skiten spricker då är hela dammsugaren förstörd så jag tänkte om någon vet säkert.
Skär av med rakblad och vrid hjulet samtidigt som du drar loss det med tången, det enklaste sättet är oftast det bästa.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.