aprilia-tobbe skrev:
Frågan är hur den oanvända vvb i 1300l tanken på verkar ett sådant system?
Vad tror du? Man pluggar ju och sen är det massor med isolering runt om. Då bör väl inte en tom beredare inuti en tank påverka negativt?

Vad tror du? Man pluggar ju och sen är det massor med isolering runt om. Då bör väl inte en tom beredare inuti en tank påverka negativt?

Nä jag tycker inte det.Borde ju bara ta bort volym.

Fyll den med vatten innan den pluggas så funkar den som värmemagasin i tanken och får samma temp som övriga vattnet i tanken = ingen volymförlust.

Det har du ju rätt i jaarmannen. Svårt att se det framför sej men det borde funka som du säger: Ingen volymförlust. Bara lite långsamma upptill. Då kanske man skulle fylla den med destillerat vatten?
Vad är fördelarna med att ha en liten 1a tank med beredare och en stor 2a tank och viceversa? Sommar och vinter.

Redigerat:
Nja, alltså ... plugga en beredare fylld med vatten kommer att spricka när den värms upp till 100°C pga expansion av vatten i en tät behållare :eek:

Men du bör heller inte ha den tom pga omgivande tryck, speciellt om du har ett övertrycks-system, då finns risk att den kan att bli ett russin med tiden :eek:

Jag skulle nog ta ur den ur tanken om den inte ska användas om inte annat för att minimera risk för komplikationer i framtiden, man vill ju inte riva och bygga om i onödan i sin värmeanläggning :p

Dom flesta tankar är ganska lätta att plocka ur beredararna på :rolleyes:

/R

Hej igen! rog_ohl: Jag funderar fortfarande och kanske skulle koppla som du. 1300L som tank 1. Sedan ha tank 2 och 3 parallellkopplade fast i serie till 1:an. Du stänger bara av 2an och 3an under sommaren och är nöjd?

Alternativt funderar jag på att ha 500L med beredare som 2 och 500L utan beredare som 3 i serie och dom två parallellkopplade mot 1an. tank 2 och 3 blir ju som en tank på 1000L. Då blir ju flödet jämnare mellan 1:an och 2,3an. 1300L/1000L.

Alternativ 3: 1300L som 1. 500L utan beredare som 2 och 500L med beredare som 3. Alla i serie och då borde tank 3 funka som en förvärmare av tappvarmvattnet. Blir då en hög tank på 2300L med en beredare överst och 1/3 del från botten. Inte ända nere i botten men så långt ner som jag kan komma. Blir då min förvärmare.

Idéer?

CHEMAS skrev:
Hej igen! rog_ohl: Jag funderar fortfarande och kanske skulle koppla som du. 1300L som tank 1. Sedan ha tank 2 och 3 parallellkopplade fast i serie till 1:an. Du stänger bara av 2an och 3an under sommaren och är nöjd?
Jag valde att göra den kopplingen då jag har beredare i 2 tankar

Tank 2 & 3 parallella i serie med tank1, dvs tank1 töms alltid sist oavsett, VVB i tank2 fyller tank1-VVB så länge det finns energi i tank2&3, på så vis får jag ut all energi som VV även på sommaren ur alla tankar ;)

Jag behöver inte "ratta" om till sommar och vinterläge, men jag får samtidigt fördelarna av att ha ett seriesystem på vintern

Så är ser mitt system ut nu, Ventil V1 och V3 är stängda vid normal drift året runt

De ventiler är bara till för om jag av någon anledning vill köra alla parallellt, eller bara köra med tank1 eller bara med tank2&3 av någon okänd anledning som jag inte vet idag :p

Gör gärna en ritning så är det enklare att förstå hur du tänker :rolleyes:

/R

Alternativ 2. På sommaren kan jag stänga av 2o3 med kulventilen under 3an och bara använda mej av 1an. Borde funka bra?

• pks.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Funkar inte alls eller rättare sagt småburkarna kommer inte att laddas.

Sen kan man fråga sig varför man vill minska volymen sommartid?

Kommer dom inte laddas?? Varför inte då?

Jag har fått för mej att det är slöseri att ha flera tankar inkopplade sommartid då vvuttaget är större än värmeuttaget. Skiktet pajjar ju när man har beredare i tank?

Är det bättre att koppla som rog_ohl gjort?

Därför att vattnet möter större motstånd genom småburkarna än tank 1. Monterar man två eller flera tankar parallellt måste rören dras så att lika lång väg fås genom alla tankar, så känsligt är det. Här försöker du tvinga upp kallare vatten från tank 2 till 3, det blir tvärstopp.

Har du dålig skiktning behövs ju ännu större volym.

2an och 3an är ju i serie så då laddas inte 3an förens 2an är varm. Inga problem.

Hur tycker du jag bör koppla Matss?

Och hur får du tvåan varm när allt vatten går via ettan??

Sälj småburkarna och köp en begagnad 1500 eller liknande, jag tycker att det är bortkastat arbete och pengar att koppla in så små tankar. Den kan du sen sätta i serie eller parallellt .

Om jag flyttar anslutningarna längst ut på linan så borde ju pumpen ladda småtankarna också? Är ju faktiskt inte så att småtankarna är några speciella flaskhalsar. Det är ju rören i så fall.

Någon som har erfarenhet av olika stora tankar?

rog_ohl:

Om det är som matss säger om volym och vvb. Borde du inte tjäna på att öppna kulventil 1 och 3 på sommaren så värmen jämnar ur sej? Du kanske har provat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.