310 428 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Fantastiskt vacker trädgårdA Abies koreana skrev:[bild] [bild]
Dammen som i år fyller 18 år. I bakgrunden blommar Hemerocallis lilioasphodelus den gula dagliljan som fanns i otaliga svenska trädgårdar förut innan vi översköljdes av de amerikanska hybriderna. Det finns uppgifter om att den odlades i Uppsala botaniska trädgård redan i slutet på 1600-talet.
I dag har båda våra Austin-rosor slagit ut! 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Och där kom den! Ser kanske inte helt superfräsch ut, men den tar sig nog till nästa år....A Abies koreana skrev:Kollade annonsen och du som kund får inspektera plantan men jag skulle slå till. De har förstås köpt den som lockvara men det behöver inte alls vara fel. Den är inte alldeles lätt att få tag på om man inte handlar från utlandet så ja, det är ett tillfälle.
Ge den goda förutsättningar, den blommar bättre i lite mera sol, växer långsamt men är alltid vacker i sitt uppträdande.
Logga in
Skapa konto
Den ska bo till vänster om den "vanliga" Rhododendronen, hur mycket plats behöver den?
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Va´roligt att du återkom när du fått din `Koichiro Wada` 
Såvitt jag kan se från bilden ser den hur fin ut som helst ! Den har blommat och jag ser någon frusen blomknopp, den kan du försiktigt ta bort. Om du vill spara lite energi för plantan så kan du knipsa av fröställningarna. Ta ett stadigt grepp, tummen och pekfingret vid basen och bryt tills det knäcker till. Det man bör vara varsam med så man inte bryter av är de nya (olikfärgade) bladen som kommer upp precis där.
Ge den ordentligt med utrymme, min planta som är ca 15 år är numera 1,5 m bred, gräv så mycket du orkar och plantera den inte för nära den andra Rhododendron. De växer och ögat bedrar när plantorna är små.
Du kan gärna låta surjordsbädden gå ihop med den andra.
Lycka till med en superb Rhododendron!
Såvitt jag kan se från bilden ser den hur fin ut som helst ! Den har blommat och jag ser någon frusen blomknopp, den kan du försiktigt ta bort. Om du vill spara lite energi för plantan så kan du knipsa av fröställningarna. Ta ett stadigt grepp, tummen och pekfingret vid basen och bryt tills det knäcker till. Det man bör vara varsam med så man inte bryter av är de nya (olikfärgade) bladen som kommer upp precis där.
Ge den ordentligt med utrymme, min planta som är ca 15 år är numera 1,5 m bred, gräv så mycket du orkar och plantera den inte för nära den andra Rhododendron. De växer och ögat bedrar när plantorna är små.
Du kan gärna låta surjordsbädden gå ihop med den andra.
Lycka till med en superb Rhododendron!
Medlem
· Västmanland
· 461 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 461 inlägg
Här välkomnar vi påpekanden om felaktigheter, det är oftast så man lär sig något! Men, vad är det då?topsiekret skrev:
Edit: Var tvungen att googla. Jag har givetvis missförstått sambon, dessa växer bredvid ett gäng stockrosor
Min Wada har också kommit. Eftersom den ska bo i en plantering jag ska göra till mn man och jag inte ens planerat klart den tänkte jag plantera i en kruka så länge. En 20 literskruka bör räcka tycker jag.
Dessutom har Maiden's blush slagit ut.
Logga in
Skapa konto
Dessutom har Maiden's blush slagit ut.
Logga in
Skapa konto
Vad bra, det håller jag med omK Klabbarparn skrev:
Nu blommar de lite meraaaaa….