310 326 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Sant, så borde det ju givetvis vara. Har funderat på det tidigare. Sökte nu snabbt igenom miljöbalken där detta bestäms men hittade dock inget undantag för trädgårdar. Nån som vet? Då är ju iofs frågan om TS orkidéer står i trädgården eller bara på tomten. Om man nu ska vara petimeter. Men som sagt, oavsett det hade jag klippt efter att de fröat av sig.W witten skrev:
Det är utanför vår tomt, och delvis utanför fastigheten p.g.a. landhöjningen. Jag har inte järnkoll på juridiken här, men som jag förstått det tillfaller landhöjningen "byalaget" som är här och tittar till varje år. Under de minst 80 år denna yta har klippts av oss har ingen haft synpunkter på att det klipps. Även om det skulle vara formellt fel så kommer vi fortsätta då det vore trist om det växer igen. Både för oss och för den del av allmänheten som mot all förmodan skulle irra sig ner till denna strand, eller komma via båt. Dessutom gissar jag att det är tack vare klippningen vi nu har fridlysta orkidéer där.harry73 skrev:
Men detta är o.t. för tråden. Jag är tacksam för de svar jag fått. Vi fortsätter klippa runt blommorna tills de är utblommade.
Gullregn:
Några liljor (eller?), så magnifika!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några liljor (eller?), så magnifika!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tror TS tycker inte lite off topic är så farligtB bakterie skrev:Det är utanför vår tomt, och delvis utanför fastigheten p.g.a. landhöjningen. Jag har inte järnkoll på juridiken här, men som jag förstått det tillfaller landhöjningen "byalaget" som är här och tittar till varje år. Under de minst 80 år denna yta har klippts av oss har ingen haft synpunkter på att det klipps. Även om det skulle vara formellt fel så kommer vi fortsätta då det vore trist om det växer igen. Både för oss och för den del av allmänheten som mot all förmodan skulle irra sig ner till denna strand, eller komma via båt. Dessutom gissar jag att det är tack vare klippningen vi nu har fridlysta orkidéer där.
Men detta är o.t. för tråden. Jag är tacksam för de svar jag fått. Vi fortsätter klippa runt blommorna tills de är utblommade.
Är det er fastighet och har ni klippt det som gräsmattan under 80 år (sedan 40-talet?), borde det väl räknas som tomt om ni inte fick er tomtgräns bestämt vid ett senare tillfälle. Men det kan vara bra att hålla lite koll på fridlysta arter ifall någon skulle ville jävla med er och anmäler er till länsstyrelsen.
I den mån ni ska klippa, oavsett om ni får eller inte, det lägger jag mig inte i. Fortsätt klippa runt dem medan de blommar. Väldigt många orkidéer behöver hävdad mark. Nu vet jag inte om dessa är en sådan art men mkt troligt. Det var vanligt med bete på försommaren fram till mitten / slutet av juli på strandängar och det gynnar floran. Att klippa gräset kan ge liknande effekt, tex görs detta på många platser för att försöka återskapa miljön för flera orkidéarter.B bakterie skrev:Tack, jag håller med efter att ha googlat "fläcknycklar". Dessa växer på en 20-30m bred, gräsbeväxt strand mot östersjön. Stranden är ca 200m lång, och de växer i ett 2-3m brett band ungefär mitt emellan vattnet och skogsbrynet utmed hela sträckan.
Vi vill gärna hålla efter gräset här, så vi brukar klippa denna strand. Så vad är bäst strategi här, med avseende på fridlysningen? Just nu tänker jag att vi kan klippa runt blommorna medan de blommar. De står ganska glest, så det går med en liten klippare. Det tar lite längre tid, men det kan vi stå ut med. När de är utblommade borde vi kunna klippa som vanligt. Förra året körde svågern över alltihop med åkgräsklipparen, helt ovetandes om dessa blommor, och de överlevde det också. Klipper vi efter blommningen borde det vara lugnt, kan jag tycka. Vad säger trådens expertis? Förslag?
Jag tror fastigheten köptes på 30-talet, och vi är nu tredje generationen som klipper gräs här. Ursprungsstugan som fortfarande står på fastigheten är från 1800-talet. Om det är tillräckligt för att räknas som tomt, så är det väl bra, tänker jag. Men den aktuella gräsmattan är inte i direkt anslutning till någon bostad/stuga på fastigheten. Jag vet inte om det spelar roll för huruvida det räknas som tomt eller inte.harry73 skrev:
Gult och Lila är så j**la snyggt ihop, det är väl därför som krokusar kommer upp i grupper om dessa färger?MariaiÖstergötland skrev:
Synd att Lupinen är så hatad.... jag älskar den, men försöker att begränsa i min trädgård, och efter vad jag ser och har sett så kommer slåttermaskinen på alla vägslänter och kapar den strax efter blomning = långt innan den går i frö, så jag kan personligen inte se att den är ett sånt stort problem. Har alltid älskat dess regnbågsfärger sen jag var liten och reste ofta till Dalarna och Hälsingland på bilsemester med föräldrarna, det fanns gott om lupiner redan då på slänterna.
Brandliljorna, eller vad det är, är verkligen vackra som Primadonnor
Nu börjar rostiderna.. igår slog två av våra ut.. (inte fullt utslagna än, men det är bara början än..)
Flammentanz, klätterros är detta

Schneewittchen (Ev Climbing iceberg, hur ser man skillnad?) slog oxå ut igår
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Flammentanz, klätterros är detta
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Schneewittchen (Ev Climbing iceberg, hur ser man skillnad?) slog oxå ut igår
Det är den här årstiden när allt händer på en gång, jag blir nästan lite yr (tips, lyssna på Sommaren av Vivaldi).
Pioner igår, pioner idag.
Pioner igår, pioner idag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dammen som i år fyller 18 år. I bakgrunden blommar Hemerocallis lilioasphodelus den gula dagliljan som fanns i otaliga svenska trädgårdar förut innan vi översköljdes av de amerikanska hybriderna. Det finns uppgifter om att den odlades i Uppsala botaniska trädgård redan i slutet på 1600-talet.
Just nu blommar vår rhododendron.
Och så några andra växter, ett gäng gula "trumpeter"...
...några lila...
...och några röda.
Logga in
Skapa konto
Och så några andra växter, ett gäng gula "trumpeter"...
Logga in
Skapa konto
...några lila...
Logga in
Skapa konto
...och några röda.
Logga in