310 601 läst ·
2 712 svar
311k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Lite fler Pionbilder.
De senaste dagarnas åskväder och rejäla regnskurar har fått dem att blomma ut ordentligt.
Blommorna är ganska tunga så stjälkarna orkar inte hålla upp dem ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De senaste dagarnas åskväder och rejäla regnskurar har fått dem att blomma ut ordentligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blommorna är ganska tunga så stjälkarna orkar inte hålla upp dem ordentligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad tycker ni om denna buskros egentligen? När den blommar är den ju himla söt, men jag upplever att blomningen är väldigt kort (blommorna hinner knappt slå ut innan de börjar se lite halvdassiga ut) och resten av tiden är den risig och tråkig. Vi har tänkt länge att gräva upp hela alltet. Den står dock inte i vägen eller har någon dum placering, så vi har inte bestämt oss. 
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har haft en liknande ros. Blommade kort tid, blommorna tålde inte regn och den skräpade mycket. Den blev ofta ful efter blomningen. Efter att jag grävt upp och kastade den upptäckte jag att jag saknar den. Det var ingen bra idé att ta bort rosen.
Vi har en liknande buskros, dock inte lika stor.
Den är bara i vägen när man klipper gräs, då man alltid lyckas fastna i taggarna, och den ser risig ut stora delar av året. Jag är mer sugen att ta bort den än min fru, så den får vara kvar en stund till.
Vi hade en buskros i en annan del av trädgården förut men den var stor och "vildvuxen" och grävdes bort.
Logga in
Skapa konto
Den är bara i vägen när man klipper gräs, då man alltid lyckas fastna i taggarna, och den ser risig ut stora delar av året. Jag är mer sugen att ta bort den än min fru, så den får vara kvar en stund till.
Vi hade en buskros i en annan del av trädgården förut men den var stor och "vildvuxen" och grävdes bort.
Här är det nog också frun som är mest motvalls.Keiller skrev:
Vi har en liknande buskros, dock inte lika stor.
[bild]
Min fru är nog den som oftast gräver och bökar i trädgården, även om vi ibland hjälps åt. Men ibland sköter hon det på egen hand. Ett par jättestenar och en stubbe försvann för några veckor sen, då jag var på jobbet, då tog hon bilen till hjälp och drog upp och bort med hjälp av bogserlinanMariaiÖstergötland skrev:
Krutkärring du har! Jag har också huvudansvar för vår trädgård, men med halva makens kroppsvikt, relativt nyopererad och utan körkort måste jag ibland hojta på gubben.Keiller skrev:
Min mamma dog hastigt förra våren, vid blott 51 års ålder. Hela mitt liv har hon funnits och hon har alltid odlat vita änglatrumpeter. Jag ”ärvde” en förra året, den blommade inte men höll sig välmående in på hösten och vinterförvaring.
Vinterförvarade den i mitt växthus. Började vattna på våren. Ingenting hände… nåå, mitt växthus heter kyrkogårn av en anledning. Så den stod kvar. Började växa nåt litet, ogräs? Men jag rensade inte bort det, ville se vad som kom. Ibland så frösår sig andra roliga saker. Efter att karaktärsbladen kom kände jag igen den… Så himla glad!
Jag hoppas nu att växten kan vara kvar hos mig länge och föröka sig. Så vacker. Min lilla mamma-planta. ❤️
OBS! vet att det råder viss förväxling vad gäller spikklubba versus änglatrumpet. I mitt fall så har dessa alltid kallats änglatrumpet, men jag kan väl slänga in det vetenskaplig namnet för att stävja förvirring,
Datura stramonium. Hoppas ni alla har en fin sommarkväll!
Vinterförvarade den i mitt växthus. Började vattna på våren. Ingenting hände… nåå, mitt växthus heter kyrkogårn av en anledning. Så den stod kvar. Började växa nåt litet, ogräs? Men jag rensade inte bort det, ville se vad som kom. Ibland så frösår sig andra roliga saker. Efter att karaktärsbladen kom kände jag igen den… Så himla glad!
Jag hoppas nu att växten kan vara kvar hos mig länge och föröka sig. Så vacker. Min lilla mamma-planta. ❤️
Logga in
Skapa konto
OBS! vet att det råder viss förväxling vad gäller spikklubba versus änglatrumpet. I mitt fall så har dessa alltid kallats änglatrumpet, men jag kan väl slänga in det vetenskaplig namnet för att stävja förvirring,
Datura stramonium. Hoppas ni alla har en fin sommarkväll!