310 331 läst ·
2 712 svar
310k läst
2,7k svar
Vad blommar nu i trädgården? (Fototråd)
Vallmor!! Kan inte få nog av dem även om vissa tycker de är ogräs. Har räknat (knoppar, utslagna och överblommade) till drygt 160 st på tre olika platser. Har köpt rosa och vit storvallmo- de rödorangea är uppgrävda och flyttade från vår gamla sommarstugetomt och min pappa mindes dem från sin barndom på just den platsen. De rosa och vita tar sig inte.
Dock grävde jag upp vad jag trodde var storvallmo från en ödetomt nästgårds, men det är en annan sort (bild 2) med dubbla, tredubbla, kronblad annan färg i mitten och saknar mörka fläckar. Mycket vackra, skulle vilja ha fler.
Har vänt ner frökapseln i jorden efter blomning, det funkar utmärkt på t ex gullvivan om man vill ha många, men med vallmorna vete sjutton.
Kan de behöva jordförbättring? Att gräva upp och flytta vallmo är ju skitsvårt, kanske en av fem som överlever.
Dock grävde jag upp vad jag trodde var storvallmo från en ödetomt nästgårds, men det är en annan sort (bild 2) med dubbla, tredubbla, kronblad annan färg i mitten och saknar mörka fläckar. Mycket vackra, skulle vilja ha fler.
Har vänt ner frökapseln i jorden efter blomning, det funkar utmärkt på t ex gullvivan om man vill ha många, men med vallmorna vete sjutton.
Kan de behöva jordförbättring? Att gräva upp och flytta vallmo är ju skitsvårt, kanske en av fem som överlever.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Den är fin .. punktJiji skrev:
Här är en annan vallmo. Jag funderar på om det här kan vara P. orientale? Jag blir alltid så förvirrad av de tre sorterna som jag inte riktigt kan skilja från varandra. Men avsaknaden av tydlig fläck på kronbladen gör att jag börjar luta åt orientale. Men jag tycker inte att knopparna beter sig riktigt som de borde...
Någon expert på papaver som kan hjälpa mig? [bild]
Någon som kan identifiera denna?
Jag har förstått att det är någon slags orkidé. "Adam och Eva" eller "Jungfru Marie Nycklar", kanske? Det växer drösvis av dem på sommarstugetomten. Det ställer till det lite med gräsklippningen. För visst gör fridlysningen att man inte får köra över dem med gräsklipparen?
Här är en lite utzoomad och suddig bild som visar en bråkdel av beståndet:
Logga in
Skapa konto
Jag har förstått att det är någon slags orkidé. "Adam och Eva" eller "Jungfru Marie Nycklar", kanske? Det växer drösvis av dem på sommarstugetomten. Det ställer till det lite med gräsklippningen. För visst gör fridlysningen att man inte får köra över dem med gräsklipparen?
Här är en lite utzoomad och suddig bild som visar en bråkdel av beståndet:
Logga in
Skapa konto
Lägenhetsfixare
· Skåne
· 237 inlägg
Det ser ut som Fläcknycklar. Så vackert! Den är fridlyst, som i det närmaste alla orkidéer som växer vilt i Sverige.
Tack, jag håller med efter att ha googlat "fläcknycklar". Dessa växer på en 20-30m bred, gräsbeväxt strand mot östersjön. Stranden är ca 200m lång, och de växer i ett 2-3m brett band ungefär mitt emellan vattnet och skogsbrynet utmed hela sträckan.
Vi vill gärna hålla efter gräset här, så vi brukar klippa denna strand. Så vad är bäst strategi här, med avseende på fridlysningen? Just nu tänker jag att vi kan klippa runt blommorna medan de blommar. De står ganska glest, så det går med en liten klippare. Det tar lite längre tid, men det kan vi stå ut med. När de är utblommade borde vi kunna klippa som vanligt. Förra året körde svågern över alltihop med åkgräsklipparen, helt ovetandes om dessa blommor, och de överlevde det också. Klipper vi efter blommningen borde det vara lugnt, kan jag tycka. Vad säger trådens expertis? Förslag?
Vi vill gärna hålla efter gräset här, så vi brukar klippa denna strand. Så vad är bäst strategi här, med avseende på fridlysningen? Just nu tänker jag att vi kan klippa runt blommorna medan de blommar. De står ganska glest, så det går med en liten klippare. Det tar lite längre tid, men det kan vi stå ut med. När de är utblommade borde vi kunna klippa som vanligt. Förra året körde svågern över alltihop med åkgräsklipparen, helt ovetandes om dessa blommor, och de överlevde det också. Klipper vi efter blommningen borde det vara lugnt, kan jag tycka. Vad säger trådens expertis? Förslag?
Intressant problem. Jag tycker fridlysning är ett ganska trubbigt skydd. Å ena sidan hindrar det folk från att plocka dom så de försvinner å andra sidan får man inte plocka dom för att försöka hjälpa dom att spridas. Tror också många markägare som får reda på att det finns nåt fridlyst på ägorna ser till att det råkar ’försvinna’ för att slippa problem.
Till ditt problem hör väl också att om ni inte klipper gräset så kommer troligen gräsarterna ta över och döda örterna. Intressant att veta vad lagen säger om det. Så oavsett lagen så hade jag gjort som ni gör nu, låt de vara tills de är överblommade och klipp då. För att optimera just örterna så ska man slå när de är överblommade, låta det ligga och fröa av sig en vecka och sen föra bort klippet för att utarma gräset. Alternativt släppa ut boskap som hjälper till att föra bort näringen.
Till ditt problem hör väl också att om ni inte klipper gräset så kommer troligen gräsarterna ta över och döda örterna. Intressant att veta vad lagen säger om det. Så oavsett lagen så hade jag gjort som ni gör nu, låt de vara tills de är överblommade och klipp då. För att optimera just örterna så ska man slå när de är överblommade, låta det ligga och fröa av sig en vecka och sen föra bort klippet för att utarma gräset. Alternativt släppa ut boskap som hjälper till att föra bort näringen.