AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den där är Tranans. Ett klassiskt ställe för svensk husman. Men håller nog med att vanligast man ser är tärnad. Men inte så viktigt. Då är det viktigare att Råbiff är tärnad och inte mald.
Skrapad är väl ändå premium om man ändå skall hålla på.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Skrapad är väl ändå premium om man ändå skall hålla på.
Det franska originalet är ju tärnad.
 
Det sägs att många av vickningsrätterna var tänkta att kunna ätas stående med bara en gaffel på småtimmarna då man inte gärna dukade av matborden och dess förfriskade/utslagna gäster :)

Därav bl.a varianterna av Pytt, Janssons frestelse mm. En Pelle var väl en råbiff/tigerbiff först innan den evolverade till helskuren biff.
Nu på krogarna så har man ju b.la ökat tärningarna till bitar mest för stekgradens skull.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Thai
 
  • Stekpanna på spis med thailändsk curry och grönsaker som tillagas, kakelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Thai
Såhär ska thaimat tillagas :p

Person som grillar kyckling på ett gatukök i regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Matlagning av thaimat i gatukök under regn med person som friterar och förbereder mat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det regnar är gatukök perfekt!
Gatukök i Thailand under regn där en kvinna lagar mat och en man äter under ett paraply.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Isakare och 3 till
  • Laddar…
Till sommaren får det bli så
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den där är Tranans. Ett klassiskt ställe för svensk husman. Men håller nog med att vanligast man ser är tärnad. Men inte så viktigt. Då är det viktigare att Råbiff är tärnad och inte mald.
Tärnat kött är lite svårare att få att hålla ihop än malet. Råbiff ska malas två gånger enligt en del recept.
 
P
P pmd skrev:
Tärnat kött är lite svårare att få att hålla ihop än malet. Råbiff ska malas två gånger enligt en del recept.
Man ythärdar det först så går det lättare att. få till en fin stek yta på alla bitarna sen.
 
P
Råbiff steker man inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Råbiff steker man inte.
Tänkte mer på biff rydberg.
råbiff är ostekt ja.
råbiff skall finhackas inte malas, det är latmetoden...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tärnat kött är lite svårare att få att hålla ihop än malet. Råbiff ska malas två gånger enligt en del recept.
Fast orignalet är tärnat! :D
 
Också ett jävla otyg med de är färdigblandade råbiffarna. Man vill ju själv blanda
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
P pmd skrev:
Råbiff steker man inte.
Whaaaat? :crysmile:
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast orignalet är tärnat! :D
Vilket av originalen? Råbiff av olika slag har funnits och finns i många delar av världen.
 
Man kan väl utgå från den klassiska "gamla" franska köket (Cuisine francaise och La haute cuisine) då de började skriva recept och kokböcker.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.