Maria T
Ibland är jag så sabla trött på att laga mat, ja på att planera vad som ska ätas. Så det är en ren lycka att få resa land och rike kring, med bästa väninnan och sitta till dukat bord.
Missade ta foto från Sundsvall... bodde på Hotel Knaust, vilket var en upplevelse i sig, men barmenyn (som jag nu inte kan finna) var väl sisådär.

Men i Härnösand hände det grejer. förutom en (två) god drink på Hernö https://hernoginhotell.com/ så åt vi den mest utsökta tonfisken - jag svarar för mig, helt magisk, inte ätit något godare sen i Oman 2012 - och min rotetvåa var lika lyrisk. Middagen åt på Engströms
https://www.engstromsfooddeli.com/
20260807_191424_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen bodde vi två nätter på Skutskepparn i Nordingrå https://www.skutskepparn.se/ (toppenställe, egen stuga) och jag åt första kvällen en grillad lax med gratinerat potatismos, en kall sås med örter, picklad lök och nåt mer som jag glömt, det var gott.

20260808_193512_resized.jpg
Skapa konto

Andra kvällen var det regnigt och småkallt, så satt inomhus i den "robusta" matsalen. Mitt sällskap tog en Halloumiburgare som hon var nöjd med, jag valde älgfärsbiffar och jag blev på inget sett besviken. God, gräddig sås, potatismos, lingonsylt, Nån gurka. Mycket gott!
20260809_191513_resized.jpg
Skapa konto

Och, om inte den andra kvällen med tonfisken var den bästa (som vi tippade) så blev denna lika bra.
Vi bodde på Hölick resort, egentligen mitt ute i ingenstans, men så fina trakter. Restaurangen får av mig, oss, 5/5 för servis, mat och hur trevligt det var.
Oxfilet med ugnsrostad potatis och grönsaker, rödvinssås och en demi-glace (vad det sistnämnda är vet jag inte riktigt, nåt snyggt som ringlade sig på tallriken men inte tillförde till smak).

20260810_195702_resized.jpg
Skapa konto

Till efterrätt drack vi Baileys. Två sexor var. är det semester så är det.

https://holick.se/restaurant/

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Roga1337 och 9 till
  • Laddar…
Lasagne på kvällen. Fick en bild av dottern som är på kräftskiva
20260815_183124.jpg
Skapa konto
808503172.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Kul😀
2 st helt nya ( för mig) styckdetaljer att Grilla.
Pluma samt Kalvryggbiff😉
[bild]
..you're in for a treat.. eller vad säger man - borde inte bli besviken på någon av dem!

nom nom

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Igår blev det laxrester (dubbelrökt).. romsås, sallad och kokt potatis :)

IMG_8889.jpeg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
..you're in for a treat.. eller vad säger man - borde inte bli besviken på någon av dem!

nom nom
Ja Pluman blev fantastisk…lite som en Svenskt Fläskpicanha..typ.
Kalv Ryggbiffen missade jag temp/graden på, så det blir omläxa, även fast den blev god).
👍

Roga1337 Roga1337 skrev:
Ja Pluman blev fantastisk…lite som en Svenskt Fläskpicanha..typ.
Kalv Ryggbiffen missade jag temp/graden på, så det blir omläxa, även fast den blev god).
👍
Vi fick grillad pluma på en sommargrillbuffe för några år sedan och vi blev jätteförtjusta i den (jättegod mums).. så nu när vi hittar den på affären brukar vi passa på (den har ju blivit lite trendig, så det är lättare att faktiskt hitta den på affären nu.. och det har varit hyggliga priser med)

Man kan inte misslyckas med kalvryggbiff oavsett om det blir nån grad fel haha (min favorit köttbit..) den smälter i munnen även om den är svart ;) (men man kan ju jobba på perfektionen ändå... i vårt hushåll gillar jag well Done.. och maken medium rare.. men som sagt.. i min mun smälter allt som heter kalvryggbiff) :)

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Ibland är jag så sabla trött på att laga mat, ja på att planera vad som ska ätas. Så det är en ren lycka att få resa land och rike kring, med bästa väninnan och sitta till dukat bord.
Missade ta foto från Sundsvall... bodde på Hotel Knaust, vilket var en upplevelse i sig, men barmenyn (som jag nu inte kan finna) var väl sisådär.

Men i Härnösand hände det grejer. förutom en (två) god drink på Hernö [länk] så åt vi den mest utsökta tonfisken - jag svarar för mig, helt magisk, inte ätit något godare sen i Oman 2012 - och min rotetvåa var lika lyrisk. Middagen åt på Engströms
[länk]
[bild]

Sen bodde vi två nätter på Skutskepparn i Nordingrå [länk] (toppenställe, egen stuga) och jag åt första kvällen en grillad lax med gratinerat potatismos, en kall sås med örter, picklad lök och nåt mer som jag glömt, det var gott.

[bild]

Andra kvällen var det regnigt och småkallt, så satt inomhus i den "robusta" matsalen. Mitt sällskap tog en Halloumiburgare som hon var nöjd med, jag valde älgfärsbiffar och jag blev på inget sett besviken. God, gräddig sås, potatismos, lingonsylt, Nån gurka. Mycket gott!
[bild]

Och, om inte den andra kvällen med tonfisken var den bästa (som vi tippade) så blev denna lika bra.
Vi bodde på Hölick resort, egentligen mitt ute i ingenstans, men så fina trakter. Restaurangen får av mig, oss, 5/5 för servis, mat och hur trevligt det var.
Oxfilet med ugnsrostad potatis och grönsaker, rödvinssås och en demi-glace (vad det sistnämnda är vet jag inte riktigt, nåt snyggt som ringlade sig på tallriken men inte tillförde till smak).

[bild]

Till efterrätt drack vi Baileys. Två sexor var. är det semester så är det.

[länk]
Finns många fina restauranger längs havet i Gävleborg också, Hölick har du redan hittat.
Borka Brygga, Albertina i Skärså , Trollharen, Axmar Brygga, Norrsundet mfl. Svensk skärgård 👍

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T
F fusion skrev:
Finns många fina restauranger längs havet i Gävleborg också, Hölick har du redan hittat.
Borka Brygga, Albertina i Skärså , Trollharen, Axmar Brygga, Norrsundet mfl. Svensk skärgård 👍
Albertinas och Axmar brygga har besökts tidigare, Trollharen sneglade vi på men hann inte med. Nåt kul (och gott!) att uppleva vid en annan vända.

Oxrullader enligt Morberg. Rostad färskpotatis o sockerärtor till.

• IMG_4190.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Kramla och 9 till
  • Laddar…
Grillat även idag.
Nån form av gris med pommes, bea, getostsås och sallad.
20260816_175709499.JPG
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Frugans tur idag, pork adobo med ris och sallad.

IMG_20260816_193913.jpg
Skapa konto

• Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Frugans tur idag, pork adobo med ris och sallad.

[bild]
.. och det är? 🤔🤓 (ser gott ut!)

Dagens middag blev grillad karre med teriyakimarinering.. grillat pak choi.. grillad majs och en sallad på bulgur och grönsaker!

IMG_8895.jpeg
Skapa konto

IMG_8898.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
.. och det är? 🤔🤓 (ser gott ut!)
Nåt liknande med fläskfile.https://youtube.com/shorts/2QdMx2agdLo?is=4xeS0AJpQ2DBVhf6

K
20260817_171502.jpg
Skapa konto

Burgare idag 👌

• Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.