Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Mamma försökte lura i mina två tonåringar varmrökt lax idag :sick:
Gick inget vidare för mamma. Räddningen före läggdags blev två snabba mackor för barnen
Äter era barn varmrökt lax med kall spenatsås och kokt potatis?
Mina barn äter ingenting som inte innefattar socker, vitt mjöl eller socker. Eller vitt mjöl.
 
  • Haha
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Japp, en av två men utan spenat.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Mamma försökte lura i mina två tonåringar varmrökt lax idag :sick:
Gick inget vidare för mamma. Räddningen före läggdags blev två snabba mackor för barnen
Äter era barn varmrökt lax med kall spenatsås och kokt potatis?
Japp men inte spenat..
babyspenat går bra...
lax i alla former likaså
 
"Mat som inte innehåller kött som gått på fyra ben är ingen mat", sagt av tonåring. Så fisk går tyvärr bort här.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
P
Lill72 Lill72 skrev:
"Mat som inte innehåller kött som gått på fyra ben är ingen mat", sagt av tonåring. Så fisk går tyvärr bort här.
evolutionen har gett oss kunskapen om att alla däggdjur härstammar från havet..
De gick upp land och utvecklades till dagens
arter... Så på det sättet är det bara att tugga.;)
Sedan är och kan det vara en fråga hur maten är serverad och tillagad..
smörstekt fiskfilé som påminner om snitzel är ju lättare om man gillar kött.. än fiskgratäng...
 
P
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Mina barn äter ingenting som inte innefattar socker, vitt mjöl eller socker. Eller vitt mjöl.
spenatstuvning innehåller både och;)
jag blandar i andra saker om det ska vara vitt mjöl och socker med...

havregryn.. vetekli..
bovete.. mm
Bara så lite att det knappt märks.. Men det ger mer mättnad iallafall
 
Maskintok skrev:
evolutionen har gett oss kunskapen om att alla däggdjur härstammar från havet..
De gick upp land och utvecklades till dagens
arter... Så på det sättet är det bara att tugga.;)
Sedan är och kan det vara en fråga hur maten är serverad och tillagad..
smörstekt fiskfilé som påminner om snitzel är ju lättare om man gillar kött.. än fiskgratäng...
Ska ta en lektion om evolutionen och se vad han säger ;)
Kom på att han faktiskt åt hemgjorda fiskpinnar av torskfilé tidigare (y)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
jag fick mina barn att testa spenatstuvning och babyspenat genom att jag ställde det på bordet och de fick smaka råa..
Sedan fick de vara med när jag gjorde stuvning.. Eller smörslungade babyspenaten.. Sedan smaka igen.. ville de inte ha mer än teskeden med stuvning, så ok.. Men smaka ska man..

babyspenat med varmrökt lax.. lite danska potatisar... Och en rejäl grönsallad med hembakat bröd är riktigt trevligt..

Alternativt är att röka laxen själv..
Bara snabb salta eller grava den..
jag gravar oftast och rejält med dill, svartpeppar.. Sedan röker jag den..ungarna får vara med hela tiden.
från kassen till vedhuggningen till bordet.
Det brukar smaka bäst så;)
 
P
Lill72 Lill72 skrev:
Ska ta en lektion om evolutionen och se vad han säger ;)
Kom på att han faktiskt åt hemgjorda fiskpinnar av torskfilé tidigare (y)
(y)
något jag inte trodde ungarna skulle äta var pocherad torsk med äggsås och potatis...
Nu äts det med glädje
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Här har det oftast gått bättre att äta om barnet själv fått vara med att laga maten. Den sista är lite svårare att "lura" i maten. Förra året smakade ha alkoholfri glögg och jag frågade om det smakade bra och får till svar att det smakar vindruvor, kanel och såna där man sticker i apelsiner till jul.:surprised: Hans smaklökar luras inte så lätt:rofl:
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
P
Lill72 Lill72 skrev:
Här har det oftast gått bättre att äta om barnet själv fått vara med att laga maten. Den sista är lite svårare att "lura" i maten. Förra året smakade ha alkoholfri glögg och jag frågade om det smakade bra och får till svar att det smakar vindruvor, kanel och såna där man sticker i apelsiner till jul.:surprised: Hans smaklökar luras inte så lätt:rofl:
(y)
palt fläsk och vitsås borde vara en höjdare hos er då?
Här är det bara jag och frugan som äter allt..
fläsket äter de men inte palten.. :crysmile:

Jag är ensam om kålsoppa och kåldolmar.. kålpudding äter frugan..

lika ensam om stekt sill... Och löksås..
:rofl:
 
P
Lill72 Lill72 skrev:
Här har det oftast gått bättre att äta om barnet själv fått vara med att laga maten. Den sista är lite svårare att "lura" i maten. Förra året smakade ha alkoholfri glögg och jag frågade om det smakade bra och får till svar att det smakar vindruvor, kanel och såna där man sticker i apelsiner till jul.:surprised: Hans smaklökar luras inte så lätt:rofl:
Ja de där nejlikorna är lite roliga..
Man kan mala de lite och tillsätta i en apelsinsås till anka eller kyckling..
(y)
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Maskintok skrev:
(y)
palt fläsk och vitsås borde vara en höjdare hos er då?
Här är det bara jag och frugan som äter allt..
fläsket äter de men inte palten.. :crysmile:

Jag är ensam om kålsoppa och kåldolmar.. kålpudding äter frugan..

lika ensam om stekt sill... Och löksås..
:rofl:
Palt har jag aldrig ätit men allt annat är riktigt smarrigt tycker både jag och mannen, men sonen hoppar över allt utom fläsket så klart :rofl:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Lill72 Lill72 skrev:
Palt har jag aldrig ätit men allt annat är riktigt smarrigt tycker både jag och mannen, men sonen hoppar över allt utom fläsket så klart :rofl:
Finns tunn palt och brödpalt..
Sedan finns det pitepalt..
Men det är annat det.

bröd och tunnpalt är blodmat från gris.
Man blandar ner rågmjöl och salt.
bakar i ugn..
brödpalten ska koka lugnt..
tunn palten lägger jag i kokande vatten och lyfter upp efter ca 30 sek.. låter den vila så den rinner av.. sen serverar jag..

pitepalt är som kroppkakor..
fast med potatis i riven..
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
P
Diskbänk full med skummande diskvatten och diverse diskade föremål med en vattenkran som rinner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så där ja..
Då var det snart klart med disken från igår..
resterna efter älgstek och potatisgratäng.. kokta morötter och en rönnbärsgele som inte satte sig helt.. Men va gör väl det... När man är i fjällen :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.