1 423 131 läst ·
17 809 svar
1423k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Mina barn äter ingenting som inte innefattar socker, vitt mjöl eller socker. Eller vitt mjöl.Åsa Lund skrev:
evolutionen har gett oss kunskapen om att alla däggdjur härstammar från havet..Lill72 skrev:
De gick upp land och utvecklades till dagens
arter... Så på det sättet är det bara att tugga.
Sedan är och kan det vara en fråga hur maten är serverad och tillagad..
smörstekt fiskfilé som påminner om snitzel är ju lättare om man gillar kött.. än fiskgratäng...
spenatstuvning innehåller både ochMariaiÖstergötland skrev:
jag blandar i andra saker om det ska vara vitt mjöl och socker med...
havregryn.. vetekli..
bovete.. mm
Bara så lite att det knappt märks.. Men det ger mer mättnad iallafall
Ska ta en lektion om evolutionen och se vad han sägerMaskintok skrev:evolutionen har gett oss kunskapen om att alla däggdjur härstammar från havet..
De gick upp land och utvecklades till dagens
arter... Så på det sättet är det bara att tugga.
Sedan är och kan det vara en fråga hur maten är serverad och tillagad..
smörstekt fiskfilé som påminner om snitzel är ju lättare om man gillar kött.. än fiskgratäng...
Kom på att han faktiskt åt hemgjorda fiskpinnar av torskfilé tidigare
jag fick mina barn att testa spenatstuvning och babyspenat genom att jag ställde det på bordet och de fick smaka råa..
Sedan fick de vara med när jag gjorde stuvning.. Eller smörslungade babyspenaten.. Sedan smaka igen.. ville de inte ha mer än teskeden med stuvning, så ok.. Men smaka ska man..
babyspenat med varmrökt lax.. lite danska potatisar... Och en rejäl grönsallad med hembakat bröd är riktigt trevligt..
Alternativt är att röka laxen själv..
Bara snabb salta eller grava den..
jag gravar oftast och rejält med dill, svartpeppar.. Sedan röker jag den..ungarna får vara med hela tiden.
från kassen till vedhuggningen till bordet.
Det brukar smaka bäst så
Sedan fick de vara med när jag gjorde stuvning.. Eller smörslungade babyspenaten.. Sedan smaka igen.. ville de inte ha mer än teskeden med stuvning, så ok.. Men smaka ska man..
babyspenat med varmrökt lax.. lite danska potatisar... Och en rejäl grönsallad med hembakat bröd är riktigt trevligt..
Alternativt är att röka laxen själv..
Bara snabb salta eller grava den..
jag gravar oftast och rejält med dill, svartpeppar.. Sedan röker jag den..ungarna får vara med hela tiden.
från kassen till vedhuggningen till bordet.
Det brukar smaka bäst så
Här har det oftast gått bättre att äta om barnet själv fått vara med att laga maten. Den sista är lite svårare att "lura" i maten. Förra året smakade ha alkoholfri glögg och jag frågade om det smakade bra och får till svar att det smakar vindruvor, kanel och såna där man sticker i apelsiner till jul.
Hans smaklökar luras inte så lätt
Lill72 skrev:
Här har det oftast gått bättre att äta om barnet själv fått vara med att laga maten. Den sista är lite svårare att "lura" i maten. Förra året smakade ha alkoholfri glögg och jag frågade om det smakade bra och får till svar att det smakar vindruvor, kanel och såna där man sticker i apelsiner till jul.Hans smaklökar luras inte så lätt
![]()
palt fläsk och vitsås borde vara en höjdare hos er då?
Här är det bara jag och frugan som äter allt..
fläsket äter de men inte palten..
Jag är ensam om kålsoppa och kåldolmar.. kålpudding äter frugan..
lika ensam om stekt sill... Och löksås..
Ja de där nejlikorna är lite roliga..Lill72 skrev:
Här har det oftast gått bättre att äta om barnet själv fått vara med att laga maten. Den sista är lite svårare att "lura" i maten. Förra året smakade ha alkoholfri glögg och jag frågade om det smakade bra och får till svar att det smakar vindruvor, kanel och såna där man sticker i apelsiner till jul.Hans smaklökar luras inte så lätt
![]()
Man kan mala de lite och tillsätta i en apelsinsås till anka eller kyckling..
Palt har jag aldrig ätit men allt annat är riktigt smarrigt tycker både jag och mannen, men sonen hoppar över allt utom fläsket så klartMaskintok skrev:
Finns tunn palt och brödpalt..Lill72 skrev:
Sedan finns det pitepalt..
Men det är annat det.
bröd och tunnpalt är blodmat från gris.
Man blandar ner rågmjöl och salt.
bakar i ugn..
brödpalten ska koka lugnt..
tunn palten lägger jag i kokande vatten och lyfter upp efter ca 30 sek.. låter den vila så den rinner av.. sen serverar jag..
pitepalt är som kroppkakor..
fast med potatis i riven..
