Mikael_L
raveper raveper skrev:
Vilka är de svenskar som har mejeriprodukter i carbonaran?
Jag t.ex.
Jag kör alltid med ett superenkelt recept.
Steker bacon i stekpannan.
Häller ev bort lite av stekflottet om det är väldigt mycket.
I med en hygglig dos svartpeppar och grädde, låter detta puttra ihop under lite omrörning till en lagom konsistens.
Serverar helst med Tagliatelle, annars vanliga Barilla spagetti.
Ibland steker jag ett ägg och har till.
Klart på max 15 minuter.

Jag antar att det är långt ifrån någon äkta Carbonara (vad nu äkta ska betyda i sammanhanget, för mig, i mitt kök är den ju äkta). Men jag gillar den såhär. Jag har smakat annan carbonara jag gillat mindre, jag har t.ex. aldrig uppskattat rått ägg eller ost i rätten.
Jag lagar mat åt mig själv för min egen skull, inte andras.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
något jag inte trodde ungarna skulle äta var pocherad torsk med äggsås och potatis...
Med rödbetor till hoppas jag. Och nej, jag skämtar inte om nu någon tror det utan rödbetor passar toppen till torsk med äggsås!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Med rödbetor till hoppas jag. Och nej, jag skämtar inte om nu någon tror det utan rödbetor passar toppen till torsk med äggsås!
Nä inte rödbetor där..
Men jag får prova..
Men jajemän ungarna är galna i rödbetor (y)
lägger in egna:strong:
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag t.ex.
Jag kör alltid med ett superenkelt recept.
Steker bacon i stekpannan.
Häller ev bort lite av stekflottet om det är väldigt mycket.
I med en hygglig dos svartpeppar och grädde, låter detta puttra ihop under lite omrörning till en lagom konsistens.
Serverar helst med Tagliatelle, annars vanliga Barilla spagetti.
Ibland steker jag ett ägg och har till.
Klart på max 15 minuter.

Jag antar att det är långt ifrån någon äkta Carbonara (vad nu äkta ska betyda i sammanhanget, för mig, i mitt kök är den ju äkta). Men jag gillar den såhär. Jag har smakat annan carbonara jag gillat mindre, jag har t.ex. aldrig uppskattat rått ägg eller ost i rätten.
Jag lagar mat åt mig själv för min egen skull, inte andras.
rätta takter.
sant och inget krull, precis som det ska vara..
 
Maskintok skrev:
Nä inte rödbetor där.. Men jag får prova..
Gör det! Tror du blir positivt överraskad!

Själv kom jag i kontakt med det första gången i väldigt fullvuxen ålder och trodde det brunnit för "kocken". Idag är det ett självklart tillbehör till torsk med äggsås.

Vad använder ni övriga rödbetor till? Pytt, getost och torsk med äggsås är de rätter jag kommer på spontant, men det känns som man skulle kunna använda dessa delikatesser betydligt oftare än man gör.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Gör det! Tror du blir positivt överraskad!

Själv kom jag i kontakt med det första gången i väldigt fullvuxen ålder och trodde det brunnit för "kocken". Idag är det ett självklart tillbehör till torsk med äggsås.

Vad använder ni övriga rödbetor till? Pytt, getost och torsk med äggsås är de rätter jag kommer på spontant, men det känns som man skulle kunna använda dessa delikatesser betydligt oftare än man gör.
rostar, inläggningar..
kokar och serverar med smör..
I matbröd..
soppor, grytor..
 
Tyvärr ingen bild men gravad älgfile, ginmarinerade lingon och parmesanflarn gjorde jag i helgen.
Första gången och ett recept från nätet, men jäklar va gott det blev.
Både lingonen och älgen har bott i skogen nån km från huset, varken skjuten eller plockade av mig dock
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Maskintok skrev:
Nä inte rödbetor där..
Men jag får prova..
Men jajemän ungarna är galna i rödbetor (y)
lägger in egna:strong:
Finns det nåt i köket du INTE gör själv? :rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Finns det nåt i köket du INTE gör själv? :rofl::rofl::rofl:
Nja jag fuskar ibland med lidls lasagne... Där man tillsätter köttfärsen...
 
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Finns det nåt i köket du INTE gör själv? :rofl::rofl::rofl:
sätter buljonger och fryser in..
gör den mesta maten från grunden..
odlar mycket..
får och köper kött lokalt.. har näträtt i älven..
får rejält med fisk..
fiskar i Härjedalen..
hatar plocka svamp och bär..
Men ca 30 liter blir det varje år..
Plus bärbuskarna hemma..

torkar nypon och kokar soppa eller har i matbröd..
gör hårdbröd..
egen pasta..

säljer spannmål, tar betalt i mjöl.. mm
Så det är nog 90% som jag fixar själv..
Resten är fusk..

Nu ska det eventuellt bli fårkorv...
 
  • Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Med rödbetor till hoppas jag. Och nej, jag skämtar inte om nu någon tror det utan rödbetor passar toppen till torsk med äggsås!
Rödbetor passar till massor av rätter, men jag hoppas ni menar kokta färska och inte inlagda rödbetor?!
 
J JuggeH skrev:
Rödbetor passar till massor av rätter, men jag hoppas ni menar kokta färska och inte inlagda rödbetor?!
Chevre, rödbetor, honung och valnötter.
 
  • Gilla
  • Ledsen
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
jävlar vilken fantasi..

Varför inte riva ner dem.. steka på dem lite ner i kastrull, i med lök, vitlök, vitkål..
Vatten, lite hemmagjord buljong..
koka en 30 min på svag värme..
sedan så lyfter man i lite nötlägg..
som man stekt i smör och timjan, rosmarin..
salt, svartpeppar.. låt koka ytterligare 10 min..

..
servera med bröd, och cream fraiche..
 
  • Gilla
  • Älska
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Asså, det är ju god mat i denna tråd men varför är ni så fruktansvärt dåliga på att fotografera? Allt ser ju ut som skolmat. "Åh så gott!" Nej, det ser ut som kräks från någon med interna blödningar.

Lär er foto.
 
  • Haha
  • Gilla
jonas_da och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Asså, det är ju god mat i denna tråd men varför är ni så fruktansvärt dåliga på att fotografera? Allt ser ju ut som skolmat. "Åh så gott!" Nej, det ser ut som kräks från någon med interna blödningar.

Lär er foto.
Vi har en mattråd på messenger med några exkollegor. En som klagade på en bild jag tog någon gång för jag redan tagit en tugga. Efter det lade jag bara upp bilder som dessa :P

Nästan uppätna lammracks med några grönsaksbitar kvar på tallriken och ett glas rödvin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resterna av en måltid på en tallrik med hackad rödlök, dill, citronklyfta och en gaffel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halväten hummer på en tallrik med citronklyfta och tomma glas i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.