1 422 325 läst ·
17 798 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Jag t.ex.raveper skrev:
Jag kör alltid med ett superenkelt recept.
Steker bacon i stekpannan.
Häller ev bort lite av stekflottet om det är väldigt mycket.
I med en hygglig dos svartpeppar och grädde, låter detta puttra ihop under lite omrörning till en lagom konsistens.
Serverar helst med Tagliatelle, annars vanliga Barilla spagetti.
Ibland steker jag ett ägg och har till.
Klart på max 15 minuter.
Jag antar att det är långt ifrån någon äkta Carbonara (vad nu äkta ska betyda i sammanhanget, för mig, i mitt kök är den ju äkta). Men jag gillar den såhär. Jag har smakat annan carbonara jag gillat mindre, jag har t.ex. aldrig uppskattat rått ägg eller ost i rätten.
Jag lagar mat åt mig själv för min egen skull, inte andras.
rätta takter.Mikael_L skrev:
Jag t.ex.
Jag kör alltid med ett superenkelt recept.
Steker bacon i stekpannan.
Häller ev bort lite av stekflottet om det är väldigt mycket.
I med en hygglig dos svartpeppar och grädde, låter detta puttra ihop under lite omrörning till en lagom konsistens.
Serverar helst med Tagliatelle, annars vanliga Barilla spagetti.
Ibland steker jag ett ägg och har till.
Klart på max 15 minuter.
Jag antar att det är långt ifrån någon äkta Carbonara (vad nu äkta ska betyda i sammanhanget, för mig, i mitt kök är den ju äkta). Men jag gillar den såhär. Jag har smakat annan carbonara jag gillat mindre, jag har t.ex. aldrig uppskattat rått ägg eller ost i rätten.
Jag lagar mat åt mig själv för min egen skull, inte andras.
sant och inget krull, precis som det ska vara..
Gör det! Tror du blir positivt överraskad!Maskintok skrev:
Själv kom jag i kontakt med det första gången i väldigt fullvuxen ålder och trodde det brunnit för "kocken". Idag är det ett självklart tillbehör till torsk med äggsås.
Vad använder ni övriga rödbetor till? Pytt, getost och torsk med äggsås är de rätter jag kommer på spontant, men det känns som man skulle kunna använda dessa delikatesser betydligt oftare än man gör.
rostar, inläggningar..Alfredo skrev:
Gör det! Tror du blir positivt överraskad!
Själv kom jag i kontakt med det första gången i väldigt fullvuxen ålder och trodde det brunnit för "kocken". Idag är det ett självklart tillbehör till torsk med äggsås.
Vad använder ni övriga rödbetor till? Pytt, getost och torsk med äggsås är de rätter jag kommer på spontant, men det känns som man skulle kunna använda dessa delikatesser betydligt oftare än man gör.
kokar och serverar med smör..
I matbröd..
soppor, grytor..
Tyvärr ingen bild men gravad älgfile, ginmarinerade lingon och parmesanflarn gjorde jag i helgen.
Första gången och ett recept från nätet, men jäklar va gott det blev.
Både lingonen och älgen har bott i skogen nån km från huset, varken skjuten eller plockade av mig dock
Första gången och ett recept från nätet, men jäklar va gott det blev.
Både lingonen och älgen har bott i skogen nån km från huset, varken skjuten eller plockade av mig dock
sätter buljonger och fryser in..Åsa Lund skrev:
gör den mesta maten från grunden..
odlar mycket..
får och köper kött lokalt.. har näträtt i älven..
får rejält med fisk..
fiskar i Härjedalen..
hatar plocka svamp och bär..
Men ca 30 liter blir det varje år..
Plus bärbuskarna hemma..
torkar nypon och kokar soppa eller har i matbröd..
gör hårdbröd..
egen pasta..
säljer spannmål, tar betalt i mjöl.. mm
Så det är nog 90% som jag fixar själv..
Resten är fusk..
Nu ska det eventuellt bli fårkorv...
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
jävlar vilken fantasi..
Varför inte riva ner dem.. steka på dem lite ner i kastrull, i med lök, vitlök, vitkål..
Vatten, lite hemmagjord buljong..
koka en 30 min på svag värme..
sedan så lyfter man i lite nötlägg..
som man stekt i smör och timjan, rosmarin..
salt, svartpeppar.. låt koka ytterligare 10 min..
..
servera med bröd, och cream fraiche..
Varför inte riva ner dem.. steka på dem lite ner i kastrull, i med lök, vitlök, vitkål..
Vatten, lite hemmagjord buljong..
koka en 30 min på svag värme..
sedan så lyfter man i lite nötlägg..
som man stekt i smör och timjan, rosmarin..
salt, svartpeppar.. låt koka ytterligare 10 min..
..
servera med bröd, och cream fraiche..
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 124 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 124 inlägg
Asså, det är ju god mat i denna tråd men varför är ni så fruktansvärt dåliga på att fotografera? Allt ser ju ut som skolmat. "Åh så gott!" Nej, det ser ut som kräks från någon med interna blödningar.
Lär er foto.
Lär er foto.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Vi har en mattråd på messenger med några exkollegor. En som klagade på en bild jag tog någon gång för jag redan tagit en tugga. Efter det lade jag bara upp bilder som dessaDüsseldorff skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
