P
fgo fgo skrev:
[bild]
Barnens favorit.
Vatten, mjöl, salt och fläsk.
hederlig kolbulle(y)(y)
 
  • Älska
fgo
  • Laddar…
Åsa Lund
Med ägg i smeten så tänker jag på mina pannkakor :ok:
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Med ägg i smeten så tänker jag på mina pannkakor :ok:
Ingen mjölk i dina pannkakor??
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
fgo fgo skrev:
Ingen mjölk i dina pannkakor??
behöver man inte ha.. det ger en extra elastiskitet.. Men det går lika fint med bubbelvatten eller vanligt kranvatten..
 
P
Maskintok skrev:
hederlig kolbulle(y)(y)
fgo fgo skrev:
[bild]
Barnens favorit.
Vatten, mjöl, salt och fläsk.
olja eller stekflott?
 
Maskintok skrev:
olja eller stekflott?
Gasar igång första med ister.
Sen är det fläskets stekflott.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Ingen mjölk i dina pannkakor??
Det är vi svenskar som envisas att ha mejeriprodukter i allt tex carbonara.

Originalet heter crepes och har vatten istället för mjölk. Saknar ett riktigt bra crêperie här sedan byn stängdes ner. De hade tom egen fransk cider
 
Maskintok skrev:
behöver man inte ha.. det ger en extra elastiskitet.. Men det går lika fint med bubbelvatten eller vanligt kranvatten..
Brukar köra mjölk och bubbelvatten och en skvätt socker i pannkakssmeten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är vi svenskar som envisas att ha mejeriprodukter i allt tex carbonara.

Originalet heter crepes och har vatten istället för mjölk. Saknar ett riktigt bra crêperie här sedan byn stängdes ner. De hade tom egen fransk cider
inte fan.
Detta är en kolbulle..
En typ av pannkaka som flottare och kolare tillagade i kojorna när de tillverkade kol eller fraktade timmer... Eller avverkade..

pannkaka är något helt annat..
crepes är ytterligare en annan sak...
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
inte fan.
Detta är en kolbulle..
En typ av pannkaka som flottare och kolare tillagade i kojorna när de tillverkade kol eller fraktade timmer... Eller avverkade..

pannkaka är något helt annat..
crepes är ytterligare en annan sak...
Läs mitt inlägg en gång till
 
P
fgo fgo skrev:
Brukar köra mjölk och bubbelvatten och en skvätt socker i pannkakssmeten.
Jajemän
socker, svartpeppar, salt.
börjar med att smälta smör.. Sedan i med mjöl... blanda ut med lite mjölk och ägg.
bubbelvatten och ibland julmust...
Eller lite manitoba cream..
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Maskintok skrev:
svartpeppar
i pannkaka??
Min mormor gjorde världens godaste pannkakor, hon hade i pommac/champis.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Läs mitt inlägg en gång till
Och håll dig till det vi diskuterar..
Vi diskuterar inte carbonara..
utan kolbulle.

Och det går utmärkt med lite grädde i carbonaran... För man gör bäst fan man vill.
Jag kan ha i grädde och purjolök i min..
 
Vilka är de svenskar som har mejeriprodukter i carbonaran?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
fgo fgo skrev:
i pannkaka??
Min mormor gjorde världens godaste pannkakor, hon hade i pommac/champis.
Jajemän ny mortlad..

Ja champis är en bra lösning.. Eller sodastream(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.