1 422 084 läst ·
17 795 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
AndersMalmgren skrev:
Men kanske behöver man vara fattig för att ha hyfs.
(Malmgren är en ur högen av Stockholms nervösa medelklass, där snille och smak ersätts med hausse och högmod. Nog för att en själv hör dit, men att lajva lantis känns bättre.).
Det vet vi ju alla att i storstaden är det absolut viktigaste är att tydligt visa till det yttre att man är rik rent visuellt, men det är inte samma sak som att man är rik.H Huzzbutt skrev:
Alla på landsbygden kunde inte bry sig mindre.
Gillar killen det så låt han hållas med saluhallar och lufttorkad skinka. All heder att man vill hetsa sönder sitt liv i storstaden stress. Men det är inte för majoriteten av befolkningen.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 210 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 210 inlägg
Hemskt vanligt utanför tullarna (med bara korrekt äkta råvara) då man inte försöker späda ut förvärvsarbetarens slantar med "hittepå-värde" som kan fotograferas på sk.sociala medier.AndersMalmgren skrev:
Givetvis används lök även på landsbygden, men där omnämns den inte ens.
Kanske kan värdet förstärkas med "slungad smörstekt lök", lök är ju trots allt väldigt billigt då plånboken väldigt gärna låtsats att den är "stor" ?!
#BÄSTAMATEN
Renoverare
· Stockholm
· 20 210 inlägg
Krilleman skrev:
Hemskt vanligt utanför tullarna (med bara korrekt äkta råvara) då man inte försöker späda ut förvärvsarbetarens slantar med "hittepå-värde" som kan fotograferas på sk.sociala medier.
Givetvis används lök även på landsbygden, men där omnämns den inte ens.
Kanske kan värdet förstärkas med "slungad smörstekt lök", lök är ju trots allt väldigt billigt då plånboken väldigt gärna låtsats att den är "stor" ?!
#BÄSTAMATEN
Vaknat på fel sida? får du inte komma till för tanten? Fredrik frågade vad det var jag svarade.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Med den reaktionen känns det för mig uppenbart att det jag tidigare bara anat faktiskt är fallet, det tycks saknas en hel del självdistans för dig.
Jag gillar egentligen denna tråd för att få lite inspiration till vad man kan hitta på, men har nästan helt slutat följa den då jag skäms att ens bo i närheten av Stockholm där det finns personer med en så tråkig attityd kring mat som du har, det viktiga är att det ska vara fiiiiint, inte bra eller god mat, samt att kommentarer från ditt håll mer ofta än sällan är av besservisserkaraktär - du vet minsann och självklart provat vad som är riktigt fiiiiiint… Några exempel:
Den eviga Iberico diskussionen:
Carbonara
Crabsticks och kungskrabba
En kommentar på en bild jag la upp på en Zabuton:
Ovan är bara ett litet axplock på varför du personligen i princip fått mig att sluta följa denna tråd…
…Men jag är inne ibland, såg ju detta och var även inne tidigare igår - När du la upp bilden på kantarellmackan igår var min första reaktion: oj, det verkar gå dåligt för MDA, var det där alla kantareller han fick ihop till en middag? Jag åt själv katarellmacka till lunch igår, var väl ung. dubbelt så mycket kantareller på den som på din. Jag tänkte sen att jag knappast skulle skriva något om det men med din uppenbara avsaknad av självdistans ser jag nu att du lagt upp det för serve.
Så att Krilleman skriver som han gör är för mig inget konstigt utan helt uppenbart när du agerar som du gör. Så jag får väl avsluta med det du skrev, känns inte helt 100 men om du känner att det tar emot - kom då ihåg vem det var som skrev det först:
Jag gillar egentligen denna tråd för att få lite inspiration till vad man kan hitta på, men har nästan helt slutat följa den då jag skäms att ens bo i närheten av Stockholm där det finns personer med en så tråkig attityd kring mat som du har, det viktiga är att det ska vara fiiiiint, inte bra eller god mat, samt att kommentarer från ditt håll mer ofta än sällan är av besservisserkaraktär - du vet minsann och självklart provat vad som är riktigt fiiiiiint… Några exempel:
Den eviga Iberico diskussionen:
AndersMalmgren skrev:
AndersMalmgren skrev:
Personligen köper jag ganska ofta Iberico men det är verkligen inte det finaste grisköttet jag ätit, gott: javisst, men en glad gris från exv. en närliggande gård där jag jag råkar sitta just nu på landet tar jag alla dagar i veckanAndersMalmgren skrev:
Carbonara
AndersMalmgren skrev:
AndersMalmgren skrev:
Jag har gjort carbonara på Guanciale ett antal gånger och jag fortsätter göra det ibland - faktiskt bara för att kunna säga följande: det är imho ren BS att Guanciale är det enda rätta, imho tycker jag det blir mycket godare med bacon eller möjligtvis pancetta, och även: tydligen tror du att du måste utbilda hela Sverige i detta med Guanciale, du har skrivit det ett otal gånger i tråden och ändå nu i slutet av oktober (sista inlägget ovan) hade du så bråttom att få säga att Guanciale är rätt att du inte ens läste följande inlägg och fick göra en Edit… Att du missade att det redan hade kommenterats denna vända är väl en sak, men du borde väl åtminstone veta att du själv skrivit det otaliga gånger tidigare, varför behövde det repeteras igen?AndersMalmgren skrev:
Crabsticks och kungskrabba
Det är väl knappast en vettig jämförelse, trots att jag ganska ofta går till Melanders inne bland alla obehagliga Östermalms/innerstads-bor och köper kungskrabbe-skonkar som min mor kallar dem tycker jag crabsticks har sitt fulla berättigande och använder även dessa ibland. Du har ju givetvis rätt till din åsikt och behöver inte gilla dem men du behöver inte trycka ner det i halsen på någon som bara ville lägga upp sin middagsbild, vad fick du ut av det? Lite överklassfniss där på ”ballen” i Vasastan?AndersMalmgren skrev:
En kommentar på en bild jag la upp på en Zabuton:
Vet du vad: det var Wagyu-kött på bilden, men till skillnad från andra kände jag inte behovet att förhärliga mig själv och berätta vilket dyrt kött jag köpt utan ville förmedla att jag verkligen gillade denna styckningsdetalj…AndersMalmgren skrev:
Ovan är bara ett litet axplock på varför du personligen i princip fått mig att sluta följa denna tråd…
…Men jag är inne ibland, såg ju detta och var även inne tidigare igår - När du la upp bilden på kantarellmackan igår var min första reaktion: oj, det verkar gå dåligt för MDA, var det där alla kantareller han fick ihop till en middag? Jag åt själv katarellmacka till lunch igår, var väl ung. dubbelt så mycket kantareller på den som på din. Jag tänkte sen att jag knappast skulle skriva något om det men med din uppenbara avsaknad av självdistans ser jag nu att du lagt upp det för serve.
Så att Krilleman skriver som han gör är för mig inget konstigt utan helt uppenbart när du agerar som du gör. Så jag får väl avsluta med det du skrev, känns inte helt 100 men om du känner att det tar emot - kom då ihåg vem det var som skrev det först:
Oj, givet inläggen enbart i denna tråd måste det varit April senast du fick komma till (då dina inlägg här började) - och det finns ju många andra trådar här på BH där du uppträder på samma sätt…AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 210 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 210 inlägg




