Hemmakatten
P pmd skrev:
Enligt min mening försämrar man whisky genom att kyla ner den (den tappar smak). Om man ska tillsätta vatten till whisky bör det vara i flytande form för den händelse att whiskyn är i cask strength (eller starkare). Cask strength vinner ofta på att spädas ut en aning. Man får prova sig fram för att hitta en lagom utspädning, och framprovningen gör hela arrangemanget lite roligare. :dizzy:

Jag provade ett tag en massa drinkrecept och många av dem var rätt lyckade, men det blir ganska många slattar stående i barskåpet efter ett tag. Så numera håller jag mig mest till dry martini. Den tröttnar jag inte på i första taget.

Proportionerna mellan vermouth och gin är upp till var och en. Själv tycker jag att det är lite smålarvigt att försöka göra en dry martini så torr som möjligt. Ren gin slår ju alla blandningar av gin och vermouth då. Visserligen finns det god gin men det blir godare om man blandar i vermouth. Noilly Prat är min favorit. Ingen annan vermouth jag har provat smakar lika bra. Vad gäller gin brukar det bli mest Gordon's men ibland Tanqueray.

En dry martini ska vara rörd och inte skakad, tycker jag. Den kan garneras med 1-3 oliver fyllda med vad man gillar. Pimento är klassiskt, men citronfyllda oliver i en dry martini är inte illa heller. Noll oliver går också bra.

Då och då gör jag en Margarita eller en Vesper, men det var länge sen jag gjorde några andra drinkar.
Håller med dig om det mesta. Roligt att nån tycker likadant.

En rumstempererad whisky är nästan alltid det bästa. Med is i blir det ungefär samma spädning som med vatten även om den är mer kyld i början. Här smälter isen snabbt och med nån tsk vatten i kan man smutta lite längre på den. I matbutikerna finns det mest några olika blended. Det absolut vanligaste är Famous Grouse, följt av Tullamore Dew. Dyrare sorter är väldigt mycket dyrare än i Sverige och finns bara på vinbutiken

Brukade alltid göra Dry Martinas precis som du. Finns en stor vinbutik som ofta/ibland, inte alltid, har både Noil Prat och flera sorters Gin. I matbutikerna finns oftast bara Gordons och italiensk vermouth. Men har börjat uppskatta den lite "råare" smaken. Man får anpassa sig. ;)

Dirty Martini har jag bara lyckats få nån enstaka gång på nåt mer "fancy" ställe i Lissabon. Har aldrig vågat mig på att göra en själv. Vet inte ens var man får tag på olivjuice. Det var min svärdotter i San Francisco/San Jose som introducerade mig för Dirty Martini, där var det då iaf en populär cocktail. Vid nåt besök åkte vi varje dag? runt till olika martinibarer och åt ostron till. Ja, det var tider. Ostron finns iaf här.

Fast numera är jag mer av en vinperson. Här produceras ca 2000 olika viner. De allra flesta räcker bara till den inhemska marknaden. I Sverige finns ju bara ett fåtal olika.

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Zabuton - även om jag vetat om den styckningsdetaljen i högrevsområdet har jag aldrig provat tidigare, helt i min smak!

[bild]
[bild]

/U
Den är sjukt god när den kommer från Kobeko :)

Pratade med en som var kunnig i ämnet och han tyckte man kunde dra i vatten tills man var nöjd....
Har varit försiktig med vattnet, tagit max en tsk i en skaplig slatt men ska prova med mer vatten.
Har tröttnat på spritsmaken, dom andra smakerna gillar jag men inte den.
En god rom slår whisky med hästlängder enl mig

nino nino skrev:
Pratade med en som var kunnig i ämnet och han tyckte man kunde dra i vatten tills man var nöjd....
Har varit försiktig med vattnet, tagit max en tsk i en skaplig slatt men ska prova med mer vatten.
Har tröttnat på spritsmaken, dom andra smakerna gillar jag men inte den.
Jag drack mycket avec förr mest cognac. Dricker nästan aldrig det längre. Kör mycket desertvin istället .

Mikael_L
nino nino skrev:
En rom-tråd har jag funderat på att starta, men du kan få äran! :)

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker varken om rom eller cognac. Har försökt nån gång, men nej. Och jag inser att det inte finns någon anledning att lära sig.

Tråden börjar bli lite snobbig. ;)

Men absolut, Mikael, starta gärna en romtråd. Ska absolut läsa den. Förlåt, nu var det väl jag som verkade anti"snobbig " med mitt förra inlägg.

Redigerat:
I kväll blev det klassiskt pepparrotskött, tyvärr inga bilder då vi var för hungriga. Jävlar vad gott det blev :D

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
I kväll blev det klassiskt pepparrotskött, tyvärr inga bilder då vi var för hungriga. Jävlar vad gott det blev :D
mat för en kung(y)
det och en underbar fru... snälla barn...
Så är man som sagt kung(y)(y);)

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Post-workout-snack:

Rostat bröd med kyckling, babyspenat och smörstekta kantareller på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostat bröd med kyckling, babyspenat och smörstekta kantareller :ok:

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag äter bara gott :)
Som tex kalvbräss, bästa inälvsmaten :)
Då har du bra skydd mot covid-19, alltså? ;)

P pmd skrev:
Då har du bra skydd mot covid-19, alltså? ;)
Jodå, både antikroppar och vaccin!

P
Jag syftade på kalvbrässen. Remember THX? :)

• Haha
Hemmakatten
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag syftade på kalvbrässen. Remember THX? :)
Georg Lucas examensfilm?

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Åsa Lund
Ikväll blev det fläskpannkaka
Fast inte en tjock pannkaka i ugnen utan tunna pannkakor med lite knaperstekt fläsk på varje. Fläsket hälls i stekpannan innan smeten stelnar. Lite god hemgjord sylt till så:ok:

Tyckte inte det blev så mycket kvar av fläsket dock. 1370 g vägde innehållet i de två paketen enligt lapparna. Avrunnen vikt på det knapriga fläsket var 415 g :surprised:

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ikväll blev det fläskpannkaka
Fast inte en tjock pannkaka i ugnen utan tunna pannkakor med lite knaperstekt fläsk på varje. Fläsket hälls i stekpannan innan smeten stelnar. Lite god hemgjord sylt till så:ok:

Tyckte det inte blev så mycket kvar av fläsket dock. 1370 g vägde innehållet i de två paketen enligt lapparna. Avrunnen vikt på det knapriga fläsket var 415 g :surprised:
härligt med fet gris:rofl:(y)

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.