En Makers finns nästan alltid hemma i barskåpet. God neat och till whiskey sour.

P
nu blir jag nästan kränkt... :crysmile:(absolut inte)..
Men whisky ska serveras single malt whisky.. annars får det vara... :crysmile::crysmile:(all whisky duger) :cool:

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Om jag ska göra en whisky sour vad ska jag ha i för whisky?

Har en gäng singel malt, en jack daniels och en tullamore eller ska jag gör nån annan drink istället?

• Gilla
1
  • Laddar…
nino nino skrev:

Har en gäng singel malt, en jack daniels och en tullamore eller ska jag gör nån annan drink istället?
Bourbon!
Kör själv makers mark eller bulliet.

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
P
nino nino skrev:

ett glas.. Och en lugn stund..
Lite whisky inget mer... :cool:;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Bourbon!
Kör själv makers mark eller bulliet.

Ja nu hade ju grabben tagit makers flaskan...
JD då isåfall?

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Tacka vet jag White Dog med mycket smak av råg...

• Gilla
1
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja nu hade ju grabben tagit makers flaskan...
JD då isåfall?
’aldrig provat JD, endast druckit JD med Cola :p

• Gilla
nino
  • Laddar…
P
whisky och cola..??
Nä nu blommar körsbären... :crysmile:
rom och cola har man dragit i sig så att man blivit roligare... (trodde man) :crysmile:
Men är whiskyn så illa smakande.. Så skulle jag ge bort den... :crysmile:

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Rom då ska det vara den finare varianten, typ Diplomatico Don Papa eller liknande, den man dricker med cola är väl tveksamt om man ska kalla rom :D

• Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Rom då ska det vara den finare varianten, typ Diplomatico Don Papa eller liknande, den man dricker med cola är väl tveksamt om man ska kalla rom :D
Nä men va fan... brännvin som brännvin..
Går fint med päronsoda vet du..
-så mycket päronsoda finns inte.. :crysmile:
(repmånad)....

• Gilla
nino
  • Laddar…
Mat
Varmrätten som vi hoppade igår :)

En måltid med biff, hasselbackspotatis, tomater och sås på skärbräda, bredvid ett glas vin och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Idag blir det pizza!

• Pizza i en vedeldad ugn med levande flammor och glödande ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L
På tal om pizza så gjorde jag denna ... pizza .. :thinking: mitt i veckan.
https://www.ica.se/recept/cacio-e-pepe-pizza-728405/

Ingen tomatsås t.ex. utan bara en pizzabotten, flera sorters ost, och peppar och citron som smaksättare (förutom osten).
Jag tyckte det var riktigt gott!, men ganska olikt pizza som vi brukar känna den rätten.

För en gångs skull så följde jag ett recept till punkt och pricka, men jag körde med 25gr jäst och en vanlig 1-2 timmars jäsning som en vanlig pizzadeg, inte jäsning under hela natten och dagen som i receptet.

Och jag delade degen i 4 delar och körde på pizzasten.

Och sen ska jag erkänna, jag gjorde 2st exakt som receptet, sen gjorde jag en botten med lite tunt med tomatsås i botten och sen lite skinka, och skippade citron och peppar.
Sen slutligen en som följde recept men plus lite skinka under osten (ingen tomat).

Bara för att testa lite. Med skinka blev det typ en variant, som blev väldigt lik, men en smak till, som funkade bra.
Med lite tomat och skinka men utan citron och peppar så blev det klart mer likt vanlig pizza, men kändes betydligt mer lyxig p.g.a alla fina ostsorter. En hemgjord pizzans lyxvariant.

Men jadå, detta ska göras fler gånger. Jag tror på att göra det som förrätt också, och skära smala slice lätta att trycka i sig.

Jag hoppas receptet ska gå att öppna, men jag har skrivit ut det i PDF också, så alla kan kolla, även om man inte är medlem i Ica, eller att ICA tar bort receptet från sin site.

edit:
Jo en sak kom jag på.
När jag gör detta nästa gång ska jag blanda den rivna citronen med ricottaosten innan jag brer på osten. Det var ingen barnlek att sprida citronskalet jämnt, utan det blev ganska varierande mängd citronsmak mellan tuggorna.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Här finns det ingen taxi :D
Du behöver nog bara betala tillräckligt bra för att en taxi ska köra hem dig från närmaste stad.
Under förutsättning att du bor vid en väg förstås …

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.