P
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vilket är anledningen att jag föredrar en straight Scotch eller on the rocks
Enligt min mening försämrar man whisky genom att kyla ner den (den tappar smak). Om man ska tillsätta vatten till whisky bör det vara i flytande form för den händelse att whiskyn är i cask strength (eller starkare). Cask strength vinner ofta på att spädas ut en aning. Man får prova sig fram för att hitta en lagom utspädning, och framprovningen gör hela arrangemanget lite roligare. :dizzy:
Annars är nog en välgjord Dry Martini en favorit. Eller en Dirty Martini, men det är svårare att hitta nån bar som kan göra en sådan.
Jag provade ett tag en massa drinkrecept och många av dem var rätt lyckade, men det blir ganska många slattar stående i barskåpet efter ett tag. Så numera håller jag mig mest till dry martini. Den tröttnar jag inte på i första taget.

Proportionerna mellan vermouth och gin är upp till var och en. Själv tycker jag att det är lite smålarvigt att försöka göra en dry martini så torr som möjligt. Ren gin slår ju alla blandningar av gin och vermouth då. Visserligen finns det god gin men det blir godare om man blandar i vermouth. Noilly Prat är min favorit. Ingen annan vermouth jag har provat smakar lika bra. Vad gäller gin brukar det bli mest Gordon's men ibland Tanqueray.

En dry martini ska vara rörd och inte skakad, tycker jag. Den kan garneras med 1-3 oliver fyllda med vad man gillar. Pimento är klassiskt, men citronfyllda oliver i en dry martini är inte illa heller. Noll oliver går också bra.

Då och då gör jag en Margarita eller en Vesper, men det var länge sen jag gjorde några andra drinkar.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Körde några riktigt fina fine de Claire innan osten btw. Små ostron som dessa tycker jag alltid är godast. Väldigt stor variation på kvalitén på ostron här i Stockholm faktiskt, detta var på Ballsack (Balzac) på odengatan.

[bild]

Hur är Balzac nuförtiden? Maten var ok men inte så mycket mer tidigare...

Själv körde jag kantarelltoast med gruyere till middag igår, det var fan inte illa.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J jonko skrev:
Hur är Balzac nuförtiden? Maten var ok men inte så mycket mer tidigare...

Själv körde jag kantarelltoast med gruyere till middag igår, det var fan inte illa.
Tycker det den är bra, jag menar det ju en enkel fransk bistro.

nino nino skrev:
Om jag ska göra en whisky sour vad ska jag ha i för whisky?

Har en gäng singel malt, en jack daniels och en tullamore eller ska jag gör nån annan drink istället?
Du ska inte slösa finwhiskey på whiskey sour :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Du ska inte slösa finwhiskey på whiskey sour :)

Varför inte?

Testa dig fram tänker jag. Traditionellt sett brukar man väl använda bourbon eller liknande majsdestillat. Makers mark brukar vara populärt, lite starkare också. Bourbonliknande sprit är lite sötare och rundare. Personligen tycker jag det kan vara najs med en singel malt, blir lite skarpare, gärna med en dash rökig variant.

P
P pmd skrev:
Då och då gör jag en Margarita eller en Vesper, men det var länge sen jag gjorde några andra drinkar.
Ikväll blev det en Margarita.
Hade ingen lime.:)

Margaritacocktail med saltkant och en skiva citron, på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Tycker det den är bra, jag menar det ju en enkel fransk bistro.
Visst är det så men det ska ändå vara vällagat och bra råvaror, det var det inte när jag (eller folk i min omgivning) var där. Men då verkar det som dom ryckt upp sig då.

M Manfreds skrev:
Varför inte?

Testa dig fram tänker jag. Traditionellt sett brukar man väl använda bourbon eller liknande majsdestillat. Makers mark brukar vara populärt, lite starkare också. Bourbonliknande sprit är lite sötare och rundare. Personligen tycker jag det kan vara najs med en singel malt, blir lite skarpare, gärna med en dash rökig variant.
Har aldrig provat men tror ändå inte det ger så mycket. Bättre dricka finwhiskey straight :)

J jonko skrev:
Visst är det så men det ska ändå vara vällagat och bra råvaror, det var det inte när jag (eller folk i min omgivning) var där. Men då verkar det som dom ryckt upp sig då.
Jo, jag har inget att klaga på de gånger jag varit där. Ätit, sniglar, ostron, råbiff typ.

Jo, jag har inget att klaga på de gånger jag varit där. Ätit, sniglar, ostron, råbiff typ.
Äter du aldrig nåt gott? :D

• Haha
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
:rofl::crysmile:
råbiff lät fint..
Men fågelmaten får vara.. sniglar mm..

Nä tacka vet jag kokt kött med pepparrotssås och potatis.. Med en kall öl..
Eller kålpudding... (y)

nino nino skrev:
Jag äter bara gott :)
Som tex kalvbräss, bästa inälvsmaten :)

Har aldrig provat men tror ändå inte det ger så mycket. Bättre dricka finwhiskey straight :)
Kan vara värt. Man knäcker kanske inte 10K flaska för en whiskey sour förvisso men man kan ju flytta en bit upp från lägsta hyllan.

M Manfreds skrev:
Kan vara värt. Man knäcker kanske inte 10K flaska för en whiskey sour förvisso men man kan ju flytta en bit upp från lägsta hyllan.
Ja absolut behöver det inte vara billigare skräpet. Men man tar inte en 21 årig single malt :)

ullberg
Zabuton - även om jag vetat om den styckningsdetaljen i högrevsområdet har jag aldrig provat tidigare, helt i min smak!

Två stycken rött och marmorerat zabuton kött placerade på brunt papper.
Skapa konto

Grillad Zabutonbiff med stekt potatis och sockerärtor på en vit tallrik.
Skapa konto

/U

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.