1 420 484 läst ·
17 760 svar
1420k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Enligt min mening försämrar man whisky genom att kyla ner den (den tappar smak). Om man ska tillsätta vatten till whisky bör det vara i flytande form för den händelse att whiskyn är i cask strength (eller starkare). Cask strength vinner ofta på att spädas ut en aning. Man får prova sig fram för att hitta en lagom utspädning, och framprovningen gör hela arrangemanget lite roligare.Hemmakatten skrev:
Jag provade ett tag en massa drinkrecept och många av dem var rätt lyckade, men det blir ganska många slattar stående i barskåpet efter ett tag. Så numera håller jag mig mest till dry martini. Den tröttnar jag inte på i första taget.
Proportionerna mellan vermouth och gin är upp till var och en. Själv tycker jag att det är lite smålarvigt att försöka göra en dry martini så torr som möjligt. Ren gin slår ju alla blandningar av gin och vermouth då. Visserligen finns det god gin men det blir godare om man blandar i vermouth. Noilly Prat är min favorit. Ingen annan vermouth jag har provat smakar lika bra. Vad gäller gin brukar det bli mest Gordon's men ibland Tanqueray.
En dry martini ska vara rörd och inte skakad, tycker jag. Den kan garneras med 1-3 oliver fyllda med vad man gillar. Pimento är klassiskt, men citronfyllda oliver i en dry martini är inte illa heller. Noll oliver går också bra.
Då och då gör jag en Margarita eller en Vesper, men det var länge sen jag gjorde några andra drinkar.
AndersMalmgren skrev:
Hur är Balzac nuförtiden? Maten var ok men inte så mycket mer tidigare...
Själv körde jag kantarelltoast med gruyere till middag igår, det var fan inte illa.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
AndersMalmgren skrev:
Varför inte?
Testa dig fram tänker jag. Traditionellt sett brukar man väl använda bourbon eller liknande majsdestillat. Makers mark brukar vara populärt, lite starkare också. Bourbonliknande sprit är lite sötare och rundare. Personligen tycker jag det kan vara najs med en singel malt, blir lite skarpare, gärna med en dash rökig variant.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Har aldrig provat men tror ändå inte det ger så mycket. Bättre dricka finwhiskey straightM Manfreds skrev:Varför inte?
Testa dig fram tänker jag. Traditionellt sett brukar man väl använda bourbon eller liknande majsdestillat. Makers mark brukar vara populärt, lite starkare också. Bourbonliknande sprit är lite sötare och rundare. Personligen tycker jag det kan vara najs med en singel malt, blir lite skarpare, gärna med en dash rökig variant.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm