Magnus Filip skrev:
Grekland? Vad??
Barbar = ursprungligen alla som inte pratade grekiska.

P
Dalbotant Dalbotös skrev:
Barbar = ursprungligen alla som inte pratade grekiska.
?????? "Vilken kul ploj, så vitsigt!"

Ok, det var kanske betydelsen för flera tusen år sedan, men inte idag.
Idag är betydelsen en annan, nedsättande och har inte längre något med Grekland att göra.

Som de som kallas bohemer. Det har inget längre med att göra att de är från Böhmen i Tjeckien. Utan bohem har fått annan betydelse.

Magnus Filip skrev:
Igår kväll gjorde jag till dagens middag för familjen Borsjtj som är en rysk soppa, vegetarisk.
Magnus Filip skrev:
Finns även en liknande Ukrainsk variant Borscht heter den. Fast den innehåller också nötkött med ben på och stekfläsk och selleri.
I dagens läge skulle jag tveklöst välja den senare. :cry:

En liten ankleverslider till förrätt.

Ankleverslider på tallrik med drycker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ko till varmrätt, sorry för bild halvägs in
Halväten tallrik med stekt kött och kryddad röra, kniv och gaffel på sidan.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Onsdag, då äter man.... :oops:
Halväten kebabrulle på tallrik med sallad, tomat och vit sås, samt vattenglas i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Maria T
Enligt mitt tidigare inlägg #2673 vilket jag inte ens kan svara på fast försökt fem gånger @Marlen Eskilsson = nåt är fel.

Svarar mig själv eftersom jag precis lagat den gratängen fast lite förbättrad - i ägg/yougurtblandningen hade jag i några matskedar tacosås, den starka varianten, och ännu mer parmesan, plus vitlökspulver. Strödde på extra riven ost men gratängen är fortfarande lika ful :rofl: men verkligen god :ok: och den där salcicciakorven vi hade till blev väldigt bra. Jag vill ha mer grönsaker än korv så gratängen landade på en bädd av sallad för min del, mycket nöjd.
Inget finfoto här utan resten av gratängen i sin form

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Maria T
Och nej, gick inte att ladda upp foto heller fast vid det här laget har väl fler än jag undrat varför?

Maria T Maria T skrev:
Enligt mitt tidigare inlägg #2673 vilket jag inte ens kan svara på fast försökt fem gånger
Menar du detta?

Maria T Maria T skrev:
Inga grönsaksgratänger ser särskilt smakliga ut, på bild, men jädrans vad de smakar gott!
Så kan jag svara på det. Och bild kan jag även skicka med.

En ugnsform med färgrik och gratinerad grönsaksgratäng, en sked vilar ovanpå.
Skapa konto

Vad får du för problem? Vad använder du för "teknik"?

Jag vet vad mitt problem är.
Varför beställer en vuxen karl en liten konstig hamburgare?

Liten ovanlig hamburgare med köttbulle istället för kött, lök och grönt, på tallrik med gaffel.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:

[bild]
Ser ju god ut.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Sushi Daily konceptet har nått Coop här så var ju tvungen att provköra. Skulle placera det högre än ”vanlig” kyldiskvarianter och buffesushi men den ribban är ju rätt låg. Skulle absolut kunna tänka mig att köpa igen om man inte orkar plocka upp nåt bättre. Största problemet var egentligen att riset hunnit bli lite för hårt.

Fyra olika sorters sushi i förpackningar på träbord, inklusive lax nigiri och maki rullar.
Skapa konto

• Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
P
Storsockret Storsockret skrev:
Sushi Daily konceptet har nått Coop här så var ju tvungen att provköra. Skulle placera det högre än ”vanlig” kyldiskvarianter och buffesushi men den ribban är ju rätt låg. Skulle absolut kunna tänka mig att köpa igen om man inte orkar plocka upp nåt bättre. Största problemet var egentligen att riset hunnit bli lite för hårt.

[bild]
Va fan kör de med punsch rullar i detta nu+:crysmile:

Maria T Maria T skrev:
Inga grönsaksgratänger ser särskilt smakliga ut, på bild, men jädrans vad de smakar gott! Grönkål och ädelost låter väldigt smaskigt, skippar gärna svampen..
Jag hittade en YouTubefilm - nej, min bättre hälft gjorde och blev inspirerad - jag fick äran att laga;)
Lika mycket blomkål (ett huvud) och broccoli i buketter, kokas lätt i saltvatten. Smörj en form som rymmer dessa grönsaker PLUS en strimlad paprika och 10-12 små tomater. Lägg de kokta grönsakerna plus de skivade i formen.
Vispa 2-3 ägg med en burk valfritt creme fraiche/kokbar youghurt. Blanda ner mycket (mycket!!) parmesanost i äggsmeten. Ja, krydda på också. Häll äggsmeten över grönsakerna, och toppa med riven ost som smälter.
I ugnen 180 grader runt 20 minuter, kan funka 200 grader i en kvart men kolla så osten inte bränns.

Ja, nu blev det ett helt recept från mig, hoppas ingen blir missnöjd. Gjorde denna "gratäng" i fredags och det blev lite av en succé.
Jag kan svara på det @Maria T ?

Fario Fario skrev:

[bild]
För att han är en konnässör?

edit: sjukt bra slider förövrigt

Storsockret
Maskintok skrev:
Va fan kör de med punsch rullar i detta nu+:crysmile:
Nåt hittepå med tonfiskröra i, just den var ingen höjdare rent smakmässigt men nu vet jag det :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.