P
Maskintok skrev:
När Sverige har världens bästa djurhållning..
känns inte logiskt..
Det hade varit tvärtom isåfall..
Världens bästa djurhållning?! ;) Varför tror svenskar att de är bäst på allt? Smittade av USA? Även i USA är de bäst på allt. De kan ha udda tävlingar, tex stort mästerskap i att hugga ved med yxa och den som vinner är World Champion, problemet är att det inte finns några utlänningar med i tävlingen.

P
R Ryttarnn skrev:
Risotto stod på menyn igår
[bild]
Har aldrig lagat eller ätit tror jag. Har sett det menyn för barnens bamba. Finns även cowboygryta. Vet inte vad det är?

Borde testa.

P pmd skrev:
Jag skulle aldrig sätta min hälsa på spel genom att äta halvrå köttfärs. Blodig diarré och njursvikt kan jag gärna vara utan.
Okunskap som talar. Dagens kötthållning och renhållningen i köken är något helt annat mot förr. Om du maler köttfärsen precis innan stekning kan du äta den rå om du skulle vilja.

P pmd skrev:
Jag tycker inte om halvrått kött. Det kan barbarerna äta. Kött ska vara välstekt och det gäller även fläsk.
Nötkött som är rosa inuti undviker jag helt i Sverige, men i vissa andra länder går det att äta.
Nej det är du som är barbaren här för du har inte koll på hur kött ska tillagas för att smaka bäst.

P
P pmd skrev:
Jag tycker inte om halvrått kött. Det kan barbarerna äta. Kött ska vara välstekt och det gäller även fläsk.
Nötkött som är rosa inuti undviker jag helt i Sverige, men i vissa andra länder går det att äta.
Råbiff är vanligt på Kontinenten, även "Amerikansk Sandwich" i Belgien kommer med rått nötkött. I Frankrike typ finns inte välstekt biff och lamm. Alltså större delen av världen är barbarer, men inte du?

Mettbrötchen.
Brödhalvor med rått kryddat köttfärs, lökringar och persilja på träyta, med kryddor runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett bröd med persilja och lök bredvid, ovanpå en träreceptbakgrund med betyg och ingredienslista.
Skapa konto

Minns det som gott.

Ang lamm.Tror de flesta som inte tycker om "lamm" har handlat "lamm" på typ Willys som är väl närmare en trött gammal tacka från Nya Zeeland än ett lamm. Bara kolla på lammkotletterna de säljer. Stora som få.
Vi brukar alltid köpa helt lamm från en gård på hösten.

R
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ang lamm.Tror de flesta som inte tycker om "lamm" har handlat "lamm" på typ Willys som är väl närmare en trött gammal tacka från Nya Zeeland än ett lamm. Bara kolla på lammkotletterna de säljer. Stora som få.
Nja, lamm har ju rent objektivt en speciell smak, precis som de flesta andra kött. Det är väl bara att acceptera att alla inte gillar den?

Ja jag har köpt "finlamm" från gård jag också, snarare smakar det mer "lamm".

P
Har aldrig sett lamm på Willys förutom fryst.
Brukar köpa på saluhallen Kungstorget eller Gbg Orienthus

Stora som få.
Ajdå, man vill ju bara ha dem "stora som får".

P
Hittade denna i asiatisk affär nu. Skall prova att laga till i helgen. ,
Det finns recept på nätet, tydligen någon slags gryta går receptet ut på. Skall vara gott enligt de i affären. Det är djupfryst Pig uterus. Spännande. Får se om familjen gillar det? Givetvis talar jag inte om innan vad det är, bara asiatisk gryta! Få se om jag talar om det sedan, kanske inte.
Djupfryst förpackning av pig uterus med etikett, avsedd att användas i asiatisk matlagning.
Skapa konto

• Wow
Åsa Lund
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Råbiff är vanligt på Kontinenten, även "Amerikansk Sandwich" i Belgien kommer med rått nötkött. I Frankrike typ finns inte välstekt biff och lamm. Alltså större delen av världen är barbarer, men inte du?
En ”vanlig” maträtt på kontinenten samt en maträtt i Belgien och Frankrike motsvarar alltså ”större delen av världen”?
Det är väl för övrigt rätt att större delen av världen är barbarer, är väl endast Grekland som är undantaget epitetet ;)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
M marka skrev:
En ”vanlig” maträtt på kontinenten samt en maträtt i Belgien och Frankrike motsvarar alltså ”större delen av världen”?
Det är väl för övrigt rätt att större delen av världen är barbarer, är väl endast Grekland som är undantaget epitetet ;)
:D Petimäter där!
Räcker kanske Nord- och Sydamerika? 1 miljard invånare. Hur steker de nöt och lamm där vanligtvis?

Grekland? Vad?? Har varit där flera gånger. Gott i början men efter 2-3 middagar smakar allt likadant, dränkt i olivolja, ost, kolgrill.
Som svenska kinarestauranger, alla rätter smakar ungefär likadant.

Det bästa Grekland har i matväg är Kaimaki.

Åsa Lund
Magnus Filip skrev:
Rödpeppar är så grymt bra! Som svartpeppar men utan den osande smaken.
Är det samma sak som rosepeppar?

P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Är det samma sak som rosepeppar?
Nej, rosépeppar är inte peppar alls, kallas bara så.
Kryddpeppar är inte peppar heller.

Rödpeppar är torkade vanliga pepparkorn,

svartpeppar är torkade fermenterade pepparkorn,

vitpeppar är rödpeppar där skalet är avsköljt med vatten sedan torkat.

Grönpeppar är det omogna pepparkornet.

Har jobbat på restaurang för länge sedan.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.