1 422 042 läst ·
17 795 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Man ska inte flå med kniv på får..Magnus Filip skrev:Lamm som smakar "kofta" fanns förr när man inte slaktade och flådde rätt. Måste flås direkt och kommer minsta ull i kontakt med köttet är det kört.
Är fåret för gammalt, alltså inte lamm kan det bli annan smak.
Noggrannare är det idag. Inget risk i dag mao.
Jämför med orne smak. Bara att slå upp om någon är intresserad av att veta mer. Antagligen åt inte vissa gris förr bara för det.
Man ska rycka och dra av skinnet..
Så fort man tagit i ullen så är det tvätta och byta handskar som gäller om man ska ta i köttet..
Nja, man behöver krydda och steka lammet lite annorlunda bara. Det går inte att bara köra milda örtkryddor, salt och lite vitpeppar. Man behöver steka det ej rosa också, som fläsk.R RoAd skrev:
Räcker med genomstekt och svartpeppar, salt och lite honung.
Jag känner skillnaden ändå. Men andra tänker inte på det så tänker de inte på det. Vi hade en sommarfest en gång och hade köpt massor av lamm från en gårdsbutik. Alla gillade det, ingen frågade vad det var för kött. I dagens läge är det ju en del som "inte äter fläsk" fast de kan ju äta det egentligen. Och nöt går ju inte att grilla, smidigt om man är många, blir lätt för torrt. Så lamm är en bra kompromiss.
Redigerat av moderator:
Ok, det går förstås att fullständigt förstöra köttet och maskera all smak. Men då ska du inte påstå att "folk gillar lamm". De gillar i.s.f. din maskering i form av "kryddning och kremering".Magnus Filip skrev:
Hur säker är du på att det som du verkar säker på verkligen är helt säkert?R RoAd skrev:
Ingen har dock klagat hittills. Bara positiva kommenarer. Annorlunda till det bättre
Jag är säker. Det är alla som vet hur fläsk och lamm smakar. Det du håller på och argumenterar nu är tramsigt.Magnus Filip skrev:
Om dina lammrätter smakar som dina fläskrätter så har du sannolikt förstört båda
Jag har ingen koll på hur ärliga/artiga/kunniga dina middagsgäster är.Magnus Filip skrev:
Jag har själv fått komplimanger för maträtter jag gjort där jag själv vet att jag misslyckats grovt.
Är du helt säker så är det ingen idé att fortsätta. Har annan åsikt själv. Som olja och vinäger!R RoAd skrev:Jag är säker. Det är alla som vet hur fläsk och lamm smakar. Det du håller på och argumenterar nu är tramsigt.
Om dina lammrätter smakar som dina fläskrätter så har du sannolikt förstört båda
Jag har ingen koll på hur ärliga/artiga/kunniga dina middagsgäster är.
Jag har själv fått komplimanger för maträtter jag gjort där jag själv vet att jag misslyckats grovt.
Skall efter ledigheten börja jobba igen strax så det passar bra att logga ut nu.
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Lamm smakar skit om det steks över medium rare.Magnus Filip skrev:Nja, man behöver krydda och steka lammet lite annorlunda bara. Det går inte att bara köra milda örtkryddor, salt och lite vitpeppar. Man behöver steka det ej rosa också, som fläsk.
Räcker med genomstekt och svartpeppar, salt och lite honung.
Jag känner skillnaden ändå. Men andra tänker inte på det så tänker de inte på det. Vi hade en sommarfest en gång och hade köpt massor av lamm från en gårdsbutik. Alla gillade det, ingen frågade vad det var för kött. I dagens läge är det ju en del som "inte äter fläsk" fast de kan ju äta det egentligen. Och nöt går ju inte att grilla, smidigt om man är många, blir lätt för torrt. Så lamm är en bra kompromiss.