P
wildeside wildeside skrev:
Kanske inte har råd med tillbehören:crysmile:
Otur. Beklagar
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
R
Om man anser att lamm smakar fläsk så bör man inte diskutera saken över huvud taget :)

Lamm har en speciell smak som jag gillar, andra gör det inte. Kanske bara att acceptera?
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Lamm som smakar "kofta" fanns förr när man inte slaktade och flådde rätt. Måste flås direkt och kommer minsta ull i kontakt med köttet är det kört.

Är fåret för gammalt, alltså inte lamm kan det bli annan smak.

Noggrannare är det idag. Inget risk i dag mao.

Jämför med orne smak. Bara att slå upp om någon är intresserad av att veta mer. Antagligen åt inte vissa gris förr bara för det.
Man ska inte flå med kniv på får..
Man ska rycka och dra av skinnet..
Så fort man tagit i ullen så är det tvätta och byta handskar som gäller om man ska ta i köttet..
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Om man anser att lamm smakar fläsk så bör man inte diskutera saken över huvud taget :)

Lamm har en speciell smak som jag gillar, andra gör det inte. Kanske bara att acceptera?
Nja, man behöver krydda och steka lammet lite annorlunda bara. Det går inte att bara köra milda örtkryddor, salt och lite vitpeppar. Man behöver steka det ej rosa också, som fläsk.
Räcker med genomstekt och svartpeppar, salt och lite honung.

Jag känner skillnaden ändå. Men andra tänker inte på det så tänker de inte på det. Vi hade en sommarfest en gång och hade köpt massor av lamm från en gårdsbutik. Alla gillade det, ingen frågade vad det var för kött. I dagens läge är det ju en del som "inte äter fläsk" fast de kan ju äta det egentligen. Och nöt går ju inte att grilla, smidigt om man är många, blir lätt för torrt. Så lamm är en bra kompromiss.
 
Redigerat av moderator:
P
Maskintok skrev:
Man ska inte flå med kniv på får..
Man ska rycka och dra av skinnet..
Så fort man tagit i ullen så är det tvätta och byta handskar som gäller om man ska ta i köttet..
Säkert korrekt.
Är man inte noga så är det kört.
 
R
Magnus Filip skrev:
Nja, man behöver krydda och steka lammet lite annorlunda bara. Det går inte att bara köra milda örtkryddor, salt och lite vitpeppar. Man behöver steka det ej rosa också, som fläsk.
Räcker med genomstekt och svartpeppar, salt och lite honung.
Ok, det går förstås att fullständigt förstöra köttet och maskera all smak. Men då ska du inte påstå att "folk gillar lamm". De gillar i.s.f. din maskering i form av "kryddning och kremering".
 
  • Gilla
  • Haha
dilemma och 2 till
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Säkert korrekt.
Är man inte noga så är det kört.
Ja eller så skär man av köttstycket med annan kniv.
 
P
R RoAd skrev:
Ok, det går förstås att fullständigt förstöra köttet och maskera all smak. Men då ska du inte påstå att "folk gillar lamm". De gillar i.s.f. din maskering i form av "kryddning och kremering".
Nej, inte förstöra, bara ngt lite längre grilltid och lite svartpeppar. Inte stor skillnad
 
R
Magnus Filip skrev:
Nej, inte förstöra, bara ngt lite längre grilltid och lite svartpeppar. Inte stor skillnad
Om du inte förstår att ett vällagat lammkött smakar helt annorlunda än fläskkött så är det ingen idé att fortsätta diskussionen.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Man behöver steka det ej rosa också, som fläsk.
Räcker med genomstekt...
Nja, skall vara rare till medium för att vara gott.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Om du inte förstår att ett vällagat lammkött smakar helt annorlunda än fläskkött så är det ingen idé att fortsätta diskussionen.
Hur säker är du på att det som du verkar säker på verkligen är helt säkert?

Ingen har dock klagat hittills. Bara positiva kommenarer. Annorlunda till det bättre
 
R
Magnus Filip skrev:
Hur säker är du på att det som du verkar säker på verkligen är helt säkert?
Jag är säker. Det är alla som vet hur fläsk och lamm smakar. Det du håller på och argumenterar nu är tramsigt.

Om dina lammrätter smakar som dina fläskrätter så har du sannolikt förstört båda :)

Magnus Filip skrev:
Ingen har dock klagat hittills. Bara positiva kommenarer. Annorlunda till det bättre
Jag har ingen koll på hur ärliga/artiga/kunniga dina middagsgäster är.

Jag har själv fått komplimanger för maträtter jag gjort där jag själv vet att jag misslyckats grovt.
 
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Jag är säker. Det är alla som vet hur fläsk och lamm smakar. Det du håller på och argumenterar nu är tramsigt.

Om dina lammrätter smakar som dina fläskrätter så har du sannolikt förstört båda :)



Jag har ingen koll på hur ärliga/artiga/kunniga dina middagsgäster är.

Jag har själv fått komplimanger för maträtter jag gjort där jag själv vet att jag misslyckats grovt.
Är du helt säker så är det ingen idé att fortsätta. Har annan åsikt själv. Som olja och vinäger!
Skall efter ledigheten börja jobba igen strax så det passar bra att logga ut nu.
 
Magnus Filip skrev:
Nja, man behöver krydda och steka lammet lite annorlunda bara. Det går inte att bara köra milda örtkryddor, salt och lite vitpeppar. Man behöver steka det ej rosa också, som fläsk.
Räcker med genomstekt och svartpeppar, salt och lite honung.

Jag känner skillnaden ändå. Men andra tänker inte på det så tänker de inte på det. Vi hade en sommarfest en gång och hade köpt massor av lamm från en gårdsbutik. Alla gillade det, ingen frågade vad det var för kött. I dagens läge är det ju en del som "inte äter fläsk" fast de kan ju äta det egentligen. Och nöt går ju inte att grilla, smidigt om man är många, blir lätt för torrt. Så lamm är en bra kompromiss.
Lamm smakar skit om det steks över medium rare.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lamm smakar skit om det steks över medium rare.
Nä det gör det inte.
Men det blir inte lika saftigt.
Och det är stor skillnad mellan olika köttbitar även med fårkött..

Vissa delar är betydligt godare som "överkokta"... än rare..
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.