P
P pmd skrev:
Pesto gjorde på parmesan, pinjenötter, olivolja, basilika och chili är min favorit. Den är lite mindre mesig.
säkert, den döljer självklart sämre råvarors kvalitet bättre.


Lamm är en riktig favorit. Men är något svårt att få tag på i Sverige, specialbutiker mest.

Betalade extra för lamm på en indisk restaurang en gång, istället för fläsk eller nöt.
Men var som att kasta pengarna i sjön. Kunde lika gärna varit fläsk för med alla de kryddorna kände jag ingen skillnad på kötten.
 
Magnus Filip skrev:
säkert, den döljer självklart sämre råvarors kvalitet bättre.


Lamm är en riktig favorit. Men är något svårt att få tag på i Sverige, specialbutiker mest.

Betalade extra för lamm på en indisk restaurang en gång, istället för fläsk eller nöt.
Men var som att kasta pengarna i sjön. Kunde lika gärna varit fläsk för med alla de kryddorna kände jag ingen skillnad på kötten.
Även om konsumtionen av lammkött har dubblerats på 22 år (från 0,92 till 1,86 kg per person och år), så är det många svenskar som inte tycker om det. Jag själv äter nog hellre groda eller hund än att jag äter lamm.
 
P pmd skrev:
Anklever kan vara husmanskost. Det handlar bara om vilket slags hus man har.
Jo, men jag gissar på han menade svensk inte fransk.
 
W WFD skrev:
Även om konsumtionen av lammkött har dubblerats på 22 år (från 0,92 till 1,86 kg per person och år), så är det många svenskar som inte tycker om det. Jag själv äter nog hellre groda eller hund än att jag äter lamm.
Då har du inte ätit rätt tillagad lamm. Lammracks är svingott om korrekt utfört.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då har du inte ätit rätt tillagad lamm. Lammracks är svingott om korrekt utfört.
Har testat flera gånger och dessutom på riktigt bra ställen. Mitt tips är att tillreda det i avfallskvarnen :) Hund åt jag i Asien, grillspett. Men folk får gärna äta lamm för mig. Bara mer nötkött kvar till mig.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
W WFD skrev:
Har testat flera gånger och dessutom på riktigt bra ställen. Mitt tips är att tillreda det i avfallskvarnen :) Hund åt jag i Asien, grillspett. Men folk får gärna äta lamm för mig. Bara mer nötkött kvar till mig.
Tydligen var det inte bra ställen då, att lamm smakar kofta är enbart kökets fel
 
P
W WFD skrev:
Även om konsumtionen av lammkött har dubblerats på 22 år (från 0,92 till 1,86 kg per person och år), så är det många svenskar som inte tycker om det. Jag själv äter nog hellre groda eller hund än att jag äter lamm.
Jag vet. Tror det är någon slags myt.


Grodlår är jättegott. Ser ut som kyckling men smakar mörare och inte lika torrt. Tar man bort benet och lite örtkryddor skulle folk tro atr det är fin kyckling.

Vi gillar att grilla eller steka lamm. Har sagt flera gånger till folk att det är fläskkarré som vi vet "inte äter lamm" De gillar sedan "fläskkarrén" mycket :D:D
man behöver då grilla så det inte är rosa inuti förstås. För lamm är bäst rosa inuti.
 
Magnus Filip skrev:
Jag vet. Tror det är någon slags myt.


Grodlår är jättegott. Ser ut som kyckling men smakar mörare och inte lika torrt. Tar man bort benet och lite örtkryddor skulle folk tro atr det är fin kyckling.

Vi gillar att grilla eller steka lamm. Har sagt flera gånger till folk att det är fläskkarré som vi vet "inte äter lamm" De gillar sedan "fläskkarrén" mycket :D:D
man behöver då grilla så det inte är rosa inuti förstås. För lamm är bäst rosa inuti.
Även gris är bäst rosa inuti.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
wildeside
Det får bli blodpudding!
Allt har blivit dyrare, det som blev kvar av lönen efter att jag betalt El, Drivmedel och skänkt till alla välgörenhetsorganisationer som jagar en så räcker inte pengarna till nått mer.
 
  • Ledsen
pmd
  • Laddar…
P
W WFD skrev:
Har testat flera gånger och dessutom på riktigt bra ställen. Mitt tips är att tillreda det i avfallskvarnen :) Hund åt jag i Asien, grillspett. Men folk får gärna äta lamm för mig. Bara mer nötkött kvar till mig.
Problemet är nog en föreställning.
Blir du serverad lamm gjort bra utan att veta om det innan kommer du att gilla det.
 
wildeside wildeside skrev:
Det får bli blodpudding!
Allt har blivit dyrare, det som blev kvar av lönen efter att jag betalt El, Drivmedel och skänkt till alla välgörenhetsorganisationer som jagar en så räcker inte pengarna till nått mer.
Tänk på det i september
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
P
wildeside wildeside skrev:
Det får bli blodpudding!
Allt har blivit dyrare, det som blev kvar av lönen efter att jag betalt El, Drivmedel och skänkt till alla välgörenhetsorganisationer som jagar en så räcker inte pengarna till nått mer.
Blodpudding med fläsktärningar, potatis, lingon, riven spetskål och morötter är billig lyxmat! bra kombo!
 
P
Lamm som smakar "kofta" fanns förr när man inte slaktade och flådde rätt. Måste flås direkt och kommer minsta ull i kontakt med köttet är det kört.

Är fåret för gammalt, alltså inte lamm kan det bli annan smak.

Noggrannare är det idag. Inget risk i dag mao.

Jämför med orne smak. Bara att slå upp om någon är intresserad av att veta mer. Antagligen åt inte vissa gris förr bara för det.
 
wildeside
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tänk på det i september
Har tänkt på det varje valår, men tydligen håller inte majoriteten med mej.:crysmile:
Om nu eventuellt något parti som inte passar in i etablissemanget har en chans så ändrar vi lite på spelreglerna och samarbetar med minoriteten så att man lyckas styra skeppet vidare i sank.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
wildeside
Magnus Filip skrev:
Blodpudding med fläsktärningar, potatis, lingon, riven spetskål och morötter är billig lyxmat! bra kombo!
Kanske inte har råd med tillbehören:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.