Lite OT är inte alltid så dumt.
Det krävs ibland att någon har modet och kliva fram med en åsikt som är emot det förväntade. En röst från den tysta massan.

Jag vill så gott som alltid ha mitt kött välstekt, lamm vill jag skall ligga på gränsen till en svag antydan av rosa.
Hamburgare som är "medium rare" går bort hos mig.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det gör det inte.
Men det blir inte lika saftigt.
Och det är stor skillnad mellan olika köttbitar även med fårkött..

Vissa delar är betydligt godare som "överkokta"... än rare..
Lammlägg är tex gott att långkoka. Men det är inte samma sak som överkokt. Man kör det tex i en sous vide på låg temperatur.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fast i sous vide så bryter det inte ner fibrer och fett på samma vis som om du kör vid en högre temp, tex 110 grader i ugnen/grillen
En karré i sous vide på 80 grader lär ju inte bli så god oavsett hur längre du kör...
En högrev i 120 i 6-10h smälter det kommer den inte göra efter samma tid i 75 grader
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Apropå lammlägg.
Idag blir det favorit i repris. Fläsklägg och rotmos. Tyckte bara kålrot var så dyr när jag handlade Idag. 30 kr kilot kostade det, och en kålrot väger nästan två kg.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det blev en märklig diskussion angående lamm och att jag äter på dåliga restauranger som inte vet hur man ska göra. Folk som tror det är fläsk och inte lamm etc. Det enda jag inte har jobbat med på restaurang är, kock. Jag har dessutom jobbat med kött några år. Så nog kan jag skilja på de flesta köttbitarna. Undantaget det som serveras på indiska restauranger. Kanske just därför jag undviker dom. I många fall har du ingen aning om vad det är för kött som ramlat ner i grytan. Jag är inte särskilt kräsen så men, jag vet vad jag inte gillar och lamm hör dit. Vill ni äta lamm, helt ok för mig. men kom inte och förklara för mig att jag inte förstår något eller äter på sunkhak som har usla kockar.

Lycka till framöver (Y)
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lammlägg är tex gott att långkoka. Men det är inte samma sak som överkokt. Man kör det tex i en sous vide på låg temperatur.
Jo jo..
Och hur många år har du slaktat och tillagat får?
Jag har ca 25 års erfarenhet av slakt av får samt tillagning av dem.. Så jag skulle nog hålla mig till lite högre grader vid tillagningen.. Så får du ännu godare kött..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
W WFD skrev:
Det blev en märklig diskussion angående lamm och att jag äter på dåliga restauranger som inte vet hur man ska göra. Folk som tror det är fläsk och inte lamm etc. Det enda jag inte har jobbat med på restaurang är, kock. Jag har dessutom jobbat med kött några år. Så nog kan jag skilja på de flesta köttbitarna. Undantaget det som serveras på indiska restauranger. Kanske just därför jag undviker dom. I många fall har du ingen aning om vad det är för kött som ramlat ner i grytan. Jag är inte särskilt kräsen så men, jag vet vad jag inte gillar och lamm hör dit. Vill ni äta lamm, helt ok för mig. men kom inte och förklara för mig att jag inte förstår något eller äter på sunkhak som har usla kockar.

Lycka till framöver (Y)
Hoppas du stannar i tråden.
Låt inte detta krypa in på dig..
(y)
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Hemlagad carbonara med bacon, grädde, tomater och vitlök på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barbar carbonara.;)

bacon, färska tomater, vitlök.
grädde.
pastavatten..
svartpeppar och salt.

Jajemän det står jag för.. ;)duger gott åt mig och min familj :cool:

klippte baconet.
Sedan skar jag ner tomaterna, så de fick koka sönder, pressade i 2 vitlöksklyftor.
salt, svartpeppar..
Lät det koka en stund sedan på med grädde.. pastavatten, sedan fick detta koka ihop.:ok:

Det blev jättegott och snabbt fixat..
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Alfredo och 7 till
  • Laddar…
Blodsoppen
En tallrik med skivad skinka och mos på ett matbord, glas med vatten och envas i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även gris är bäst rosa inuti.
Jo men går du ut på restaurang så SKA innertemperatur på köttet vara minst 70 grader.
Men gör du det hemma så är det upp till dig själv hur du vill ha det
 
P
Lång rast. Ligger och vilar.

Igår kväll gjorde jag till dagens middag för familjen Borsjtj som är en rysk soppa, vegetarisk. Tog 45 min. Vinägern är viktig!
Skall smaka sent ikväll när jag kommer hem.

1/2 kg grovt rivna rödbetor
1 morot
150 g rotselleri
1 lök
250 g vitkål
2 msk rapsolja
1 vitlöksklyfta
1 l vatten
2 msk grönsaksfond
2 1/2 dl passerade tomater
1/2 dl tomatpuré
2 - 3 lagerblad
salt och peppar
1 msk vitvinsvinäger

Finns även en liknande Ukrainsk variant Borscht heter den. Fast den innehåller också nötkött med ben på och stekfläsk och selleri. Skall prova den någon gång.

Fick tipset av en från öst. Han sa att det fightas i öst om Borsjtj är det ett himla rabalder om. Alla länder och regioner har den bästa och alla andra gör fel.
Även med Borscht är det samma bråk. Ukraina använder kött i den och det är både fel och rätt. Ukraina har tillgång till kött. Men Ryssland tycker att den skall vara veg.
Haha, som våra köttbullar kanske? Mammas är bäst!
 
Tänkte vi skulle testa.
Gissa köttet :thinking:
Grillad köttbit med kryddor, pommes frites och rödkålssallad på en blå tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Tänkte vi skulle testa.
Gissa köttet :thinking:
[bild]
rumpstek
 
P
W WFD skrev:
Det blev en märklig diskussion angående lamm och att jag äter på dåliga restauranger som inte vet hur man ska göra. Folk som tror det är fläsk och inte lamm etc. Det enda jag inte har jobbat med på restaurang är, kock. Jag har dessutom jobbat med kött några år. Så nog kan jag skilja på de flesta köttbitarna. Undantaget det som serveras på indiska restauranger. Kanske just därför jag undviker dom. I många fall har du ingen aning om vad det är för kött som ramlat ner i grytan. Jag är inte särskilt kräsen så men, jag vet vad jag inte gillar och lamm hör dit. Vill ni äta lamm, helt ok för mig. men kom inte och förklara för mig att jag inte förstår något eller äter på sunkhak som har usla kockar.

Lycka till framöver (Y)
Leider, du har ingen aning om något här. Vill inte vara taskig, men men du skulle behöva komma ut ur boxen. Sorry för vara hård, men det är så jag ser det.

Jobbat med kött är en sak.
Serveras kött tillagat och väl maskerat i rätten av annan så är vem som helst lost, garanterat, även den bäste.
Dafgård för några år sedan, ingen märkte skillnaden. Men det uppdagades pga rykten.

Malmö kebaber för några år sedan. Det var fläskkött, ingen märkte något. Det uppdagades vid någon kontroll/revision. Hur länge? Ingen vet. Flera år?

Bara att Googla på ovan för att få reda på mer.

Vad är mörkertalet? Jättestort antagligen.
 
Magnus Filip skrev:
Leider, du har ingen aning om något här. Vill inte vara taskig, men men du skulle behöva komma ut ur boxen. Sorry för vara hård, men det är så jag ser det.

Jobbat med kött är en sak.
Serveras kött tillagat och väl maskerat i rätten av annan så är vem som helst lost, garanterat, även den bäste.
Dafgård för några år sedan, ingen märkte skillnaden. Men det uppdagades pga rykten.

Malmö kebaber för några år sedan. Det var fläskkött, ingen märkte något. Det uppdagades vid någon kontroll/revision. Hur länge? Ingen vet. Flera år?

Bara att Googla på ovan för att få reda på mer.

Vad är mörkertalet? Jättestort antagligen.
Du taggar mig men, vad är det du försöker säga?
Magnus Filip skrev:
Leider, du har ingen aning om något här. Vill inte vara taskig, men men du skulle behöva komma ut ur boxen. Sorry för vara hård, men det är så jag ser det.

Jobbat med kött är en sak.
Serveras kött tillagat och väl maskerat i rätten av annan så är vem som helst lost, garanterat, även den bäste.
Dafgård för några år sedan, ingen märkte skillnaden. Men det uppdagades pga rykten.

Malmö kebaber för några år sedan. Det var fläskkött, ingen märkte något. Det uppdagades vid någon kontroll/revision. Hur länge? Ingen vet. Flera år?

Bara att Googla på ovan för att få reda på mer.

Vad är mörkertalet? Jättestort antagligen.[/QUOTE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.