Spetspaprikor i ugn med vegofärs. Hade dessutom i lite solrosfrön, röda linser och pumpakärnor.
Srirachasås småduttades i för smakens skull.
Gjorde lite extra så det räcker till ett par luncher.

Gratinerade spetspaprikor fyllda med vegofärs, solrosfrön, linser och pumpakärnor i matlådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Hjortronsylt pratade det tidigare, senaste ~10åren har min sylt kommit från www.potatisbilarna.se eller jordgubbstånd (samma burkar)

fritt ur minnet 250 ish kronor burken och bärhalten är hög.

KVcUhSkkNQp1jvQc4O9CoVucOqmA3qy83VQtSgsWpJff7p7XrI3tn0amltkRg133uPHNoMvFNZXod74XgjPOCASgiWfx4FxX1iGNYHLskypxKcpjSoWq7eFghQRLqCnos9V82gcifrd8inCQprwyIHLYpJkvHZUAGDYslI83C0io_AdZzG-zoOCRs483A2_gXNIGVyLci-mDrkaYffgEw5nXBZmOxfMGxHLhwrwhViBxv23NMUWv3toAkbwdzo4jYGqXoJfCq9aBUHBtXAj_8UV7BbUtTV3wSJ0IcDRFOzx2qD-ZNfxq0UjcZW6Bsscku2VnpHJtHxoiuYRJxbKx10vNbcbqYqUaE4iafHzDPJejOCllbY11J6PhlbHaiL64NDe8WzqgT7jj9Bh4iagfwR0rnhbzsE-ppgdDpW-JK2fe_HERxPRCAdba61K3yyWr5JBMBqWZFNVZKAP0Wv82V8yr5RapZblAyDY0J0sDTWyATldWcREOUxLmtbQMO90y-a5hk7oIa-6WJkTSL0QVk09Oy8H2fV3U0HpQRZs8mhPV-PA1lM2CkbTTuudk2D6zxlGxUuqO6C0j58jbxtdfdoorJe2xyLyi8Xem_dyzzFC52lzCYXlCMypvHgbfEPwDho3pKgCOyOhxOTH9eKn53Wsba7n9_pJnnrolr8PNneOF0mVia0rr83okGVGQtpQNXk8RMA1PnByTCoAmAWpwvL00=w1250-h938-no
 
  • Gilla
Noramasen och 4 till
  • Laddar…
Ingen som plockar hjortron? :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Ingen som plockar hjortron? :D
ca 20 l de år det går.
Annars tar jag det jag får
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har fina myrar precis ovanför mig men har bekanta som kommer och plockar som jag brukar köpa av
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Har fina myrar precis ovanför mig men har bekanta som kommer och plockar som jag brukar köpa av
Jajemän lämpligt (y)
själv får jag gå med hink och frugan..
Jag avskyr att plocka bär..
Men att ha sylt eller lägga hjortronsylt i brännvin och låta dra fram till jul är jajemän :ok:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
Idag gratinerad kassler. Supergott!
1/2 kg kassler. Picknickbog funkar också, blir mildare
5 dl sås, gjord på 3dl grädde och ketchup + chilisås, hälften av varje eller hur man vill + lite hackad djupfryst lök från Willys. Skall vara 40% grädde, inte 36% för den innehåller alger och ger bismak.
Gratineras i ugnen. Den ska ha lite mer brun yta än detta, men vi hade bråttom.
Man kan riva ost över också om man vill

Råris till och diverse grönsaker, rivna morötter till också

Gratinerad kassler i form med gräddig ketchup- och chilisås, klar för servering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del gillar att lägga varannan ananas eller varannan med bananpengar + jordnötter (inte jag, nja för frukt i mat).
Man kan också lägga det kokta riset underst först. Potatismos under funkar också underst. Men inte lika bra som råris. Vitt ris finns inte i vårt hushåll, gillar det inte. Men det kan man ta om man vill.
 
Redigerat av moderator:
Middagstallrik med ris, kryddstark kyckling, tomat och lök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
Fiskgryta.
Hemlagad fiskgryta i vit tallrik med tärnade grönsaker och fiskbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
Nä.. Man SKA vara nykter när man framför motorfordon..
Ja, det hade alltså varit bra om skoterturarrangören i förväg hade meddelat att utandningsprov skulle göras innan skoterturen. Då hade förmodligen fler än Magnus Filip klarat alkotestet. Alla hade varit nöjdare.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
P
Magnus Filip skrev:
Röd pesto tycker jag är bättre. Grön pesto tycker jag är som vitlök, chilipeppar, virgin olivolja. Har man i det i maten tar det överhand och maten smakar mest krydda. Men har man dåliga råvaror så är det ett smart sätt att dölja med.
Vitlök är nog värst tycker jag, alla överdoserar. Men pyttelite av det kan faktiskt vara gott.
Pesto gjorde på parmesan, pinjenötter, olivolja, basilika och chili är min favorit. Den är lite mindre mesig.
 
P
Magnus Filip skrev:
Röd pesto tycker jag är bättre. Grön pesto tycker jag är som vitlök, chilipeppar, virgin olivolja. Har man i det i maten tar det överhand och maten smakar mest krydda. Men har man dåliga råvaror så är det ett smart sätt att dölja med.
Vitlök är nog värst tycker jag, alla överdoserar. Men pyttelite av det kan faktiskt vara gott.
Tomat i pesto? Nä, vet du vad!?!
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag äter väldigt sällan husman ute. ;)
Lagar det väl sällan också iof. Du får skrolla genom, mest anklever och grejer jag lagt upp :p
Anklever kan vara husmanskost. Det handlar bara om vilket slags hus man har.
 
P
P pmd skrev:
Ja, det hade alltså varit bra om skoterturarrangören i förväg hade meddelat att utandningsprov skulle göras innan skoterturen. Då hade förmodligen fler än Magnus Filip klarat alkotestet. Alla hade varit nöjdare.
Ja detta är en mattråd och alkohol på rätt plats förstår inte alla tyvärr. Himla bra att detta kommer upp.

Nej, inte säga innan då alla fick sig en nyttig läxa. De glömmer det aldrig och tänker om. Man skall aldrig vara säker om man är alkoholpåverkad på fel plats.
Bra för deras liv och inställning.

Eller så använder var och en vuxen person sin egen hjärna.
Tex hos hyrbilsföretaget på Mallis efter en festlig flygresa:
"skit också de hade alkoblås där så vi fick inte ut bilen" fick ta taxi och komma tillbaka dagen efter "dåligt att de inte sa det innan att de kollar "
Ingen skulle tänķa så tror jag.
Snöskoter är precis lika mkt motorfordon som bil.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Detta blev min dagens igår
Gul curry med sötpotatis, blomkål, sojabönor, ris, vårlök och jordnötter.
Jättegott!
Tallrik med gul curry, ris, blomkål, sojabönor, vårlök, jordnötter, sallad och ett glas vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.