P
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, två som kör i kylskåp.
Jag får helt enkelt inte ge upp. Kylen kanske står på 2 grader här, eller något annat ... :thinking:

Jag ska prova att sätta pizzadegen dagen innan någon gång snart. Den brukar jag göra ca 2 timmar innan och jäsa i rumstemp. Men jag knådar den en extra gång mitt i jäsningen, vilket jag tycker ger en bättre spänst i degen sen.
Men som sagt, alla ordentliga pizzerior gör ju degen dagen innan, och alla seriösa pizzabagare i denna tråden med, så det måste testas helt klart. :)
Hemlagad pizza med spenat och oliver på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp kvällen före..
Ta lite mer jäst än vanligt iallafall för mig så blir det kalas :ok:
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, två som kör i kylskåp.
Jag får helt enkelt inte ge upp. Kylen kanske står på 2 grader här, eller något annat ... :thinking:

Jag ska prova att sätta pizzadegen dagen innan någon gång snart. Den brukar jag göra ca 2 timmar innan och jäsa i rumstemp. Men jag knådar den en extra gång mitt i jäsningen, vilket jag tycker ger en bättre spänst i degen sen.
Men som sagt, alla ordentliga pizzerior gör ju degen dagen innan, och alla seriösa pizzabagare i denna tråden med, så det måste testas helt klart. :)
Ladda ner Ooni appen, där kan du labba med temperaturer, tider och mängder.
Skärmdump av Ooni-appen som visar inställningar för degbollar, jäsning och ingredienser för pizzadeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:cool:(y)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
Hemlagad pizza med skinka och kiwi på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pizza med olika toppings inklusive skivor av kiwi, tomater och skinka på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemlagad pizza med skinka, ananas och bruna kiwiskivor på en träskärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

satan va gott det var med kiwi.. (y)
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
För att gå 100% ontopic, så har jag precis satt igång någon slags viltgryta.
Viltgryta som puttrar med lökbitar i en kastrull på spisen, täckt av rödvin och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte ens riktigt vad det är för kött, det stod bara fransyska på paketet, och det var en av flera diverse olika köttbitar och färsklumpar vi fick av en som är jägare. Färsen var nog vildsvinsfärs, och där har jag gjort viltfärsbiffar, nu kokar jag denna fransyska, som jag misstänker är älg, till någon slags gryta.

Jag är ovan och okunnig om viltkött, men jag har börjat här med att bryna köttbitarna och lite gul lök och ett par klyftor vitlök, och nu täckt det med rödvin och lite vatten.
Nu ska det få puttra på ett par timmar, så avslutar jag med ... tja jag vet inte riktigt än.
Lite enbär, timjan, en liten slatt tomatpure och kanske morötter, står väl närmast till hands.
Och så reder jag av med grädde eller creme fraiche om jag känner att smakerna behöver rundas av.
Tja, ungefär så ligger planen just nu, men jag tänker testa mig fram lite.

Jag har svart trumpetsvamp, den borde kanske få åka med lite av ... :thinking:
Vad tror ni?
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
satan va gott det var med kiwi..
ajaaa, måste testas då ... :D
 
  • Haha
1
  • Laddar…
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jäklar vad bra det blev med pizzan trots att degen kändes misslyckad . Krispig och luftig botten och är så jävla mätt nu.
Pizzadeg som jäser och bubblar under plastfolie på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemlagad pizza med krispig botten, smält ost och skinka på ugnsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bit pizza med krispig botten, grönsaker och vit sås på ett vitt mönstrat tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bit av hemgjord pizza med krispig botten, tomatsås, ost, sallad och vit sås på ett vitt fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tompassk och 4 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att gå 100% ontopic, så har jag precis satt igång någon slags viltgryta.
[bild]
Jag vet inte ens riktigt vad det är för kött, det stod bara fransyska på paketet, och det var en av flera diverse olika köttbitar och färsklumpar vi fick av en som är jägare. Färsen var nog vildsvinsfärs, och där har jag gjort viltfärsbiffar, nu kokar jag denna fransyska, som jag misstänker är älg, till någon slags gryta.

Jag är ovan och okunnig om viltkött, men jag har börjat här med att bryna köttbitarna och lite gul lök och ett par klyftor vitlök, och nu täckt det med rödvin och lite vatten.
Nu ska det få puttra på ett par timmar, så avslutar jag med ... tja jag vet inte riktigt än.
Lite enbär, timjan, en liten slatt tomatpure och kanske morötter, står väl närmast till hands.
Och så reder jag av med grädde eller creme fraiche om jag känner att smakerna behöver rundas av.
Tja, ungefär så ligger planen just nu, men jag tänker testa mig fram lite.

Jag har svart trumpetsvamp, den borde kanske få åka med lite av ... :thinking:
Vad tror ni?
ha i allt som går.. (y)
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
Resterna av nio olika pizzor på ett träbord med tomma dryckesbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


allt som är kvar av 9 st pizzor..
väldigt mätt är jag nu...

dags för lite öl.. :ok::beer:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ok ok. Det är ju lördag så det blir nog kött idag.
Korvbitar på spett blandat med lårfilebitar från kyckling.
Eller ”grillspett” som barnen förtjust utropade.
Med kokt potatis som jag krossar lite lätt blandat med rosmarin från trädgården och lite flingsalt och olivolja innan de åker in i ugnen.
Görenkel mat. Inga finesser.
Glödande grillkol i en grillpanna redo för grillning av mat utomhus på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krossad kokt potatis kryddad med rosmarin, flingsalt och olivolja i en ugnsform, redo för att gräddas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att gå 100% ontopic, så har jag precis satt igång någon slags viltgryta.
[bild]
Jag vet inte ens riktigt vad det är för kött, det stod bara fransyska på paketet, och det var en av flera diverse olika köttbitar och färsklumpar vi fick av en som är jägare. Färsen var nog vildsvinsfärs, och där har jag gjort viltfärsbiffar, nu kokar jag denna fransyska, som jag misstänker är älg, till någon slags gryta.

Jag är ovan och okunnig om viltkött, men jag har börjat här med att bryna köttbitarna och lite gul lök och ett par klyftor vitlök, och nu täckt det med rödvin och lite vatten.
Nu ska det få puttra på ett par timmar, så avslutar jag med ... tja jag vet inte riktigt än.
Lite enbär, timjan, en liten slatt tomatpure och kanske morötter, står väl närmast till hands.
Och så reder jag av med grädde eller creme fraiche om jag känner att smakerna behöver rundas av.
Tja, ungefär så ligger planen just nu, men jag tänker testa mig fram lite.

Jag har svart trumpetsvamp, den borde kanske få åka med lite av ... :thinking:
Vad tror ni?
Ja svart trumpetsvamp är skogens svarta guld. Har aldrig haft den hel i gryta däremot torkad som jag ibland smular ner i diverse rätter. Att göra soppa på den blir fantastiskt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
S
Rensningen av frysen fortsätter så idag blev det grillad picnicbog. En rotselleri från matkällaren blev bakad på grillen och i frysen hittades också majskolvar från trädgården.

Serverades med potatisgratäng på påse. Här blandar vi högt och lågt. :crysmile:
 
  • Grillad picnicbog och bakad rotselleri på en köttgrill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
P
S sinuslinus skrev:
Rensningen av frysen fortsätter så idag blev det grillad picnicbog. En rotselleri från matkällaren blev bakad på grillen och i frysen hittades också majskolvar från trädgården.

Serverades med potatisgratäng på påse. Här blandar vi högt och lågt. :crysmile:
Finns så bra potatisgratäng idag så det är inget att skämmas för att köpa..
Det gör jag med ibland.. speciellt vid bjudningar.. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
harry73
Det blev spagetti med en kycklingsås
Hemmagjord spagetti pressas från en pastamaskin på ett köksbord med köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
Grytbitar av nöt som gått 9h i CrockPot med lite grönsaker. Till det potatismos (gjord med créme fraiche och en generös klump smör), och rårörda lingon.

Älskar CrockPot - förbered, lägg in och glöm det i 6-9h, sedan är det bara att äta :ok:
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.