1 422 709 läst ·
17 802 svar
1423k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Mikael_L skrev:
OK, två som kör i kylskåp.
Jag får helt enkelt inte ge upp. Kylen kanske står på 2 grader här, eller något annat ...
Jag ska prova att sätta pizzadegen dagen innan någon gång snart. Den brukar jag göra ca 2 timmar innan och jäsa i rumstemp. Men jag knådar den en extra gång mitt i jäsningen, vilket jag tycker ger en bättre spänst i degen sen.
Men som sagt, alla ordentliga pizzerior gör ju degen dagen innan, och alla seriösa pizzabagare i denna tråden med, så det måste testas helt klart.![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp kvällen före..
Ta lite mer jäst än vanligt iallafall för mig så blir det kalas
Ladda ner Ooni appen, där kan du labba med temperaturer, tider och mängder.Mikael_L skrev:
OK, två som kör i kylskåp.
Jag får helt enkelt inte ge upp. Kylen kanske står på 2 grader här, eller något annat ...
Jag ska prova att sätta pizzadegen dagen innan någon gång snart. Den brukar jag göra ca 2 timmar innan och jäsa i rumstemp. Men jag knådar den en extra gång mitt i jäsningen, vilket jag tycker ger en bättre spänst i degen sen.
Men som sagt, alla ordentliga pizzerior gör ju degen dagen innan, och alla seriösa pizzabagare i denna tråden med, så det måste testas helt klart.![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att gå 100% ontopic, så har jag precis satt igång någon slags viltgryta.
Jag vet inte ens riktigt vad det är för kött, det stod bara fransyska på paketet, och det var en av flera diverse olika köttbitar och färsklumpar vi fick av en som är jägare. Färsen var nog vildsvinsfärs, och där har jag gjort viltfärsbiffar, nu kokar jag denna fransyska, som jag misstänker är älg, till någon slags gryta.
Jag är ovan och okunnig om viltkött, men jag har börjat här med att bryna köttbitarna och lite gul lök och ett par klyftor vitlök, och nu täckt det med rödvin och lite vatten.
Nu ska det få puttra på ett par timmar, så avslutar jag med ... tja jag vet inte riktigt än.
Lite enbär, timjan, en liten slatt tomatpure och kanske morötter, står väl närmast till hands.
Och så reder jag av med grädde eller creme fraiche om jag känner att smakerna behöver rundas av.
Tja, ungefär så ligger planen just nu, men jag tänker testa mig fram lite.
Jag har svart trumpetsvamp, den borde kanske få åka med lite av ...
Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte ens riktigt vad det är för kött, det stod bara fransyska på paketet, och det var en av flera diverse olika köttbitar och färsklumpar vi fick av en som är jägare. Färsen var nog vildsvinsfärs, och där har jag gjort viltfärsbiffar, nu kokar jag denna fransyska, som jag misstänker är älg, till någon slags gryta.
Jag är ovan och okunnig om viltkött, men jag har börjat här med att bryna köttbitarna och lite gul lök och ett par klyftor vitlök, och nu täckt det med rödvin och lite vatten.
Nu ska det få puttra på ett par timmar, så avslutar jag med ... tja jag vet inte riktigt än.
Lite enbär, timjan, en liten slatt tomatpure och kanske morötter, står väl närmast till hands.
Och så reder jag av med grädde eller creme fraiche om jag känner att smakerna behöver rundas av.
Tja, ungefär så ligger planen just nu, men jag tänker testa mig fram lite.
Jag har svart trumpetsvamp, den borde kanske få åka med lite av ...
Vad tror ni?
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Jäklar vad bra det blev med pizzan trots att degen kändes misslyckad . Krispig och luftig botten och är så jävla mätt nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ha i allt som går..Mikael_L skrev:
För att gå 100% ontopic, så har jag precis satt igång någon slags viltgryta.
[bild]
Jag vet inte ens riktigt vad det är för kött, det stod bara fransyska på paketet, och det var en av flera diverse olika köttbitar och färsklumpar vi fick av en som är jägare. Färsen var nog vildsvinsfärs, och där har jag gjort viltfärsbiffar, nu kokar jag denna fransyska, som jag misstänker är älg, till någon slags gryta.
Jag är ovan och okunnig om viltkött, men jag har börjat här med att bryna köttbitarna och lite gul lök och ett par klyftor vitlök, och nu täckt det med rödvin och lite vatten.
Nu ska det få puttra på ett par timmar, så avslutar jag med ... tja jag vet inte riktigt än.
Lite enbär, timjan, en liten slatt tomatpure och kanske morötter, står väl närmast till hands.
Och så reder jag av med grädde eller creme fraiche om jag känner att smakerna behöver rundas av.
Tja, ungefär så ligger planen just nu, men jag tänker testa mig fram lite.
Jag har svart trumpetsvamp, den borde kanske få åka med lite av ...
Vad tror ni?
Ok ok. Det är ju lördag så det blir nog kött idag.
Korvbitar på spett blandat med lårfilebitar från kyckling.
Eller ”grillspett” som barnen förtjust utropade.
Med kokt potatis som jag krossar lite lätt blandat med rosmarin från trädgården och lite flingsalt och olivolja innan de åker in i ugnen.
Görenkel mat. Inga finesser.
Korvbitar på spett blandat med lårfilebitar från kyckling.
Eller ”grillspett” som barnen förtjust utropade.
Med kokt potatis som jag krossar lite lätt blandat med rosmarin från trädgården och lite flingsalt och olivolja innan de åker in i ugnen.
Görenkel mat. Inga finesser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja svart trumpetsvamp är skogens svarta guld. Har aldrig haft den hel i gryta däremot torkad som jag ibland smular ner i diverse rätter. Att göra soppa på den blir fantastiskt.Mikael_L skrev:
För att gå 100% ontopic, så har jag precis satt igång någon slags viltgryta.
[bild]
Jag vet inte ens riktigt vad det är för kött, det stod bara fransyska på paketet, och det var en av flera diverse olika köttbitar och färsklumpar vi fick av en som är jägare. Färsen var nog vildsvinsfärs, och där har jag gjort viltfärsbiffar, nu kokar jag denna fransyska, som jag misstänker är älg, till någon slags gryta.
Jag är ovan och okunnig om viltkött, men jag har börjat här med att bryna köttbitarna och lite gul lök och ett par klyftor vitlök, och nu täckt det med rödvin och lite vatten.
Nu ska det få puttra på ett par timmar, så avslutar jag med ... tja jag vet inte riktigt än.
Lite enbär, timjan, en liten slatt tomatpure och kanske morötter, står väl närmast till hands.
Och så reder jag av med grädde eller creme fraiche om jag känner att smakerna behöver rundas av.
Tja, ungefär så ligger planen just nu, men jag tänker testa mig fram lite.
Jag har svart trumpetsvamp, den borde kanske få åka med lite av ...
Vad tror ni?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Rensningen av frysen fortsätter så idag blev det grillad picnicbog. En rotselleri från matkällaren blev bakad på grillen och i frysen hittades också majskolvar från trädgården.
Serverades med potatisgratäng på påse. Här blandar vi högt och lågt.
Serverades med potatisgratäng på påse. Här blandar vi högt och lågt.
Finns så bra potatisgratäng idag så det är inget att skämmas för att köpa..S sinuslinus skrev:
Det gör jag med ibland.. speciellt vid bjudningar..
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Grytbitar av nöt som gått 9h i CrockPot med lite grönsaker. Till det potatismos (gjord med créme fraiche och en generös klump smör), och rårörda lingon.
Älskar CrockPot - förbered, lägg in och glöm det i 6-9h, sedan är det bara att äta
Älskar CrockPot - förbered, lägg in och glöm det i 6-9h, sedan är det bara att äta






