P
FredrikR FredrikR skrev:
Det funkar säkert, jag brukar kalljäsa dom var för sig i lätt inoljade burkar med lock på.
Ah..
Jo jag såg nu att de börjat jäsa ut fint igen i kylen...
(y)skönt... Kan ju få dårskap av bakning.. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det funkar säkert, jag brukar kalljäsa dom var för sig i lätt inoljade burkar med lock på.
Jag satte en deg, bollade dagarna och fick lägga dessa i en stor form. Allt har jäst ihop till en stor klump men hoppas det går att dela till kvällen (aningen nervös)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P
P Pappa1986 skrev:
Jag satte en deg, bollade dagarna och fick lägga dessa i en stor form. Allt har jäst ihop till en stor klump men hoppas det går att dela till kvällen (aningen nervös)
Jag hade tur..
De bollar jag gjort hade inte fastnat ihop utan gick fint att plocka isär.. pressade genom handen och matade underifrån tills det blev en boll och på med ny folie.. (y)
nu jäser de för sig igen:crysmile:
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P
ska bli spännande att skiva kiwi på..
Jag har bara beställt detta hos pizzeria..
De tyckte jag var galen... finns det säkert papper på blev mitt svar :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Jag satte en deg, bollade dagarna och fick lägga dessa i en stor form. Allt har jäst ihop till en stor klump men hoppas det går att dela till kvällen (aningen nervös)
Hur mycket jäst är det o den degen?
Senaste gångerna har jag kört med typ 2-4g på 1kg mjöl, något mer med jästid runt ett dygn.
 
Mikael_L
FredrikR FredrikR skrev:
Det funkar säkert, jag brukar kalljäsa dom var för sig i lätt inoljade burkar med lock på.
Med kalljäsa, vilken temperatur menar vi då? Hur gör du?
Jag har satt källarfranska på kalljäsning över natten i kylskåp ibland. Men det jäser alldeles för lite, jag antar att kylskåp är för kallt.
Lösningen har varit att låta det jäsa en del innan kylskåpet samt ett tag efter att tagit ut dem ur kylskåpet.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med kalljäsa, vilken temperatur menar vi då? Hur gör du?
Jag har satt källarfranska på kalljäsning över natten i kylskåp ibland. Men det jäser alldeles för lite, jag antar att kylskåp är för kallt.
Lösningen har varit att låta det jäsa en del innan kylskåpet samt ett tag efter att tagit ut dem ur kylskåpet.
Jag har 4 grader plus i mitt kylskåp.. går utmärkt att kalljäsa..
 
FredrikR FredrikR skrev:
Hur mycket jäst är det o den degen?
Senaste gångerna har jag kört med typ 2-4g på 1kg mjöl, något mer med jästid runt ett dygn.
Kör efter ditt recept, 5 gram på 1 kg mjöl men ska nog ta lite mindre nästa gång.
Ev så va det en lite för stor ärta denna gång, tyvärr
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P
1.5 kg mjöl
15 g jäst.
En matsked honung eller sirap.
2.5 msk olja.
salt.

Jag använder vårvete.. denna gång fanns inte det hos kvarnen så det blev manitoba cream..
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med kalljäsa, vilken temperatur menar vi då? Hur gör du?
Jag har satt källarfranska på kalljäsning över natten i kylskåp ibland. Men det jäser alldeles för lite, jag antar att kylskåp är för kallt.
Lösningen har varit att låta det jäsa en del innan kylskåpet samt ett tag efter att tagit ut dem ur kylskåpet.
Kylskåp här iaf. (y)
Med jäsning i rumstemperatur före.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Oformade bullar i bakplåt förberedda för jäsning täckta med plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nu blir här andra bullar :crysmile:
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Det var trevligt att grilla idag, i det soliga vädret. Vi fick skotta undan snö för att placera stolarna i solen, men det var det värt. Grillad kyckling, sallad och pasta med mangoraja till. Gott!

Tallrik med grillad kyckling, pasta och sallad med mangorajasås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lambracks till lunch. Riktigt fina. Mellqvist är helt klart bästa stället på Rörstrandsgatan

Lammrack på en tallrik med sås och gröna blad vid Mellqvist på Rörstrandsgatan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Olagad pizza med riven ost, skinka, ananas och kyckling på en baksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

suverän deg.
Och luftig.. :ok:
 
  • Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Jag har 4 grader plus i mitt kylskåp.. går utmärkt att kalljäsa..
FredrikR FredrikR skrev:
Kylskåp här iaf. (y)
Med jäsning i rumstemperatur före.
OK, två som kör i kylskåp.
Jag får helt enkelt inte ge upp. Kylen kanske står på 2 grader här, eller något annat ... :thinking:

Jag ska prova att sätta pizzadegen dagen innan någon gång snart. Den brukar jag göra ca 2 timmar innan och jäsa i rumstemp. Men jag knådar den en extra gång mitt i jäsningen, vilket jag tycker ger en bättre spänst i degen sen.
Men som sagt, alla ordentliga pizzerior gör ju degen dagen innan, och alla seriösa pizzabagare i denna tråden med, så det måste testas helt klart. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.