1 422 180 läst ·
17 797 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Jag hade tur..P Pappa1986 skrev:
De bollar jag gjort hade inte fastnat ihop utan gick fint att plocka isär.. pressade genom handen och matade underifrån tills det blev en boll och på med ny folie..
nu jäser de för sig igen
Hur mycket jäst är det o den degen?P Pappa1986 skrev:
Senaste gångerna har jag kört med typ 2-4g på 1kg mjöl, något mer med jästid runt ett dygn.
Med kalljäsa, vilken temperatur menar vi då? Hur gör du?FredrikR skrev:
Jag har satt källarfranska på kalljäsning över natten i kylskåp ibland. Men det jäser alldeles för lite, jag antar att kylskåp är för kallt.
Lösningen har varit att låta det jäsa en del innan kylskåpet samt ett tag efter att tagit ut dem ur kylskåpet.
Jag har 4 grader plus i mitt kylskåp.. går utmärkt att kalljäsa..Mikael_L skrev:
Med kalljäsa, vilken temperatur menar vi då? Hur gör du?
Jag har satt källarfranska på kalljäsning över natten i kylskåp ibland. Men det jäser alldeles för lite, jag antar att kylskåp är för kallt.
Lösningen har varit att låta det jäsa en del innan kylskåpet samt ett tag efter att tagit ut dem ur kylskåpet.
Kylskåp här iaf.Mikael_L skrev:
Med kalljäsa, vilken temperatur menar vi då? Hur gör du?
Jag har satt källarfranska på kalljäsning över natten i kylskåp ibland. Men det jäser alldeles för lite, jag antar att kylskåp är för kallt.
Lösningen har varit att låta det jäsa en del innan kylskåpet samt ett tag efter att tagit ut dem ur kylskåpet.
Med jäsning i rumstemperatur före.
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Maskintok skrev:
OK, två som kör i kylskåp.FredrikR skrev:
Jag får helt enkelt inte ge upp. Kylen kanske står på 2 grader här, eller något annat ...
Jag ska prova att sätta pizzadegen dagen innan någon gång snart. Den brukar jag göra ca 2 timmar innan och jäsa i rumstemp. Men jag knådar den en extra gång mitt i jäsningen, vilket jag tycker ger en bättre spänst i degen sen.
Men som sagt, alla ordentliga pizzerior gör ju degen dagen innan, och alla seriösa pizzabagare i denna tråden med, så det måste testas helt klart.




