P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den ska man ha på grillen ju, eller i het grillpanna så man får fina stekränder.
Skiva zucchini/squash i 5-8mm tjocka skivor, på med olivolja, salt och en doft med nymald svartpeppar, sen grilla, mums.

F.ö, vad är skillnaden mellan zucchini och squash?
zucchini är italienska.
squash är engelska..
pumpaväxt båda två.. Eller i stort sätt samma växt.. kärt barn...
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
(y)
Men det finns inget som heter För mycket koriander :rofl:
Bara att nämna den kryddörten ger mig kväljningar :worried:
 
  • Gilla
Satsuki
  • Laddar…
P
U Uffe A skrev:
Bara att nämna den kryddörten ger mig kväljningar :worried:
körvel och mejram är värre för mig..
 
Maskintok skrev:
körvel och mejram är värre för mig..
Vi har alla olika smak
Min fru älskar koriander
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
U Uffe A skrev:
Vi har alla olika smak
Min fru älskar koriander
Är en hel del asiatiska rätter som har koriander i sig om jag inte minns fel.. :thinking:

Sedan är det ju som med allt..
Är det för stor mängd så blir det fel oavsett vad det är...
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
(y)
Men det finns inget som heter För mycket koriander :rofl:
Håller med när jag är på la neta tar jag hela skålen :) sjukt gott i tacos och asiatisk mat
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Just i korianderfallet finns det väl dessutom en genetisk förklaring. Som jag har förstått det så känner väl alla de tvåliga tonerna i doften, men vissa känner även någon beska i smaken som många (däribland jag, korianderälskaren!) inte känner.

En annan sådan grej som jag har reagerat på är hur olika olika människor uppfattar rödlök. För mig är den mildare och lättare att äta än gul lök, men vissa i min bekantskapskrets vägrar äta den röda löken samtidigt som de inte har något emot gul lök. Jag tycker mig även se att rödlökhatarna även har väldigt svårt för koriander, så jag undrar om det finns ett samband.

Sååå… vad tycker ni om rödlök?
 
P
T TowaTei skrev:
Just i korianderfallet finns det väl dessutom en genetisk förklaring. Som jag har förstått det så känner väl alla de tvåliga tonerna i doften, men vissa känner även någon beska i smaken som många (däribland jag, korianderälskaren!) inte känner.

En annan sådan grej som jag har reagerat på är hur olika olika människor uppfattar rödlök. För mig är den mildare och lättare att äta än gul lök, men vissa i min bekantskapskrets vägrar äta den röda löken samtidigt som de inte har något emot gul lök. Jag tycker mig även se att rödlökhatarna även har väldigt svårt för koriander, så jag undrar om det finns ett samband.

Sååå… vad tycker ni om rödlök?
jättegoda.
Jag älskar gul lök.. åt som äpple förr..
Inte nu mer...

silverlök är god..
schalottenlök likaså.
pärllök är goda i grytor.

ingen kebab för mig utan lök..
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Gillar rödlök. HATAR koriander. Tycker det är riktigt vidrigt.
Åt en rätt för ett tag sedan. Tänkte oj det var inte så hemskt med koriandern nu. Har jag lärt mig! Visade sig vara persilja, så hade inte lärt mig acceptera koriander

Var samma innan med kokosmjölk. Märkte av kokosmjölk bara jag kom in genom dörren där det serverades.
Nu har jag lärt mig acceptera det.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Satsuki
T TowaTei skrev:
Just i korianderfallet finns det väl dessutom en genetisk förklaring. Som jag har förstått det så känner väl alla de tvåliga tonerna i doften, men vissa känner även någon beska i smaken som många (däribland jag, korianderälskaren!) inte känner.

En annan sådan grej som jag har reagerat på är hur olika olika människor uppfattar rödlök. För mig är den mildare och lättare att äta än gul lök, men vissa i min bekantskapskrets vägrar äta den röda löken samtidigt som de inte har något emot gul lök. Jag tycker mig även se att rödlökhatarna även har väldigt svårt för koriander, så jag undrar om det finns ett samband.

Sååå… vad tycker ni om rödlök?
Absolut inte rå! Gäller eg all lök - tillagad i mat är det gott men rå lök är :sick:
Förstår inte hur man kan förstöra god mat med rå lök. Gillar inte ens rå gräslök till sillen….

Mtp koriander och älska/hata; https://en.m.wikipedia.org/wiki/OR6A2
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Just i korianderfallet finns det väl dessutom en genetisk förklaring. Som jag har förstått det så känner väl alla de tvåliga tonerna i doften, men vissa känner även någon beska i smaken som många (däribland jag, korianderälskaren!) inte känner.

En annan sådan grej som jag har reagerat på är hur olika olika människor uppfattar rödlök. För mig är den mildare och lättare att äta än gul lök, men vissa i min bekantskapskrets vägrar äta den röda löken samtidigt som de inte har något emot gul lök. Jag tycker mig även se att rödlökhatarna även har väldigt svårt för koriander, så jag undrar om det finns ett samband.

Sååå… vad tycker ni om rödlök?
Koriander kan man nästan inte få för mycket av på en rätt, men det kan man med rödlök :) har dock inget problem med rödlök i rätt mängd
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För att återgå till mat. Jag skulle vara tjock som en tunna om jag åt alla era rätter med grädde, smör, ost, creme fraiche mm....

Är det verkligen någon som äter så nu förtiden? (Undantag för riktiga kroppsarbetare.)
Hur många mil springer du i veckan? :D
 
Frun är inne i någon selleri-detox-period. Selleri har en smak som inte liknar något annat och är väl som koriander något man antingen gillar eller ogillar.
 
P
Maskintok skrev:
nu får de vila lite.. Så att köttsaften kommer ur.. Så när jag skivar dem så får de ligga och duga i sig från den innan de hamnar på pizzan...


En fråga..

Jag har alltid bara gjort 3-4 degklumpar när jag gjort pizza..

Nu gjorde jag 9 st och la på samma bricka..
De degade ut sig.. Så jag rullade ihop dem igen och täckte med plastfolie... Blev det fel?
@FredrikR
 
Maskintok skrev:
@FredrikR
Det funkar säkert, jag brukar kalljäsa dom var för sig i lätt inoljade burkar med lock på.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.