1 422 611 läst ·
17 800 svar
1423k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
zucchini är italienska.Mikael_L skrev:
squash är engelska..
pumpaväxt båda två.. Eller i stort sätt samma växt.. kärt barn...
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Just i korianderfallet finns det väl dessutom en genetisk förklaring. Som jag har förstått det så känner väl alla de tvåliga tonerna i doften, men vissa känner även någon beska i smaken som många (däribland jag, korianderälskaren!) inte känner.
En annan sådan grej som jag har reagerat på är hur olika olika människor uppfattar rödlök. För mig är den mildare och lättare att äta än gul lök, men vissa i min bekantskapskrets vägrar äta den röda löken samtidigt som de inte har något emot gul lök. Jag tycker mig även se att rödlökhatarna även har väldigt svårt för koriander, så jag undrar om det finns ett samband.
Sååå… vad tycker ni om rödlök?
En annan sådan grej som jag har reagerat på är hur olika olika människor uppfattar rödlök. För mig är den mildare och lättare att äta än gul lök, men vissa i min bekantskapskrets vägrar äta den röda löken samtidigt som de inte har något emot gul lök. Jag tycker mig även se att rödlökhatarna även har väldigt svårt för koriander, så jag undrar om det finns ett samband.
Sååå… vad tycker ni om rödlök?
jättegoda.T TowaTei skrev:Just i korianderfallet finns det väl dessutom en genetisk förklaring. Som jag har förstått det så känner väl alla de tvåliga tonerna i doften, men vissa känner även någon beska i smaken som många (däribland jag, korianderälskaren!) inte känner.
En annan sådan grej som jag har reagerat på är hur olika olika människor uppfattar rödlök. För mig är den mildare och lättare att äta än gul lök, men vissa i min bekantskapskrets vägrar äta den röda löken samtidigt som de inte har något emot gul lök. Jag tycker mig även se att rödlökhatarna även har väldigt svårt för koriander, så jag undrar om det finns ett samband.
Sååå… vad tycker ni om rödlök?
Jag älskar gul lök.. åt som äpple förr..
Inte nu mer...
silverlök är god..
schalottenlök likaså.
pärllök är goda i grytor.
ingen kebab för mig utan lök..
Gillar rödlök. HATAR koriander. Tycker det är riktigt vidrigt.
Åt en rätt för ett tag sedan. Tänkte oj det var inte så hemskt med koriandern nu. Har jag lärt mig! Visade sig vara persilja, så hade inte lärt mig acceptera koriander
Var samma innan med kokosmjölk. Märkte av kokosmjölk bara jag kom in genom dörren där det serverades.
Nu har jag lärt mig acceptera det.
Åt en rätt för ett tag sedan. Tänkte oj det var inte så hemskt med koriandern nu. Har jag lärt mig! Visade sig vara persilja, så hade inte lärt mig acceptera koriander
Var samma innan med kokosmjölk. Märkte av kokosmjölk bara jag kom in genom dörren där det serverades.
Nu har jag lärt mig acceptera det.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Absolut inte rå! Gäller eg all lök - tillagad i mat är det gott men rå lök ärT TowaTei skrev:Just i korianderfallet finns det väl dessutom en genetisk förklaring. Som jag har förstått det så känner väl alla de tvåliga tonerna i doften, men vissa känner även någon beska i smaken som många (däribland jag, korianderälskaren!) inte känner.
En annan sådan grej som jag har reagerat på är hur olika olika människor uppfattar rödlök. För mig är den mildare och lättare att äta än gul lök, men vissa i min bekantskapskrets vägrar äta den röda löken samtidigt som de inte har något emot gul lök. Jag tycker mig även se att rödlökhatarna även har väldigt svårt för koriander, så jag undrar om det finns ett samband.
Sååå… vad tycker ni om rödlök?
Förstår inte hur man kan förstöra god mat med rå lök. Gillar inte ens rå gräslök till sillen….
Mtp koriander och älska/hata; https://en.m.wikipedia.org/wiki/OR6A2
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Koriander kan man nästan inte få för mycket av på en rätt, men det kan man med rödlökT TowaTei skrev:Just i korianderfallet finns det väl dessutom en genetisk förklaring. Som jag har förstått det så känner väl alla de tvåliga tonerna i doften, men vissa känner även någon beska i smaken som många (däribland jag, korianderälskaren!) inte känner.
En annan sådan grej som jag har reagerat på är hur olika olika människor uppfattar rödlök. För mig är den mildare och lättare att äta än gul lök, men vissa i min bekantskapskrets vägrar äta den röda löken samtidigt som de inte har något emot gul lök. Jag tycker mig även se att rödlökhatarna även har väldigt svårt för koriander, så jag undrar om det finns ett samband.
Sååå… vad tycker ni om rödlök?
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
@FredrikRMaskintok skrev:nu får de vila lite.. Så att köttsaften kommer ur.. Så när jag skivar dem så får de ligga och duga i sig från den innan de hamnar på pizzan...
En fråga..
Jag har alltid bara gjort 3-4 degklumpar när jag gjort pizza..
Nu gjorde jag 9 st och la på samma bricka..
De degade ut sig.. Så jag rullade ihop dem igen och täckte med plastfolie... Blev det fel?
