1 422 066 läst ·
17 795 svar
1422k läst
17,8k svar
Vad blir det för mat?
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Själv kör jag enbart NA-öl vilket passade bra till kvällens enkla kötträtt (spett med korv och kyckling som nämndes tidigare).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I inlägg #2281 kvalificerade jag termen "sprit" med "dvs alkohol". Äkta champagne innehåller faktiskt etanol.AndersMalmgren skrev:
Lite mer seriöst så spelar etanolhalten i en dryck ganska stor roll för hur bra den passar som måltidsdryck till en middag (notera mitt desperata försök att anknyta till trådens ämne). Alla har sin egen smak, men om man utgår från erfarenhet utprovad av konnässörer så hamnar man ofta ganska rätt. Sen kan man prova sig fram därifrån för att hitta sin egen perfektion.
Igår åts det bakad potatis, grillad rostas, tjöpebea (Jureskogs) samt sallad.
Glömde fota, är/var fascinerad över att gasolen inte tog slut mitt i, har varit misstänksam sedan 4-5 grillningar tillbaka, är helt på det klara att den kommer ta slut när det grillas kött och inte korv eller liknande.
Glömde fota, är/var fascinerad över att gasolen inte tog slut mitt i, har varit misstänksam sedan 4-5 grillningar tillbaka, är helt på det klara att den kommer ta slut när det grillas kött och inte korv eller liknande.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
sprit är en destillerad produkt.AndersMalmgren skrev:
Man gör en mäsk, hettar upp den tills ångorna stiger, som man sedan kyler av för att återskapa en flytande slutprodukt..
Det är sprit.. Sedan va man kallar det..
whisky, vodka mm spelar ingen roll.
Jag gjorde ungefär som jag skrev, till sist.P pmd skrev:
Efter en timmes puttrande tillsatte jag morotsslantar, tomatpuré, timjan, mortlade enbär, lite svart trumpetsvamp.
Avslutade med att smaka av med svartpeppar och salt, en liten gnutta honung lyfte smakerna, och så tyckte jag att den saknade lite syra för balansens skull, satte till lite balsamvinäger (en mycket liten skvätt) och kände att det blev bättre men borde vara lite till, och då misslyckades jag med en likadan liten skvätt, utan det blev väl 3-4 ggr mer.
Ingen katastrof, men nu slog smaken av detta igenom något lite, vilket inte var meningen, det skulle ju bara mildra fet känsla och balansera det andra. Men det var gott ändå.
I början var jag inte på det klara med ifall jag skulle vilja ha i grädde eller creme fraiche mot slutet, för att runda av det hela lite. Men det behövdes inte alls.
Vi alla åt bra av det, lillgrabben slukade grytan, tog om två gånger.
Vi tog en Caravan Durif, 2019 till, funkade bra.
I grytan var vinet ett boxvin, Lisa, typ 4 dl till ca 1 kg kött.
Nu blev det nästan en hel receptbeskrivning av detta, jag hoppas någon kan få nytta av det.
Förövrigt var det fransyska, och i början var köttbitarna hårda (som väntat) efter 1,5 timme kokning så började de bli hyggligt OK, men fortfarande aningens hårda. Jag tycker högrev är ett bra mycket bättre kött för sådana här grytor. Men båda måste koka länge. Minst 1,5 timme, 3 timmar blir också bra.
marliyn monroe sa en gång..Alfredo skrev:
I so wet i need too slip in too a dry Martini..
Nu finns ju både champagne och vin samt gin med hennes namn och figur på..
har för mig att de var hos henne de gjorde en räd... The Big 21..flertalet kändisar som man beslagtog sprit och vin hos...