P pmd skrev:
Avsaknad av sprit är aldrig obligatorisk. :D
Sprit till mat? Det dricker jag sällan. Dricker inte ens vodka till kaviar, dricker hellre champagne
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sprit till mat? Det dricker jag sällan. Dricker inte ens vodka till kaviar, dricker hellre champagne
Det är inte heller obligatoriskt med sprit till mat. To each his/her own.

(Men champagne innehåller faktiskt sprit, dvs alkohol; kanske bra att veta? ;))
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var ju en förrätt också ;)
Vilken tur! Jag blev lite orolig där :)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men champagne innehåller faktiskt sprit, dvs alkohol; kanske bra att veta? ;)
Skojare där, tror du att detta är humorhörnan? Sprit i champagne... Mycket ska man höra... Vad skulle Marilyn ha sagt? Sprit i denna???

Flaska med Champagne Monroe på etiketten, antydande en koppling till Marilyn Monroe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
1
  • Laddar…
P
Det där skämtet gick mig tyvärr förbi. Är det någon slags alkoholfri champagne?
 
P pmd skrev:
Det där skämtet gick mig tyvärr förbi. Är det någon slags alkoholfri champagne?
Jag känner mig också lite tveksam, men alkoholfri champagne är inget man skämtar om :)
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P
champagne är inte sprit, det är vin.
båda är alkohol, mer gemensamt har de inte.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Maskintok skrev:
champagne är inte sprit, det är vin.
båda är alkohol, mer gemensamt har de inte.
Precis, bara en barbar skulle kalla vin och champagne för sprit. Sprit är vodka och liknande
 
Själv kör jag enbart NA-öl vilket passade bra till kvällens enkla kötträtt (spett med korv och kyckling som nämndes tidigare).

En skål med blandad grönsallad och en form med rostade potatisar, tillbehör till en kötträtt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grillade spett med kyckling och korv på en vit tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 4 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis, bara en barbar skulle kalla vin och champagne för sprit. Sprit är vodka och liknande
I inlägg #2281 kvalificerade jag termen "sprit" med "dvs alkohol". Äkta champagne innehåller faktiskt etanol.

Lite mer seriöst så spelar etanolhalten i en dryck ganska stor roll för hur bra den passar som måltidsdryck till en middag (notera mitt desperata försök att anknyta till trådens ämne). Alla har sin egen smak, men om man utgår från erfarenhet utprovad av konnässörer så hamnar man ofta ganska rätt. Sen kan man prova sig fram därifrån för att hitta sin egen perfektion.
 
Igår åts det bakad potatis, grillad rostas, tjöpebea (Jureskogs) samt sallad.
Glömde fota, är/var fascinerad över att gasolen inte tog slut mitt i, har varit misstänksam sedan 4-5 grillningar tillbaka, är helt på det klara att den kommer ta slut när det grillas kött och inte korv eller liknande. ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
ullberg
På landet denna helg så igår blev det lokalprocuderad (ett par km bort) kossa med potatisbakelse och lite grönt, inte det absolut bästa kött jag ätit men bra och det lokala värmer hjärtat
Måltid med lokalproducerad biff, potatisbakelse och sallad på en tallrik, bredvid ett glas vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/U
 
  • Gilla
HasseTeknik och 7 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis, bara en barbar skulle kalla vin och champagne för sprit. Sprit är vodka och liknande
sprit är en destillerad produkt.
Man gör en mäsk, hettar upp den tills ångorna stiger, som man sedan kyler av för att återskapa en flytande slutprodukt..
Det är sprit.. Sedan va man kallar det..
whisky, vodka mm spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Om du är säker på att grytan blir bra utan svampen så kan du gärna ta med den i grytan, men om du håller på med ett experiment så tycker jag att det är synd att slösa bort den fina svampen på det.

Hur gick det?
Jag gjorde ungefär som jag skrev, till sist.
Efter en timmes puttrande tillsatte jag morotsslantar, tomatpuré, timjan, mortlade enbär, lite svart trumpetsvamp.
Avslutade med att smaka av med svartpeppar och salt, en liten gnutta honung lyfte smakerna, och så tyckte jag att den saknade lite syra för balansens skull, satte till lite balsamvinäger (en mycket liten skvätt) och kände att det blev bättre men borde vara lite till, och då misslyckades jag med en likadan liten skvätt, utan det blev väl 3-4 ggr mer.
Ingen katastrof, men nu slog smaken av detta igenom något lite, vilket inte var meningen, det skulle ju bara mildra fet känsla och balansera det andra. Men det var gott ändå.

I början var jag inte på det klara med ifall jag skulle vilja ha i grädde eller creme fraiche mot slutet, för att runda av det hela lite. Men det behövdes inte alls.

Vi alla åt bra av det, lillgrabben slukade grytan, tog om två gånger.

Vi tog en Caravan Durif, 2019 till, funkade bra.

I grytan var vinet ett boxvin, Lisa, typ 4 dl till ca 1 kg kött.

Nu blev det nästan en hel receptbeskrivning av detta, jag hoppas någon kan få nytta av det.

Förövrigt var det fransyska, och i början var köttbitarna hårda (som väntat) efter 1,5 timme kokning så började de bli hyggligt OK, men fortfarande aningens hårda. Jag tycker högrev är ett bra mycket bättre kött för sådana här grytor. Men båda måste koka länge. Minst 1,5 timme, 3 timmar blir också bra.
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Skojare där, tror du att detta är humorhörnan? Sprit i champagne... Mycket ska man höra... Vad skulle Marilyn ha sagt? Sprit i denna???

[bild]
marliyn monroe sa en gång..
I so wet i need too slip in too a dry Martini..

Nu finns ju både champagne och vin samt gin med hennes namn och figur på..

har för mig att de var hos henne de gjorde en räd... The Big 21..flertalet kändisar som man beslagtog sprit och vin hos...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.