P
Fario Fario skrev:
Tyvärr inte. Och skall jag vara ärlig känner jag mig lite smutsig över att visa att vi äter odlad lax. Visst är det gott och enkelt och billigt men det är ju en skitindustri. Vi har dock minskat mängden vi äter ganska rejält.
Det finns viltfångad lax på vår lokala ICA. Dock ej Salmo salar utan en annan sort som jag inte minns namnet på.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag förstod det.
därför jag skrev tack för dina insatser (y)
För att väga upp allt det jobbiga som skrivits nu, kan ju tillägga att det, för de allra flesta som kommer till oss, så går det bra.

Till den största delen är det bara positiva upplevelser.

En morgon fick jag en kram och ett tårfyllt tack, för att jag suttit vid en sängkant en natt. Efter det är det lätt att leva.

Nu har det kanske varit lite väl OT en stund.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Gjorde du tacosås på salubrinspriten? ;)
Nä den tog jag för att skölja ner ölen :crysmile:
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
L Lilak skrev:
För att väga upp allt det jobbiga som skrivits nu, kan ju tillägga att det, för de allra flesta som kommer till oss, så går det bra.

Till den största delen är det bara positiva upplevelser.

En morgon fick jag en kram och ett tårfyllt tack, för att jag suttit vid en sängkant en natt. Efter det är det lätt att leva.

Nu har det kanske varit lite väl OT en stund.
Finns inget OT i folks välbefinnande.
oavsett om det är mat eller hälsa.

Tack ännu en gång för dina insatser.
De är viktiga för oss alla(y)
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns viltfångad lax på vår lokala ICA. Dock ej Salmo salar utan en annan sort som jag inte minns namnet på.
Chumlax och pinklax har jag köpt några gånger på Ica. Lite ”torrare” men inget fel på fisken. Egentligen inte rätt att de kallas lax men de är laxartade fiskar precis som öring och sik som exempel.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Vi köper i stort sett inte odlad lax alls längre. Undantagen är ungefär bara jul och midsommar, då vi har gäster.
Jag börjar dock fundera på att köpa odlad lax igen. Laxodlarna tycks ha skärpt sig en hel del den senaste tiden, men jag måste undersöka vidare lite.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Åsa Lund
Middag på stan med väninna igår. Mysigt! Otydlig bild av restaurangbord med menyer, vattenglas, ljus och en röd ros i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tallrik med vietnamesiska vårrullar och örtiga grönsaker, dipsås, med servett märkt 'Ihsiri'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
P
Fyra medaljonger av kött som steks i en svart stekpanna på en spishäll i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
grävde fram några medaljonger på Ica för 14 kr hos fyndhörnan som jag kallar det... kort datum..
steker på dessa och skivar.. lägger på pizzan tänkte jag.. Blir nog bra;)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P
nu får de vila lite.. Så att köttsaften kommer ur.. Så när jag skivar dem så får de ligga och duga i sig från den innan de hamnar på pizzan...


En fråga..

Jag har alltid bara gjort 3-4 degklumpar när jag gjort pizza..

Nu gjorde jag 9 st och la på samma bricka..
De degade ut sig.. Så jag rullade ihop dem igen och täckte med plastfolie... Blev det fel?
 
  • Stekta kycklingfiléer på en blommig tallrik vilandes för att saften ska samlas innan användning på pizza.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För att återgå till mat. Jag skulle vara tjock som en tunna om jag åt alla era rätter med grädde, smör, ost, creme fraiche mm....

Är det verkligen någon som äter så nu förtiden? (Undantag för riktiga kroppsarbetare.)
Nu vet jag ju inte hur du äter.
Men skippar man kolhydrater, allt uselt socker och processad mat så finns det plats för det.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
lite sallad till... tomater och gurkor typ.
Dyrt vatten, typ.
Så sa en näringsspecialist som "föreläste", ... om alla dessa grönsaker.
Rotfrukter och broccoli och spenat typ, så börjar det hända något med näringsinnehållet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus Filip skrev:
Kan inte ta in detta att hur det kommer sig att många svenskar äter pizza, tacos, hamburgare som någon slags lyxigare helgmat och till middag!??? Till middag på fredag!??? Har blivit bjuden på middag till folk och de har serverat tacos! Hallå!!
Varför lagar man inte till en god fisk eller kötträtt istället? Så mycket godare, finare och lyxigare än snabbmat.

Tacos och hamburgare är definitivt enklare lunchmat eller mat på språng på eftermiddagen eller sent på kvällen. Inget man "lyxar" med till middag.
Pizza är ungefär detsamma. Möjligtvis att man beställer pizza till middagstid om man har bråttom iväg någonstans sedan.

Alla ovan är ju inget annat än olika varianter på varma mackor, toast alltså.

I USA säger man inte ens hamburgare i talspråket. Det är mest något som står på menyn. Man säger sandwich.
Inte heller säger man pizza i talspråket. Man säger bara pie oftast. Eller möjligtvis pizza-pie.
I midsomras blev det Tacos som midsommarmiddag. Alla barnen ville väldigt gärna hellre ha det, och inte är sill och nubbe viktigt för mig, så det fick bli så. :)


Magnus Filip skrev:
Sorry alla er som kör Tacos som festmat på fredagar. Ni gör som ni vill så klart. Men det går bara utanför mitt förstånd.
Jag ser det inte som festmat, jag tror inte barnen heller ser det så.
Men däremot har det etablerats tradition här, pannkakor på torsdag, Taco varannan fredag Pizza varannan.
Kan ibland bli annat, men grundregeln är denna.
Det är en eftergift till barnen, skulle jag inte ha barn skulle jag aldrig göra pannkakor (numera är jag så less det så jag brukar värma några matrester eller likn till mig själv på torsdagarna)
Och jag skulle nästan aldrig göra Taco, däremot skulle det kunna bli pizza lite då och då, men inte knutet till någon speciell veckodag.

Lör och sön är de dagar som vi brukar försöka göra något lyxigt i matväg, eller experimentera eller göra sånt som tar tid. Vardagar är i allmänhet för stressiga.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Satsuki
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Middag på stan med väninna igår. Mysigt! [bild] [bild]
I Lund ser jag! De har god mat där, men för mycket koriander i ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dyrt vatten, typ.
Så sa en näringsspecialist som "föreläste", ... om alla dessa grönsaker.
Rotfrukter och broccoli och spenat typ, så börjar det hända något med näringsinnehållet.
Nu vet du inte att du förolämpar en son till professionella tomat- och gurkodlare.

Men huvudsaken är de är goda och passar bra. Och så har ju tomaten lykopen.

Igår åt jag kyckligen som lämnat över tillsammans med två broccolihuvuden som jag ångkokat och sen lägt smält smör på.
 
Åsa Lund
Satsuki KristinaRT skrev:
I Lund ser jag! De har god mat där, men för mycket koriander i ;)
(y)
Men det finns inget som heter För mycket koriander :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
fgo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.